Gå til innhold
Arkivverket

[#80090] Simon Cold Johannesen f 19.03.1807 Leinstrand senere Overhalla og Trondheim


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

JEg har lett etter Simons opphav. Nå har jeg endelig funnet dåpen, men strever med å tyde alt som står der. jomfru Kolds uægte barn Simon og om faren står det noe med Johannes.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070917610172.jpg>Lenke Trenger hjelp til å tyde resten. Ved konfirmasjonen i Ranum kirke i Overhalla 21.10.1821 kalles han Simon Cold Moe og far oppgitt som lendsman Moe. LenkeVed vielse i Domkirken i Trondheim 6 august 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det finnes Moe-gårder i Øyer.Her fant jeg en Johannes Pedersen døpt 11 februar i 1778 med far Peder MOEdokken. Kan det være han? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo moren står som Åse, men så vidt jeg forstår er de opplysningene Randi har om foreldrene uten dokumentasjon, og jeg synes at Moedokken var interessant ettersom Simon brukte navnet Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Fra Overhalla BB IV, under gnr. 82 Storem, s. 614: 'Litt om Moeslekten'- 'Peder Olsen Moe, f. 1740, d. på Storem 29.8.1832, 92 år. Ved folketellingen 1801 er han ført som husmann på Høknesnes, under Høknes(daværende under Sævik, idag Namsos), men hvor han var fra er ukjent. G.M. Marie Madsdatter, f. 1743, d. på Otterøy 1827, 84 år, 3 barn: Johannes, Mads og Gurine'. Videre om Johannes, f. 1778, d. 10.10.1839. Var underoffiser ved kystvernet i Ytre Namdal og bodde på Høknesnes. Ble 23.9.1809, beskikket som lensmann i Overhalla (hvor Grong da hørte til), til 1839. Bodde 1816 - 1819 på Røttesmo (også i Overhalla), og fra 1820 bruker av den ene halvpart av gården Storem, g. 1813 med Elen Olsdatter Himo, f. 1791.' Elen er en etterkommer av noen av mine og Annes forfedre, så Johannes etterkommere med henne har vi vel bra kontroll på. Johannes etterkommere var lensmenn i Overhalla, og så vidt jeg husker så fortsatte vel noen av den mannlige grena som lensmenn i Grong frem til 1980-90. Men dette hjalp jo ikke så veldig mye angående Johannes Moe sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det skal være disse på Høgeness i Fosnes i 1801 Lenke Det andre paret. Peder Olsen, Maria Madsdatter, Mads Pedersen 14 år og Gurina Pedersdatter 19 år. Står at begge var gift første gang. Johannes er ikke der. Okkenhaug skriver at denne Peder døde på Storum, Øysletta i 1832 hos sønnen Johannes. Han skriver også at noen mener at navnet Moe skal være en avledning av gårdsnavnet Moen i Sør Fron mens andre peker mot StorMoen i Ringsaker. Kan noen av dere klare å tyde hva mer enn Johannes det står ved dåpen til Simon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Simon var tippoldefar til min mann så hans etterkommere har jeg rimelig oversikt over. Hvem jomfru Kold som da fikk dette uekte barnet var, skulle jeg gjerne visst noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ved landsomfattende søk på tellingen 1801 finner jeg 8 med etternavn Kold hvorav den eneste ugifte kvinne i mulig alder er denne Lenke på gården Bratsberg i Søndre Strinden. 28 år i 1801 Det finnes litt flere med etternavnet Cold, av dem er de to ugifte kvinner i mulig alder som hører til i Romsdal. Kan hun være sendt ut av byen for å få barnet der? Har Johannes fått noe offisersutdanning Trondheim? Truffet jomfruen der? Sønnen Simon Cold Johannesen Moe dro senere til Trondheim og gikk underoffisersskole. Tok eksamen i 1836 og ble musikktambur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.