Gå til innhold
Arkivverket

[#80042] Elvira Madigans morföräldrar


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Jag söker Elviras mormor och morfar, Carl Elias Olsen och Anne Marie Olson. De reste med olika cirkussällskap i bla Norge. 1846 dyker de upp i Sundsvall tillsammans med en D C Alexander. De ingår då i en grupp akrobater. Vet någon av er mer om detta par och herr Alexander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!Jeg kan ikke hjelpe deg med opplysninger, men jeg var på Elvira og Sparres gravsted i fjor og har bilder om du er interessert.Med vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Elvira Madigan har to forbindelser til Bergen.Hennes mor Eleonora (Laura) Cecilie Christine Marie Olsen (født 29. mai 1850), hadde sitt etternavn fra Bergen. Hennes morfar var linedanser m.m. og hadde sine slektsrøtter på Nattland i Fana. Dette skal være omtalt i Per Arne Wåhlberg's 'Cirkus i Sverige', Carlsson Bokförlag, Stockholm, 1992.Elvira Madigans mor giftet seg i Bergen i 1892: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack båda två. Jag har lite bilder av gravstedet Kristin, men snällt att du ville dela med dig.Jag får söka vidare i Wåhlbergs bok, Yngve. Spännande det här.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Olaj Elias Olsen (senere Ole Elias) ble født i Bergen 24. april 1819. Han var sønn av bortreist matros (senere kalt soldat) Ole Olsen Natlandsmyr og Synneve Marie Sølfestsdatter. Ole Olsen Natlandsmyr giftet seg med Synneve Marie Sølfestsdatter 7. november 1819 i Korskirken, Bergen. Arbeidsmann, enkemann Ole Olsen Natland, født 1791, døde i Bergen 27. november 1874.Ole Elias Olsen fikk allerede 2. mars 1836 en dom for heleri i Bergen byrett, og fikk 2 måneder på Tukthus. Han drog deretter til sjøs og 'Antages forliist paa en Reise til Trondheim', men så anmerkes det i rullen 'Feil. Carlshavn som Skuespiller' (Hovedrulle for Bergen 11. rode bokstav Æ4).Olof Elias Olsen døde i Sundsvall 6. juli 1862 som norsk borger, født i Bergen. Da var han linedanser. Han hadde reist rundt i Sverige og Finland sammen med Anna Marie Olsen, angivelig født i Næs, Norge 16. mai 1818. De hadde en sønn Ludvig Elias, født 1843, og Rudolf, og fikk datteren Eleonora Cecilia Maria (Elivira Madigans mor), som ble konfirmert i Søderhamn, Sverige i 1864. Da kalles faren 'avlidne gymnastiklærare' Olof Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hei. Jeg har også lett en del i de akrobat-/sirkusmiljøene du er inne på, Lena. Har en tippoldefar som var akrobat og 'omreisende Taskenspiller' (Kilde Fattigprotokoll, Holmestr./Vik i Sogn). Greier ikke å sette ham på plass i disse miljøene, men gir meg ikke!! Da jeg så at denne debatten kom opp her, og delvis på Anbytarforum også, ble jeg nysgjerrig. I tillegg til at Olof Elias og Anna Maria reiste med C.D.Alexander, har jeg i notatene mine at de senere reiste med Johan Joseph Riego. De var, såvidt jeg minnes, i den truppen da Olof Elias døde (Sundsvall, 1862).Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Vedr. Anna Maria Olsen, f.1818, Nes i Akershus.Denne dama har jeg lett mye etter tidligere og fant henne for noen måneder siden. Nr. 64 høyre side: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7656&idx_id=7656&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Hennes far heter også (som Olof Elias')Ole Olsen. Han neste navn er vanskelig, men kan muligens se ut som 'Bråten'/Brøler'?? Mor Marte Engebretsdatter Hunstad. Er et uekte barn ettersom det er nevnt et leiermål i prestens anmerkninger.Dette stemmer med et reisepass jeg har fått kopi av fra en svensk forsker på dette emnet.Konfirmert i Nes, 1833:Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Anne Marias far var Ole Olsen Brøter, er nok samme som Brauter i bygdeboka, moren Marthe var fra Hunstad-eie.Joda Anne Maria er 'uekte'. ved konfimrasjonen var hun legdsfattig på Rolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hei. Anbefaler den forholdsvis nye boka til Herman Berthelsen, Sirkus i Norge. Tok en titt der nå og fant følgende fotnote, nr.149: 'Carl Diedrich Alexander, født i Kiel 1811, gift med Carolina og hadde tre barn. Reiste i 1839-1848 i Sverige og Finland, delvis med Bernabos menasjeri iflg. Sven Hirn: Den gastronomiska hesten. Også kraftatleten Christensen og den norske ynglingen Edvard Langlie deltok'. Så, der har du ennå en trupp, Lena: Bernabo.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Er dette 'vår' Anne Maria som flytter fra Nes til Xania i 1837, tror dere? Øverst høyre: Permanent sidelenke: LenkeHjelp til videre tyding ønskes.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Så morsomt med alla svar! Och Laila, jag har sett lite vad du skrivit på Anbytarforum och hoppades få kontakt. Jag har läst om boken av Herman men det är så dyrt att köpa böcker från Norge....Ja den mannen är den jag söker! Han var katolik och gifte sig 1843 i St Eugenia församling i Stockholm som var en katolsk dito. Hustrun Christina Carolina var född 1815 och dotter till Carl Almin, av känd svensk resandesläkt. Carls far var en porslinsförare Niklas Almin född omkring 1760 och dennes far var var i sin tur skarprättare. Står mycket om denna släkt på Anbytarforum.Carolina konverterade till katolicismen före 1843.C D Alexander var mantalsskriven i Gamla stan i Stockholm under en tid. 1830 dyker han upp som mecanicus i annons i Aftonbladet och han förevisar sina ormar i en lägenhet, en trappa upp på Österlånggatan....Står det något om barnen? I Per Arne Wåhlbergs bok, 'Cirkus i Sverige' nämns att Alexander drog till Arkangelsk efter några års ambulerande i Finland med Olsens.Vet du Laila varifrån passet du fått är ställt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hallo. Det er sannsynligvis et innflytningsskjema for Sundsvall. Olof Elias og Anne Maria med barna Cæcilia Eleonora Maria, Frans Oscar, Anna Constance, Ludvig Elias.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Til Yngve og andre!Vi vet altså at Elviras mor og stefar J. Madigan giftet seg i Bergen i 1892. Da hadde Elvira vært død i to år. Vet noen hvorfor de var i Bergen på den tiden? Jeg spør fordi min tippoldemor og tippoldefar (som jeg fremdeles leter etter)fikk en sønn og var i området på den tiden (litt før for å være nøyaktig). De tilhørte et eller annet miljø likt Olsen/MadiganNeste spørsmål er: var Elvira Madigan noen gang i Norge?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

