Gå til innhold
Arkivverket

[#80059] Kirkebok for Grytten1725-1763.


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

Har startet et arbeid med å overføre denne kirkeboken til 'klar tekst' I 1744 tiltrer Jonas Jacobsen Skanke sitt embete i Grytten, og dette er en herre som tar solid tak i sognebarnas svakere sider. Han bruker kirkeboka nærmest som prestedagbok, og skriver side opp og ned om det som skjer av kortspill, drap, drukkenskap, tyverier på Romsdal marked og annet kritikkverdig i de årene han regjerer i området. For lokalhistorien er dette unikt stoff. Min evne til å lese gotisk er svært begrenset utover å skrive ned de kirkelige handlingene, så hvis noen med bedre kompetanse på gotisk enn min kunne være med på en 'dugnad' for å transkribere Jonas Jacobs refselser av menigheten hadde det vært svært gunstig for fremdriften av prosjektet med å gjøre denne kirkeboken lettere tilgjengelig. Min e-postadresse er olav.bonesmo@skurdal.net, og ta gjerne kontakt for å diskutere praktiske løsninger på temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Har ikke så mye å bidra med når det gjelder avskrift av gotisk skrift generelt, men jeg fikk for en tid tilbake skrevet av (med mye hjelp) en utlegning som vedrører min slektning Boje Rasmusøn Veblungsnes. Den er trolig et godt eksempel på Skankes nedtegnelser i kirkeboka:4. juli 1749: Lenke4de juli var for mig og Medhjelperne indkaldede Boje Rasmusøn Weblungsness, Kirsten Pedersdatter Næss og Niels Sivertsøn fra Lom; og blev da T Boje Rasmusøn tilspurt om han vedstod at have sagt til klokkeren og flere sig at have fundet di 2de sidst benevnte i seng sammen? hvortil han svarede Ja, og havde med seg som vidne derpaa Peder Nielsen Markeness, der er ukonfirmeret 17 aar gl. og sagde sig at have seet det samme; hvilket de og selv tilstod, men med saadanne omstændigheder, som gave tilkjende, at saadant ikke var sked i hensigt til nogen letfærdigheds øvelse, Ligesom de og begge dyrt bekreftede som for Guds aasyn, aldrig at have havt nogen syndig samqem tilsammen og er ded klart at bemte Boje Rasmusøn som et aabenbart ugudeligt og ondskabs Mennisk ved saadant ont rygtes udbredelse ey har søgt andit end at beskjemme bemte Kirsten PedersDatter, efterdi hun havde negtet ham Ægteskab, som han havde forlanget. Hvorfor deres synd blev dem foreholdt og dem omvendelse sig forelagt, samt ellers tilsagt at maate [?] til privat absolution, for ey at giøre Forargelsen større; i hvilken henseende medhielperne ogsaa bleve advarede at fortie hvad de herom havde hørt. Dernest blev Msr Swen Grubbe hvor Boje Rasmusøn tjente forleden Aar, og Lasse Torvig medhjelperen tilspurte hvorledes han i Levnet havde opført sig? hvortil Msr Svenn Grubbe svarede at naar han har vært ædrue, har han opført sig skikkelig, men i drukkenskab vært som rasende og forstyrret, ja 2de gange truet ham som sin husbonde med knytet næve. Lasse Torvig havde intet at sige paa ham uden engang, han uden hans [?] foer til bryllup og var borte 8te Dage. Hvorpaa han nu ater blev forelagt at viise retskafne Levnets forandring og forbedring til høsten, paa ded han dog engang igien kunde komme til Samfund med gud og Menigheden hvorfra han nu saa længe har været udelukt Sc. 3 aar [? ?] S. AX Sacrament formedelst [?] i sit ugudelige og høyt forargelige levnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.