Gå til innhold
Arkivverket

[#80058] Karen Christophersdatter f. ca 1751 g.m. Anders Sørensen Gokstad


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Har forgjeves søkt etter opphavet til min ane Karen Christophersdatter. En viktig opplysning som kom fram under mitt andre tema, er at Karen var Christophersdatter, ikke som først antatt var Christensdatter.Her dør ektemannen Anders Sørensen ( nevnt Gokstad) i 1816, Langestrand: Lenke I boken Langestrand og Fritzøe Værk , et Jernverkssamfund ved havet, ( av Ragnar Kristensen) finner jeg på s. 136 opplysninger om Anders Sørensen Gogstads salg av eiendommen Eidgaten 4. 1816. ( 400 spd)Salget var samme år som Anders døde. Om noen har tilgang til skifte etter Anders Sørensen Gogstads død i 1816, kan dette skiftet muligens gi spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med familien i 1801-telling for Larvik: LenkeHer bor også min ane som enke med to barn hos sine foreldre.Mitt forrige tema nr. 35214 ble svært uoversiktelig men det er søkt i digitale skifter fram til 1812 der Anders Sørensen Gogstad er nevnt flere ganger. Barndåper og faddere til Anders S. Gogstads barn har vi funnet i kirkebøker. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er ikke enkelt å finne ut av. Kan hende noen har tilgang på skifter etter Anders . d. 1816 og hustru d. 1819. paret eide jo en bolig som ble solgt etter at Anders døde, så det burde være midler å dele for arvinger.Kan det være at skjøter på eiendommer kan gi noen opplysninger .Håper noen har tilgang på kilder som kan gi svar på Karens opphav,Takk igjen til deg Terje, som også har sendt meg private opplysninger om barndåper og faddere i sin tid.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Alder oppgitt ved Karens død ca 75 år I 1819, avviker en god del fra ca 1750 som jeg har søkt tidligere? Vel er det vanlig med unøyaktigheter ved både folketellinger og i kirkebokinnføringer, men det kan jo tenkes det kan hjelpe å søke etter en litt eldre Karen?Ved barndåpene brukes Christophersdatter om Karen. Ikke rart det er vrient å finne den rette damen:-)Er litt usikker på om skiftene finnes digitaliserte fra 1816-1820. Hører i så fall Larvik til Søndre Jarlsberg om jeg prøver søk i disse kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er digitalisert skifteforhandlingsprotokoll for Larvik byfogd 1797-1821, og skiftet etter Anders Sørensen Gokstad er protokollert her ([url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25440/573>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25440/573) og her (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25440/620). Så er det skifte etter Karen Kristoffersdatter her (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25440/695), her (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25440/713) og her (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vedrørende alder: Anders Sørensen Gokstad var født 1748, men er likevel listet som 49 år (f. ca. 1752) i FT1801. Det er vel derfor ikke urimelig at også Karen Kristoffersdatters alder i FT1801 (50 år, f. ca. 1751) kan være satt noe lavt, og at 75 år i 1819 (f. ca. 1744) kan være vel så korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved skiftet etter Anders Sørensen Gokstad nevnes Karens lagverge, 'Bygmester Hans Chr. Lind'. Dersom Chr. er en forkortelse for Christoffersen, er det ikke utenkelig at han var hennes bror. Det burde i alle fall undersøkes - han er her (Lenke) i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk til deg Kriatian, Dette var utrolig god hjelp fra deg også denne gang. Veldig fint at du la inn lenkene til disse skifteprotokollene. Jeg prøvde å lete der selv i går uten å lykkes!Interessant lesing og mye som er artig å kjenne til . Har tatt bilder på Langestrand der huset etter både Anders Sørensen og flere av mine aner fortsatt står.Skal prøve å lese gjennom skiftet etter Karen også. Tyder hennes etternavn som Christopersdatter i skftet etter Anders ?Håper jeg finner ut mer om Hans Chr.Lind også.I boken jeg nevnte, om Langestrand og Fritzøe værket er det fint bilde av forfedrenes hus, og dine opplysning om at Anders Sørensen Gogstads hus ble overtatt av svigersønnen var nytt for meg. I Boken kalles han skomakermester Engebret Alfsen Leerberg . Deretter oveetok sønnen Jørgen i 1844 etter auksjon.Da har mine slektninger bodd her lenge. Så dine opplysninger her var gull verdt for meg, Kristian.Strålende å få så god eksperthjelp for en gammel dame som for tiden oppholder seg i Sverige.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da skulle jeg tro at Hans Chr. Lind ( nevnt som Lund i 1801-tellingen ) har en sønn med samme yrke her i 1825-tellingen Larvik?LenkeSkal prøve om jeg finner flere opplysninger om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Holder på å lese om byggmester Hans Christian Lind i min bok bok om Langestrand og Fritzøe Værk . s. 104 er nevnt Kirkgaten 25 , Enigheds kirke, ble innviet 1818 for menigheten på Langestrand. Arkitekt var byggmester Hans Christian Lind. Tegninger til kirkebygget er datert 1815.Da er vel ikke forkortelsen CHR. annet enn fornavn. Om han er en slektning av Karen Christophersadatter har jeg ikke funnet ut til nå. Det står mye om Enigheds kirke og byggmesteren på de neste sider i boka, så dette blir mye å fordype seg i de neste dagene.Dette blr spennende.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det later til at Karen Kristoffersdatters valg av lagverge var tuftet på at Hans Christian Lind var en framtredende person i nærmiljøet. At det i tillegg skulle være et slektskap er da svært lite sannsynlig - praktisk talt usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig med deg , Kristian. Jeg får prøve om jeg greier å lese skiftene. Jeg strever med skriften der, men håper å finne noen spor til Karens opphav, selv om det vel ikke er så stort håp?Veldig interessant likevel med disse skiftene.Det finnes et par Karen Christophersdøtre f. 1744 i Eiker som jeg kan prøve å finne flere opplysninger om.Også i Tjølling, på Østre Halsen er det en dame av interesse. Får studere dette nærmere når jeg kommer hjem til Sandefjord.Takk for interesse og god hjelp igjen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Terje Pedersen.Jeg lurer å om denne Søren Christophersen som er her i Hedrum 1801, kan være en mulig slektning av Karen Christophersdatter? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Tanken har streifet meg også, men jeg har så langt ikke funnet noe som kan bekrefte/gi indikasjoner dette. Søren Christoffersen hadde mange barn til dåp i Langestrand kirke, men bare de to døtrene i folketellinga for 1801 levde opp til voksen alder. Jeg har tidligere hatt et tema angående Søren og hans opphav: Lenke Pettersen&nr=5&antinnlegg=21&startnr=&antall=&spraak=n#anker Som det framgår der har jeg funnet to mulige søsken av Søren. Carl Fredrik og Helene. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er vrient dette.Jeg finner en Karen Christophersen født i Stokke her på Vestfoldslekt? LenkeEn Christopher Halvorsen i Stokke ser ut til å ha fått flere barn i Stokke, men muligens i flere ekteskap?Skal se om jeg finner flere opplysninger om disse folkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre ikke min søkte Karen Christophersdatter som ble f. i Stokke. Den jenta dør tidlig, Her registrert på Vestfoldslekt: LenkeDa får jeg se om jeg finner noe om navnsøstre født i Eiker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.