I boken jag nämnde står det att de var i Bergen och gav föreställningar, och att de i samband med dessa gifte sig. I februari 1892 dog en liten dotter i Lund, endast 9 månader gammal. Hon bar det stiliga namnet Motalia (efter födelsestaden Motala) Maria Madigan.Tre år senare var de åter där i Bergen. Då gifte sig Lauras son Richard Henrich Olsen-Oscar Bergman (Madigan) med Rosa Madigan.Ser inte ut som Elvira var i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Ooops - det ble komplisert!! (:-) Altså, Elvira Madigans bror Richard H. Olsen er den samme som Oscar Bergmann (fosterbarn hos Cirkus Bergmann?)? Og, denne R.H. giftet seg i Bergen i 1895 med Rosa Madigan? Og, Rosa Madigan er John Madigans datter fra tidligere forhold/ekteskap, eller? Forstod jeg deg rett?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Ja hennes halvbror. Alltså Lauras son. Han kan ha varit född 30 mars 1871 i Moskva.John Madigan hade en bror, James (1842-1916). Denne var far till Rosealty (Rosa) Madigan (1873-1958).Allt enl Per Arne Wåhlberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

hei alle sammen det var artig å finne denne debatten! Elvira er også i min slekt! Og eidsfeldt (sonny) har forsket en del på henne! Jeg har noen opplysninger, men det er nok Sonny som sitter på mesteparten og jeg er ikke helt oppdatert enda! Kommer sterkere tilbake om noen strakser!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

