Gå til innhold
Arkivverket

[#80083] Svend Eriksen Dybfest


Gjest Jarle mgne martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle mgne martinussen

Leter etter far til Svend eriksen Dybfest f 1763 d 1806 Gift med Karen Korneliusdatter f1760 d1825 Parret bodde på Gausta Bø i Vesterålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skiftet etter Svend Eriksen på Gustad, åpnet 14/5 1804. Bare konen Karen Karelsdatter er nevnt, falittbo. Et annet skifte etter Hans Corneliussen, Gustad i Vinje, skiftet åpnet 21/6 1798 nevner Karen Corneliusdatter - moren er Maren Monsdatter.Da er det vel kanskje Karen Corneliusdatter, Nyken i Malnes som det er åpnet skifte etter 1/10 1826.Men jeg finner ingen Svend Eriksen som passer. Ser at Dybfest-navnet er konsentrert i Digermulen.1800-tellingen viser familien LenkeKarnellesdatter er nok bare en lokal uttale av Cornelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Takk Inger for svar ja der er Dybfst i Lødingområde men Kirkebøkenei evenes kom jeg ikke inn på av en eller annengrunn så igjen Takk Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kanskje har du flere opplysninger som kan hjelpe? Jeg så etter Svend Eriksen i skiftene for Salten. Der er det en mulig kandidat hvis fødselsåret for din Svend kan tøyes noe.I et skifte etter Erich Olsen, Losvig i Lødingen fra 1767 er det nevnt en sønn av avdøde som heter Svend Erichsen, men han er 18 år på dette tidspunkt og således ca ti år for gammel. I et annet skifte fra 1776 omtales denne Svend som myndig.I 1800-tellingen oppgis din Svend å være 38 år så det er vel neppe den samme Svend det her er tale om.I skiftene for Lofoten er det ellers mange Erik/Erich så det er en viss mulighet for at Svend kan gjemme seg et eller annet sted her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser at det finnes en Hans Erichsen Dybfest omtalt som Trondhiemsborger, i Trondhiem i et skifte fra 1756. Skiftet er etter Henrich Meyer, borger og skipper, Lieland i Ofoten - (dobbeltskifte)Denne Hans Erichsen er bror av konen til avdøde. Hun heter Ingeborg Erichsdatter. Kan det være en forbindelse her gjennom navnet Dybfest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Takk igjen Inger Jeg har ikke så mye om denne mannen Hans barn Maren Marie f 1791 Johanna Elisabeth f 1794 Ingeborg Johanna f1798 Didrik Andreas f1801 Jonetta Marie f 1804 Alle født på Gustad Jonetta er min tippoldemor Mvh Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Håper noen kan komme med opplysninger som kan oppklare Svend E. Dybfests bakgrunn. Dybfest-navnet kan komme fra morssiden så det burde være mange muligheter. Johan Borgos kan muligens ha noe i sitt materiale om Lofoten.Hvilken kilde har du for navnet?På FS er det mange personer med Dybfestnavnet, men ingen Svend - [url="http://www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp?PAGE=prf/search_PRF.asp&clear_form=true>Lenke hvis lenken virker.Videre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Takker Inger Jeg ble sen med svar måtte til byen Minekilder for dette paret er Bø Slektshistorie bind 1 og Kirkebok for Malnes i Bo Jonetta Marie f 1804 Såsøkte jeg på Ingeborg I Liland trefpå Harr slekt der var ogDybfest Men jeg kom ikke inn i kb for dette område grunnen vet jeg ikke Det ersikkert noen som vet men det er sommer enda men kansje kansje Så jeg leter og blar i kirkebøker Så igjen takk mvh jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Da Svend ble viet til Karen Corneliusdtr. (min slektning) 6.april 1792 i Malnes kirke, er etternavnet skrevet Dyping. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-175>Lenke se nederst side 343 og øverst side 344. Det er trolig han som blir konfirmert i Bø kirke 12. okt. 1783 fra Skårvågen i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Da Svend ble viet til Karen Corneliusdtr. (min slektning) 6.april 1792 i Malnes kirke, er etternavnet skrevet Dyping. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-175>Lenke se nederst side 343 og øverst side 344. Det er trolig han som blir konfirmert i Bø kirke 12. okt. 1783 fra Skårvågen i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den Hans Erik Dybfest som i Ft 1801 bor på Digermulen i Vågan (på Hinnøysida av Raftsundet) er sønn av handelsmann John Rener Dybfest som bodde først i Steigen og siden i Vågan. Dette iflg. Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok. Kona til Hans, Gjertrud Ursin var av Benkestok-slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 9.Fint at flere kommer på banen. Jeg forstår det slik at det skal være Svend Eriksen Dyping i stedet for Dybfest?Ved å google Dyping ser jeg at det er et sted i Steigen og likeledes får jeg mange treff når jeg søker på Dyping gård i skiftene for Salten, noen under Engeløy fjerding og andre under Steigen fjerding. Men der er det ingen Svend eller Erik så vi er like langt. Skannet kirkebok bør vel sjekkes - er det Steigen? Det må vel være en grunn til at Dyping-navnet er benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Dere Er det feil i Slektsbøkene fra Bø Jonetta Marie Eriksdatter Dybfest brukes alle gangene hun gifter seg Til Pål Karen Korneliusdatter er mor til Jonetta Marie Eriksdatter Dybfest Som er min Tippmor Jeg får lete i Steigens Kb mvh Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Pål Ja i kirkeboka står detDyping når han gifterseg i1792 nye slektsbok er navnet Svend Eriksen Dybfest gift med Karen Korneliusdatter