Gå til innhold
Arkivverket

[#80114] Oppslag i bygdebok for Eid, Nordfjord og gården Høynes.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kari Simonsdtr.1642-1735 var trolig fra Høynes. Hun var gift med Waldemar Hansen fra Myklebust/Myklebostad i Davik.Jeg undres på hva bygdeboken eventuelt sier om Simon på Høynes? Etter hva jeg kan lese av koppskatten for Nordfjord 1645, var han gift med Anne.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kari var nok frå Høynes ja, du har vel gjerne sett dette skiftet http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/409?Her slit eg forresten litt med å fastslå kven Anne Simonsdtr Sigdestad sine gjenlevande 2 søner og 3 døtre er, kanskje nokon kan fortelje meg det?Eg har berre den aller fyrste utgåva av bygdeboka for Eid, og der står knapt noko som helst om Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Aase. Jeg har en smule problemer med å forstå sammenhengen selv, men antar at det gjelder søsken av Kari. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kari er den einaste gjenlevande av syskena til Ragnhild i skiftet; dei tre andre, Anders, Jørgen og Anne er 'sahlige' slik at det er borna deira som arvar.Skifte utan livsarvingar er favorittane mine, du kan få utruleg mykje ut av dei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Aase. Jeg har lest igjennom skiftet igjen, og kommet frem til det samme resultatet. Men jeg skulle likt å vite om det står noe mer i den nye boka.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Rune B. Da får jeg nøye meg med opplysningene fra 1645 og 1666 samt skiftet etter Ragnhild Simensdtr., som i det minste setter navn på søsken. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sit nokon med fasiten på spørsmålet mitt om kven Ane Sigdestad var mor til? To gutar og tre jenter, fødde før (kanskje lenge før) 1730.Kristen Rasmusson Sigdestad har eit passeleg tal born, men mor deira skal i følgje skifte etter han vere Anne ANDERSDTR.Andre kandidatar finn eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bygdeboken for Bremanger, bind IV sier det samme. Kristen Rasmussen ca 1644-1729 var gift med Ane Andersdtr. myklebust. Han var bruker på 1670 tallet. Sønnene Rasmus, 19 år og Hans 11 år er nevnt i 1701. De hadde sønnen Mons også gødt ca 1694. Han er ikke nevnt i 1701, men ble bruker etter faren.Hva som da er fasiten, vet jeg ikke, men jeg finner ingen Anne Simonsdtr. på Sigdestad. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.