hei igjen fikk bekreftet alle disse opplysningene som dere har funnet fram til her, av Sonny og dette stemmer helt. Vi er altså fjerne slektninger vi da.Elvira Madigan var kunstnernavnet til Hedvig Antoniette Isabelle Eleonora Jensen,datter av Fredrik Jensen og Eleonora Cecilia Christina Maria Olsen. (fikk ikke til å legge ved bilde fra kirkeboka..........)hjelp??Hela den här Elvira Madigan-teorin bygger på att Matila Eisfeldt ( en syster till Karolina Konkordia Eidsfeldt ) fick barn med en Ludvig Elias Olsen som var bror till Elvira Madigans mamma Cecilia Eleonora Maria Olsen/Madigan.Jag skickar med ett dokument som visar att hela familjen Olsen flyttar in i Katarina församling i Stockholm i början på 1860-talet. Där står också bland annat att Elvira Madigans morfar Ole Elias Olsen föddes 1818 i Bergen i Norge. Sen tror jag att du kan läsa en del annat spännande där? Skickar också med Ludvig Elias Olsens födelsenotis som jag hittat svenska kyrkoböcker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Bra at vi fikk Torill inn i denne debatten!! Flott!Vet noen hvordan Ole Elias og Anne Maria møttes og hvordan de 'rotet' seg bort i sirkus/ akrobatikk/ gjøglere? Var de av reisende slekt? Eller er det kun Eisfelt som er det?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Torill! Enligt boken jag refererar till så föddes en son till Ludvig år 1875. Denne hette Rickard Olsson och hade en cirkus benämnd 'Fennia' i Finland. Kanske Matila (Mathilda?)var mor???Intressant att familjen flyttar till Katarina förs. Är det alltså Olaf Elias med familj? Många andra artister bodde väl i den församlingen har jag för mig.Vet Sonny något om barnen till herr C D Alexander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

Her er noen famlierelasjoner:Ellionora Cecilia Christina Maria OlsenBirth: May 29, 1850 - Finland Death: 1918 (68) Immediate Family: Daughter of Olof Elias Olsen and Anna-Marie Wife of John Madigan Partner of Friedrich Jensen Mother of Elvira Madigan Sister of Ludvig Elias Olsen Anna -Marie Olsen (1850 - d.) Birth: May 1, 1850 Immediate Family: Wife of Olof Elias Olsen Mother of Ludvig Elias Olsen and Ellionora Cecilia Christina Maria OlsenLudvig Elias Olsen (1843 - 1895) Birth: April 25, 1843 - Sverige Death: April 21, 1895 (51) - Uleåborg, Finland Immediate Family: Son of Olof Elias Olsen and Anna-Marie Husband of Ottilia Amalia Lovisa Mathilda Eisfeldt and Betty Gustavsdotter Father of Eleonora Cecilia Ottilia Maria, Carl Ludvig Francois Olsson, Anna Maria Hartvida, Oskar Elias Rickard Olsson and Edvard William Conrad Olsson Brother of Ellionora Cecilia Christina Maria Olsen Betty Gustavsdotter (1848 - 1938) Birth: June 24, 1848 - Sunne i Värmland, Sverige Death: November 4, 1938 (90) Immediate Family: Wife of Ludvig Elias Olsen Mother of Carl Ludvig Francois Olsson, Anna Maria Hartvida, Oskar Elias Rickard Olsson and Edvard William Conrad Olsson Oskar Elias Rickard Olsson (1875 - 1951) Birth: May 10, 1875 - Karlskrona, Sverige Death: February 4, 1951 (75) - Gävle, Sverige Immediate Family: Son of Ludvig Elias Olsen and Betty Gustavsdotter Husband of Ingeborg Reimers Brother of Carl Ludvig Francois Olsson, Anna Maria Hartvida and Edvard William Conrad Olsson Half brother of Eleonora Cecilia Ottilia Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

I fødselsboken for ludvig elias står dette:Skänninge : Föräldrar: Anna maria Olsen under äktenskapslöfte med Gymnastikmästaren Ole Elias Olsen aflade barn. Båda föräldrarna åtföljde S. Bernabo som med sitt sällskap förevisade kroppsbrytningar och gymnastiska konster. Han hade prästbetyg från Bergen och hon från Nås i Norrrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.