Var og kikka i Steigen to navn med Dyping Andersog Thrond ogAnne olsdatr Dyping så ver Johan reinert Dybfest omdet var dåp 1887 mulig fadder jeg lurer på om det er et gårdsnavn på Gustad ved navn dyping mvd Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Nei, Dybing kjennes ikke som navn på Gustad. Er lokalkjent der ettersom min mor kom fra den gården. Min t.oldefar eide hele gården som senere ble delt i to og den ene halvdelen igjen delt i to, hvor min morfar eide den ene delen og broren den andre. Det er ikke store eiendommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Hei Som nevnt i innlegg 3 er det Dybfestnavn i Lødingen. Borgerleiet Dypfest lå i Lødingen, og Dybfestnavnet er fortsatt i bruk som gårdsnavn (gnr 30) og stedsnavn, noen km nord for Lødingen. Hans og Ingeborg som er nevnt i innlegg 5 er barn av Erich P Dybfest som var Trondheimsborger på Dybfest. I gårds og slektshistoria for Lødingen er stedet og personene omtalt, men ingen Svend! (Slekten forgrener seg mot Liland/Ofoten, Vågan og Helgeland)Har bladd gjennom KB for Bø (Ministerialbok 1759-1820) for årene 1762-1767, men finner ingen Svend der. Spørsmål; Finnes det dokumentasjon på at Svend er født i 1763, er han født i Bø, evt HVOR er han født??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Det eneste jeg har er fra Slektshistorie fra Bø der står det født 1763 d 1806 Bodde på Gustad Jeg har trålt Kirkebøkene i Bø men finner han ikke der Kun det samme som Pål har lagt lenker til Så Liland og Evenes kom jeg ikke inn Kofør Bøkene Begynte med Dybfest Når det står Dyping vet ingen som jeg har snakket med Det varderfor jeg forsøker der er mange somhar slektsider med disse navn slik er ståa mvd Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDybfest slekten som er i Lødingen på dette tidspunktet er jo Trondhjemsborgere. Kan jo være en ide å sjekke opp der.Peder Eriksen Dybfest hadde sammen med konen Else Marie Henriksdtr Meyer, sønnen Erik f. 1736, som skal ha hatt etterslekt, som jo kan være far til nevnte Svend.På Bøslekt siden, (som dere sikkert kjenner til) fant jeg familien til Svend Eriksen Dybfest. http://www.boslekt.com/html/fam125xx/fam12512.htmpå Grønning i Steigen finn en vel datteren Ingeborg av denne familien13. Ole Eidisen, g. m. Anne Olsdtr f. ? d. 1789, Barn:6. Peder Olsen 1771 g. m. Ingeborg Svendsdtr, Malnes, BøSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Hei; Det er ikke alle slektssider som finnes på nett som har med at Peder Erichsen Dybfest var gift og hadde en sønn slik som Steinar skriver, og heller ikke bygdeboka fra Lødingen, så dette kan kanskje være tråden som nøster opp videre mot Svend?.Såvidt jeg kan se (med min begrensede kunnskap i å lese gammel skrift) er denne sønnen Erik Pedersen (Dybfest) omtalt i skifteprotokollene i Trondheim (byfogden) både ved farens død/skifte i 1744; [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25091/238>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25091/238, ved morens skifte i 1748; http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25092/72 og ved farmorens, dvs Kirsten Mortensdatters skifte i 1750/51;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Takker forsvar det er ikke mange ord jeg kunne tyde så der må jeg melde pass men der er mange der ute som er dyktige så tvi tvi jeg haringenting om denne Erik pPedersen Dybfest den jeg fikk tips fra var at der var en Konrad Naustvik som hadde skrevet Bøker om Lødingen Evenes jagaren Dybfest Men jeg Har ikke ffåttkontakt Så til Steinar er det datter til Svein Ingeborg Johanna som gifter i Malnes finneikke dem Men Maren gifter meden fra steigen i1821 Esaias Nilsen MVD Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet står dessverre ikke mer om Ingeborg og hennes mann i Steigen. Opplysningen er fra et skifte. Finner en Esaias Nilsen 12 år, som fostersønn til Peder Svendsen på Røtnes i Steigen. Finner han er ikke nevnt gift i Steigenboken. Det mangler en del år i Steigen kirkebok i dette tidsrommet, så de kan jo begge ha blitt gift i Steigen, hvis de ikke hadde barn så 'forsvinner' de jo på en måte.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I kirkeboka for Bø 1841-1856 finnes innført som død enken Ingeborg Svendsdtr. d. 28. nov. 1852, 80 år gammel. Lenke Nr. 31/1853. Døds-sted er Survik, dvs den nordre del av gården Sund i Bø som grenser til gården Jenn. Rolv Straumes 'Bø Bygdebok' regner denne Ingeborg som Svend Dypfests datter. Hvem hun var gift med, står det ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser på et annet skifte at Peder Olsen og Ingeborg Svendsdtr begge er fra Steigen i dette tilfelle. De bodde verken i Steigen eller Vesterålen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

ser på skiftene til Peder og Else at de har sønnen Erik som er f. 1739. verge ved siste skifte er Hans Eriksen (onkelen) og morens andre ektemann Ole Eliasen Hoff er og nevnt. De hadde en gård i Nordland står det på Peder Eriksens skifte. En Henrik Svendsen var blant kreditorene.på Kirsten Mortensdtrs skifte var arvinger Hans Eriksen og Peder Eriksens sønn Erik Pedersen og Ingeborg Eriksdtr som var gift med Henrik Henriksen Meyer bosatt på Liland i Salten. Henrik var forresten bror til Else Henriksdtr Meyer og deres far var Bergensborger i Leikvik i Trondenes.Resten av teksten er jo litt vanskelig å tyde, men det er mest om kreditorer etc ser det ut til.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.