Gå til innhold
Arkivverket

[#80110] Ingeniør Oskar F. Graff


Gjest Arild Alander
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Alander

En ingeniør Oskar F. Graff leda arbeidet som vart drevet i regi av Sulitelma Aktiebolag, seinere Glommendalens Kisgruber (etabl. 1917), med undersøkelser av Vingelsgruva og Fossgruva (Vingelen og Dalsbygda i Nordøsterdalen) 1914-20. Han kom visstnok til Vingelen i 1915. Arbeidet stoppa opp i 1920, men han var muligens der ei stund videre og hadde oppsyn med anlegg og eiendommer.Men hvem var denne Oskar F.Graff?Et søk i folketellinga 1900 ga ikke noe klart holdepunkt. Kanskje noen der ute vet noe?Mvh Arild Alander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En Oscar Fredrik Graff ble født på Hamar 18.juli 1886 som sønn av premierløytnant, cand.jur. Truls Graff og hustru Benthe Thomine født Baastad - se nr.49 blant Mandkjøn her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9007&idx_id=9007&uid=ny&idx_side=-71>Lenke (Hedmark fylke, Hamar i Vang, Ministerialbok nr. 16 (1878-1889), Fødte og døpte 1886, side 66).Faren ble tydeligvis senere amtmann - her er familien i Vadsø i 1900 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Da er vi vel isåfall inne på den samme Graff-slekt som omtales i tråd 42447 - Lenke .Men igjen: Vi vet vel ikke helt sikkert at vi har funnet riktig Oscar F. Graff...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg kan bekrefte at ingeniør Oscar F. Graff er identisk med Oscar Fredrik Graff 1886-1950, sønn av min grandtante Benthe Tomine Marie Cathrine Baastad og amtmann Truels Wiel Graff.Hans søsken er: Olga Cathrine Graff 1883-, Bente Tomine (Minka) Graff 1885-1967, Ragnvald Graff 1887-1975, Valborg Augusta Graff 1889-, Truels Wiel Graff 1891-1974 og Polly Cathrine Graff 1893-1912.Oscar Fredrik Graff var gift med Dagny Aasenhus 1887-1993 fra Levanger, datter av Nils Nilsen Aasenhus og Ida Olsdatter Hafstad.Dagny Graff nevnt i (7) er altså Dagny Aasenhus.En bror av amtmannen het forøvrig også Oscar Graff (kaptein, født 1845).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Utrolig hvor fort folk kommer med mer informasjon! Virkelig flott!Det som kunne vært interessant, var om Leif Salicath Innlegg 8) har noen peiling på hvor lenge Oskar F. Graff bodde i Vingelen. Som nevnt tror jeg han oppholdt seg der også etter at virkosmheten tok slutt i 1920, men kanskje var det bare delvis? Selskapet bygde bolig/kontor for ingeniøren, kalt Villaen, og huset stod til ca. 1949.Og hvor ble det av ingeniør Graff etter at han forlot Vingelen? Fortsatte han i moderselskapet Sulitelma Aktiebolag kanskje?Fins det etterkommere av Oskar F. Graff?Kan nevne at grunnen til interessen for Oskar Graff er arbeid med en artikkel om Glommendalen Kisgruber AS sin virksomhet i Vingelen, til Årbok for Nord-Østerdalen. Undertegnede arbeider ved Nordøsterdalsmuseet.Mvh Arild Alander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Studentene fra 1905, utgitt 1930:Oscar Fredrik Graff. Jeg er født på Hamar 18-7-1886 av foreldre inf.capt., cand.jur., senere amtsmann Truels Johannesen Wiel Graff (f. på Øhr pr. Fr.hald 16-4-1851) og Benthe Thomine Marie Cathrine Baastad (f. på Fr.hald 24-5-1857).Gift 1921 i Frol med Dagny Aasenhuus, f.10-1-1898, dtr. av gårdbruker N.N.Aasenhuus og Ida f. Hafstad. - Barn: Oscar Fredrik, f. 1921 i Tolga.Jeg tok eksamen art. på Otto Anderssens skole, Krigsskolens nederste avdelings ingeniørlinje i 1906, diplomeksamen ved Freiberg bergakademi som markscheider i 1909 og som bergingeniør i 1910.I 1911 opholdt jeg mig i Norge, i 1912-15 i Alaska som bergingeniør ved Kennecott gruber, i 1916-23 i Norge, hvorav ca. 5 år som driftsbestyrer ved Vingelen og Fossgruben i Nordre Østerdalen. I 1924 og 1925 var jeg på Spitsbergen ved Nederlandske Spitsbergen Kulkompani. Fra 1926 har jeg vært bosatt i Norge og siden våren 1929 driftsbestyrer ved A/S Porsa, Porsa i Altafjord.Mye av det samme står i boka om Den norske hærs vernepliktige officerer, utgitt 1936. Han var ansatt ved A/S Porsa til 1933 og deretter overingeniør ved A/S Vigsnæs Kobberverk fra 1933. Adr. Vigsnæs på Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dagny Aasenhuus ble født 10.jan.1898 iflg. kb LenkeHelga Lillemor Krogh gift Graff ble født 24.jan.1891.Begge disse ble relativt gamle, 95 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Da ser vi at ingeniør Graff gifta seg og tok med seg sin kone til Vingelen i Tolga prestegjeld. Men en titt i klokkerbøkene for både Vingelen sogn og Tolga hovedsogn for dåpsinnførsel var resultatløs. Da kan det sjå ut til at sønnen ikke vart døpt i Tolga. Altså ser det ut til at familien kanskje fløtta derifra ganske fort etter fødselen.Hans egen beretning om 5 år som driftsbestyrer i Vingelen (og Dalsbygda) stemmer godt med det jeg har av informasjon fra før: ca. 1915-21 (avhengig av når på årene han kom og reiste).Takk til alle for hjelp og informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det finnes en Oscar Fredrik Graff født i 1952 (CO2-ekspert mm) som trolig er i nær familie. Han kan kanskje gi info om Oscar Fredrik født 1921.Google !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.