Gå til innhold
Arkivverket

[#80083] Svend Eriksen Dybfest


Gjest Jarle mgne martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Andersen

Hei. Ja det er vel det store spørsmålet som det kanskje ikke er så lett å finne svar på? Finnes det ikke noe i bygdebøkene i Bø om opphav? Såvidt jeg kan se har ikke navnet Svend vært i bruk i de første generasjonene av Dybfest(?). At Dybing (et relativt sjeldent navn) er brukt i KB, er kanskje den sterkeste indikatorenDet ser ut til at denne Svend sin far, Erich Svendsen giftet seg i Bergen i 1756 (NK) med Marthe(a) Elisabeth Sivertsdtr (også skrevet Lisbeth). Det ser ut til at denne Erich (seilmagersvend) dør i 1778, 54 år gammel, og i så fall er han født i 1724 av foreldrene Svend Erichsen og Anna Lisbeth (Andersdtr). Disse hadde barna Ingebor f. 1721, Sven f. 1723 og altså Erich f. 1724. (Svend gifter seg på nytt i 1729). Erichs død i 1778 finner jeg ikke i Sollids skifteavskrifter..Erich og Marthe Elisabeth hadde følgende barn: Sivert f.1757 (KK), Siver f. 1758 (KK), Svend f. 1764, Annanias f. 1767, Anne Helene f. 1770, Andreas f. 1774, Marie Elisabeth f. 1776 og til sist tvillingene Erica Elisabeth og Tolina Severina f.1778 (alle de 7 siste døpt i NK). Ved dåp i 1776 skriver Erich seg Svendsen Dybing, og ved dåp i 1778 bare Dybing.(Har foreløpig ikke gjenfunnet noen av Svends søsken i Bergen senere).Flere av barna til Svend i Bø (innlegg 6) har jo navn som KAN være oppkalt etter Svend's søsken i Bergen eller hans tante (Ingebor f. 1721), men uten at man kan trekke noen konklusjon av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Atle Takker dette er jo fantastisk det er ikke lett og ta avgjørelse på noe somman er så usikert så Per jeg kan ikke svare for tru at disse gode hjelpere der ute kansje finner et svar på denne Seilmaker sønnen MVHJarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Atle Takker dette er jo fantastisk det er ikke lett og ta avgjørelse på noe somman er så usikert så Per jeg kan ikke svare for tru at disse gode hjelpere der ute kansje finner et svar på denne Seilmaker sønnen MVHJarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

I mitt forrige innlegg (nr 51) har jeg dessverre blingset på etternavnet til Anna Lisbeth i 2. avsnitt (der det står Andersdtr i parentes). Det riktige skal være Anfindsdtr. Hun og Svend ('senior') får en sønn til i 1726 som ble døpt Anfind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Nå har jeg leita alle kirkebøkene iBergen menfinner ikke noen av disse barna gift kan familjen ha flytta fra område Dyping som han nå bruker er jo etsjeldent navn så det er merkelig Finner ikke noe i Bø om han ikke noe særlig om kona Karen Korneliusdatter vinkle fra den siden ga meg ikke noe Fins det lister over utflytta fra Bergen på den tida harnoen kjenskap om det MVH jarle Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Jeg finner en Svend Dyping Død 13/9 1765 i NK Bergen hva som står bak navnet tyder jeg ikke Det er en Svend Eriksen og Anna Lisbet som får en sønn født 1723 Navn Svend er det han som dør 1765 heter han kansje Svend Eriksen SvendsenDenne Svend som dør 1765 heter Kun Svend Dyping Han derre Svein Eriksen Dyping Dybfest I Bø i Vesterålen er Fødd 1763 Jeg utrykker meg litt klosset men Dere er jo rause Hilsen Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Hei Jeg fant ikke dette i den skannede kirkeboken, men ved leting i de søkbare bøkene finner jeg at dette var 'Svend Dypings kone'; Lenke. Dette må altså være 2. kona til 'gamle' Svend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Den Svein Dyping fant jeg i Nk 1759--1775 skanna kb beginte 1753 og til 1765 høyre side nr80 mendet som står bak navnet kan jeg ikke tyde Unskyl jeg får ikke til dette med lenke tin tar tid når man eldres jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser at debatten ruller videre og fint er det, men det er vel ikke kommet en endelig løsning på problemet. Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene, men kom til å tenke på militære ruller. Er det undersøkt om Svend Dybfest/Dyping kan finnes der - enten i Bergensområdet eller i Lofoten?Selv fikk jeg hjelp med opplysninger for en person som var født noe senere - innrulert rundt 1800. Jeg skrev da til Statsarkivet i Tromsø og fikk svar. Finnes det militære ruller for siste halvdel av 1700-tallet som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher på dette nettstedet ligger blan annet militærlister fra Bø og Hadsel etc. de kan lastes ned slik at en kan lete uten å være på nettkan jo være greit å laste ned Picasa også slik at en kan redigere og se bilder om en ikke har mulighet, det er gratis.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

HeiTil no 60; Du la ikke ved link til nettstedet, men tenkte vel på avfotograferte slektskilder; http://slektskilder.blogspot.com/ . Kan imidlertid ikke finne noen militære ruller for Bø, - eller kan det finnes slike noen andre plasser? På angitt nettsted er det lagt ut oversikt for Bø over menn født i perioden 1795-1830, dvs at Svend ikke kan finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Taker alle for hjelp Bar på arkivet iTromsø der er det bare for Troms Finmark Svalbard militærruller og annet må jeg til Tronhjem eller Bergen Skal kontakte T.heim idag så får vi se Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Hvis det er ønskelig kan jeg slå opp i militærruller for Bø 1806 og 1820, siden jeg har dem på PC-en her. Disse ligger ennå ikke ute her, men vil komme (hvis du er medlem av DIS-Norge): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Per Olav Ja jer er medlem av DIs Denne Svend Eriksen Dybfest/ Dyping Jeg er jo ikke sikker på ka er rett ja jeg er svært taknemlig om du ser på dette sendte forespørsel til ststsarkivet T.heim i dag Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Har nå lest meg litt opp på tråden, og ser at Svend Eriksen Dybfest/Dybing dør allerede i 1804, og det var vel han dere var interessert i å finne i rullene? 1806 er tidligste år som finnes bevart. Det er også lister over innrullerte i 1769 for Bø med fødested på en del av de som er nevnt. Vet man om Svend er i Bø på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Igjen Ja han er vel i Bø komfimert 1783 og gift1792 i Malnes i Bø i Vesterålen men som du ser så er han kansje født i Bergen Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Per Olav Fikk svar fra statsarkivet i dag ingen Svend Eriksen i militære ruller for 1806 og1869/70 var hanfor ong Jeg lurer på kona karen henne finner jeg heller ikke noe om i KB for Bø slik er det hilsen Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.