Gå til innhold
Arkivverket

[#80087] nær Sødskende Barn (nærsøskenbarn)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I et skifte i Stjørdal 1751 sies det at de to menn som var utpekt til verger for to av barna på 15 og 12 år var 'Myndlingens nær Sødskende barn'. (Jeg vet så langt ikke noe om de to mennene/vergene det her er snakk om.)Hvordan skal jeg oppfatte dette slektskapsforholdet? Hva er et nærsøskenbarn - kan det være en tremenning?Jeg er kort sagt veldig i stor tvil om hvordan jeg skal tolke dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har et tilsvarende tilfelle fra 1785 hvor to ble trolovet og uttrykket 'næstsødskenebarn' ble brukt,og om disse står det videre: 'at disse trolovede ere hinanden i 2det og 3die leed forbunden og derfor erholdet kongelig ægteskabs bevilling'. Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette slektsforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nærsøskenbarn er som regel å oppfatte som tremenninger, men begrepet kan jo ha blitt brukt ulikt på forskjellige steder (og til forskjellige tider). Du må i alle ta høyde for generasjonsforskyvninger, slik som i Alvin Andreassens eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til dere alle. Jeg klarer nok finne ut av dette, jeg tror disse to 'nærsøskenbarn' muligens kan knyttes til barnas farfars slekt ut fra visse hentydninger til hans avstamning i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Helt utenom tema, men Astrid, kan du ta en titt på innlegg 45 i denne debatten: Lenke årsaken til min henvendelse til deg finner du innlegg 46 i samme debatt.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.