Gå til innhold
Arkivverket

[#80131] Hver sten må snus minst to ganger. Hvordan kan jeg finne Mathilde?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland
LenkeJeg har lett i mange år og har havnet inn i mangt et blindspor. Selv med mange blindspor har jeg alltid komt et skritt nærmere en løsning. Jeg har prøvt å skrive det jeg vet om Mathilde og mine antagelser om hvor det kan ha blitt av denne dama, men uten at jeg har funnet noen løsning.For å fortelle ganske kort om det jeg vet om henne. Foreldrene: Faren Mons Andreas Larsen kom fra Manger i Hordaland f. i 1846 gift i 1872 i Bergen med Ingeborg fra Vikedal i Rogaland. Den 20. april fikk de datteren Mathilde Helene Larsen (døpt i Bergen 2. juni 1873). Familien flyttet til Kristiansand ca 1875. Ingeborg døde i 1878. Mons Andreas giftet seg på mytt i juni 1879 med Signe Sofie. Mons Andreas døde i april 1881 og etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap. Datteren Mathilde Helene Larsen ble overført til et barnehjem i Kristiansand da faren døde og var der i alle fall frem til hun ble konfirmert den 28. april 1889. Etter dette stopper alle spor.Er det noen som kan sette meg på sporet etter Mathilde igjen, slik at jeg kan finne ut hva som skjedde med henne senere? Ble hun gift, fikk hun barn og hvor bodde hun resten av livet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du gir deg ikkje så lett du Terje - det er ein bra eigenskap å ha, men eg trur det kunne vere lurt no, om du skal kunne forvente meir hjelp, å lage ei liste over dei Mathildene du har sjekka ut av saka. Lista blir gjerne lang, men det er kasta inn mange damer i alle trådane dine, og det er i grunnen berre du som har oversikta over kven som er kasta ut att som uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ville nå ventet til FT1910 blir tilgjengelig 1. desember 2010. Der vil du kunne søke på fødselsdato, og antallet personer født 20. april 1873 vil være så begrenset, at du raskt får oversikt.Framgangsmåten betinger selvsagt at fødselsdatoen er riktig angitt i FT1910, og at Mathilde fremdeles var i live og bosatt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiprøv å låne 1891 ft for det området, kanskje hun er der.Det kan jo være at det er henne som flytter til USA her i 1895, hun er ikke nevnt i kirkeboken for Kristiansand som utflyttet. Er hun fra et annet sogn i området?Lenkeutklipp av teksten:24428 Kristiansand 1326 1893 Mai 12 Mathilde Larsen f U Tjenestepige I By 1875 Chr.sand ChicagoPS. ifølge opplysninger som ligger på Arkivverket ble det første barnehjemmet opprettet etter 1896, pga en ny lov det året.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vel, jeg har vert inne på tanken mang en gang at jeg må gi meg i søken, men så viser det seg veldig ofte at når man så snur noen stener til, så er det noen som vet 'litt til' og det løser ofte hele saken eller at man kommer et lite skritt nærmere.Når det gjelder ft for 1910 er jeg selvsagt veldig spent på den. Jeg har prøvt å søke på ft for 1891 for dette området, men det er ikke oppgitt navn på beboerne på barnehjemmet, bare antal beboere.Ja, det kan være henne som reiser til USA i 1895/93 fra Kr. sand. Det er oppgitt at hun ble født i 1875, men jeg er ikke så skråsikker på at årstallene stemmer. Denne dama finnes igjen i Cook county i 1900 og da bor hun hos en norsk familie. Det er oppgitt at hun er losjerende der? Det interessante er at det oppgis at hun ble født i Norge i april i 1874. Det siste kan være en skrivefeil. Men hvor ble det av dama etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.