Gå til innhold
Arkivverket

[#80149] Tukthusfange Christiania Tugthus


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Carlsen

På søken etter dødsdato til en av mine aner, Marthe Oline Madsdatter (Juliebø), f. 1845 i Borgund (Ålesund), finner jeg under Borgund Pr.gj. at hun var tukthusfange på Christiania Tugthus da hun døde 19. feb. 1879. Begravd i Borgund. Er det noen som har kjenneskap til C.T. - og i så fall om det finnes noen søkbare medier? Det hadde vært interessant å finne ut hvorfor hun var tukthusfange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Du kan jo sende en mail eller brev til Riksarkivet og så kan de se i protokollene for Tukthuset i Christiania hva som står om henne... Derfra kan du jo finne saken hennes i tingboka... Den vil i såfall oppbevares på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hennes dødsfall er også innført i kirkeboken fra Kristiania Tukthus - den viser at hun hadde fangenummer 184.Lenke (Kristiania Tukthus, Ministerialbok nr. 4 (1865-1879), Døde og begravede 1875-1879, side 165).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Tusen takk for alle svarene. Jeg vil sende en forespørsel til Statsarkivet. Når det gjelder svar (5), så kan jeg ikke se annet enn at dette stemmer godt, både med navn og alder. Tenk en barnemorderske i slekta! Piffer opp i en slekt som ellers er uten de store sensasjoner, så langt. Det var en selsom sammensetning av beborne i Gjendet(?) med pasienter inn i mellom. Mon tro hva slags hus dette var. Får kanskje legge inn en ny tråd på dette. Ser at Martha også var pasient. Det står at hun døde av lungetæring som hun hadde hatt i 3/4 år iflg. minist.bok for Kr. Tukthus (4), så det var kanskje en annen sykdom hun hadde (tenker bare litt høyt her). Det er vel kanskje sitt eget barn hun har drept. Får ta en titt under døde og se om jeg finner noe barn som hører henne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Barnet er innført som nr. 1876 i døde.... Permanent sidelenke: LenkeDet som står i felt nr. 7 er: Barnet ...... af Moderen hvis .... ....Står også noe mer i de feltene foran som jeg ikke helt kan tyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Pige Martha Oline Madsd. Juliebøe i Dølgsmaal fødte Drengebarnet....Han ble innført i Ministerialboken for Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Takk for svar (7) og (8). Jeg tyder det også til å stå i Dølgsmaal. Videre tror jeg det står: Barnet ombragt af Moderen hvis 1st uægte barn dette var. Noen som tyder det til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Kan nevne at jeg har tidligere vært med på å finne ut barnemorderske... Som jeg faktisk er i familie med, så det er ikke noe oppsiktvekkende, men setter en liten piff på familetreet. Dog den gang fant vi henne senere i USA, og hun hadde etterkommere som vi kom i kontakt med..64780: Spor etter en barnemorderske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det står følgende i kirkeboka: Pige Martha Oline Madsd. Juliebøes i dølgsmaal fødte Drengebarn, født og død 27/12 1875 i Aalesund. Anmerkning: Barnet ombragt af Moderen, hvis 1t uægte Barn dette var. Her er det trolig et detaljert forhør av barnemora i Ålesund ? Lykke til med den videre granskninga. Vennlig hilsen Sivert Perry Nerland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Takker for svar (12). Da hadde jeg tydet det rett. Til Arne B.K. (11). Hun er ikke direkte ane, men søster til min tippoldemor. Skal ta en titt på den tidligere tråden din. Uten tvil - spennende når det dukker opp krim i slekta (i alle fall når det er så langt tilbake!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei BeritI flg. registeret til Chr.Tukthus fangeprotokoll Rekke IV,bind 4 (1872-1880) står Marthe Oline Madsdtr Juliebø, side 121, Domsakt nr. 5410, I fangeprotokollen står det som regel bare kort referat om når,hvor dømt, forbrytelse, straffetid, dato for innkommen-utgått, osv.hvis domsakten er bevart så får du hele saken, som kan inneholde langt mere enn det som står i domsprotokollene,Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Tusen takk for opplysningene (14) og for tilbudet (15) om å se etter domsakten. Nei, jeg har ikke bestilt den ennå, så jeg er veldig takknemlig hvis du ville ta en titt. Venter med spenning!Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.