Gå til innhold
Arkivverket

[#80130] Asbøl i Orkdal 1700-tallet. Oppslag i bygdebok?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle gjerne hatt noen til å slå opp i bygdebok for Orkdal undner Asbøl, for å finne om om min forfar Halvor Eriksen født ca 1721 og hans søsken var derfra. Søsknene var Thore Eriksen, Randi Eriksdatter og Ingeborg Eriksdatter. Ingeborg skifte 10.06.1816 forteller om denne søskenflokken(midt på høyre side på side 753b, men skiftet starter på side 752)[url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24765/769?size=full&mode=0>LenkeDet står ikke noe om at de var fra Asbøl i Orkdal her, men det kommer frem ved Thore Eriksens trolovelse 29.12.1756her: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med riktig alt her, og jeg har funnet et par som kunne passe til foreldre til overfor nevnte søskenflokk. Det er Erik Jonsen og Kari Jonsdatter Asbøll som gifter seg i Ordkal Dom.23.p.trinit. 1722:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16196&idx_id=16196&uid=ny&idx_side=-58>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner også sønnen Tore døpt 20.06.1723, men han døde og ble gravlagt 27.06.1723 ifølge Family Search. Jeg har ikke greid å finne flere barn på disse i kirkeboka for Orkdal til og med 1727, og jeg har tidligere letet i Orkdal på 1719-1722Her er vel også en aktuell farskandidat ut fra manntallet 1701(Erik Siffuersen 18 år):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Hei Anne Lise.Det jeg finner i Orkdalsbok nr.3 av A.Skrondal på gården Aspøl s.356 er følgende. Gl.matr.nr 98 - 1 spann 12 markl. I 1723 var 194 a mtr. nr 98 og 99 gått inn i Dreyergodset. Erik Jonsen sat med nr. 98 og svarte landskyld til Dreyer av 1 spann - 3 1/4 markl. til Frukyrkja av 83/4 markl., sår 10 t.korn, har 70 lass høy, 3 hestar, 14 stor- og 10 småfe, . Erik og kona hadde disse borna: Jon d.e. Jon d.y., Hermund, Lars og Berit. I skifte etter Erik var aktiva 105 rdr. - passiva 32.Enkja etter Erik, Karen Jonsdtr., gifta seg oppatt med Ole Eysteinsen. Da skifte vart halden etter andre mannen i 1763, vart det opplyst at det under skiftet etter første mannen, Erik Jonsen, var ikkje så lite av lausøyret. Skulda for dette fekk formyndarene; Jon Jonsen Megard, Jon Jonsen Fossen og Ole Jonsen Ødyn, alle truleg brør til Karen Jonsdtr. Ved dette skiftet var aktiva 367 rdlr. - passiva 285.Det kan være lurt å se litt på dette skiftematerialet for Orkdalen som vel ligger skannet her ved Digitalarkivet.Mvh Bård Erling Ofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Da kan jeg iallefall avskrive Erik Jonsen og Kari Jonsdatter Asbøl som mine aner. Har tidligere sett etter skifter i Asbøl ut fra registeret bak skiftene, men har til nå ikke funnet noen av mine som arvinger der iallefall. Står det noe i bygdeboka Erik Siffuersen Asbøl som var 18 år i 1701, og hans far fra dette manntallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

På side 357 i samme kilde så er det nevnt følgende. Aspøl Gl.matr.nr.99 195a b. I 1723 svarte leiglending Erik Sivertsen landskyld til Dreyer av 2 øre, og til bygdepresten av 12 markl. På auksjonen etter Dreyer kjøpte major Hans Bull garden og selde den att til leiglendingen Erik for 300 rdlr. Garden sådde 8 t. korn, hadde 60 lass høy, 2 hestar, 14 storfe og 10 småfe... (Senere)Frå Erik gjekk garden til døtrene til konrektor Schielderup på Evjen.Det er det jeg finner på Asbøl gårdene om Erik Sivertsen. En Sivert Knudsen er nevnt i 1699 på Asbøl gården med mar.nr 98 side 354. Dog uten at jeg kan knytte disse sammen men han og lå i tvist med Hallvard Holte om skoghogst og seterbruk.Mvh Bård Erling Ofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Da var det iallefall en Erik i Asbøl i aktuell periode da min forfar Halvor Eriksen og hans søsken ble født, men hvis de var barna til Erik Sivertsen Asbøl så burde det vel stått i bygdeboka? På den andre siden har jeg jo sett at det mangler mye i andre bygdebøker, og de kan godt ha vært barn av Erik Sivertsen selv om det ikke står i bygdebok. Jeg har selvfølgelig prøvd å lete etter disse som døpt i kirkebøkene 1718-1727 uten å finne dem i Orkdal, men denne kirkeboka er slett ikke enkel å lese. Ser også ut som det kun er klokkerbok for Orkdal på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det andre steder i landet med gårdsnavn Asbøl? Jeg fant det jo ingen andre steder enn i Orkdal i 1801, men det er jo ikke sikkert at alle bruk har kommet med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Asbøl ligger på Svorkmo i Orkdal. Det er Ministerialbøker derfra fra 1730 og framover. Kanskje det er råd å finne han som konfirmert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningen om at Asbøl er Svorkmo. Ser ut som om det ikke er ført konfirmanter i Svorkmo på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.