Gå til innhold
Arkivverket

[#80151] Hvem var Jomfru Kold som får et uekte barn i 1807


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(23:) 'Prest Cold i Romedal' (fra 1674) var Isach Andersen Cold (c1649-1724), bror til hr. Frantz til Vinger og til Birgitte, g.m. hr. Fredrik Monrad til Øyer.Det bodde en 'Velfornemme Msr. Frantz Isaachsen Cold' i Molde (skifte 7 Jan 1760), g. (like før 1759 ?) m. Ingeborg Helene Lem, som må ha vært en nær slektning av 'Sr. Ludvig Lem' (formynder for hennes 1 år gamle sønn Andreas ved mannens skifte i 1760). (Hvem var Ingeborg's foreldre ?)Var Frantz en slekting (barnebarn el. grandnevø ?) av Romedals-presten Isach Andersen Cold (c1649-1724) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Innlegg 4. Trolovelse mellom Frantz og Ingeborg Postridie fest. circumcis. 1755. Grytten kirke, 3 jan. Copuleret benevnte trolovede par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Uff, det gikk visst litt vel fort.Innlegg 16 og 18 skal være Simon Colds barn , Anna.Innlegg 20 Idde Dorothea var ikke første barn til Niels og Susanne.Innlegg 21, 24 og 25. Margrethe Maria f. i 1769 var Niels Cold og Susanne Arentz sitt barn. Albrecht var fadder i 1769.Det kan nok hende det var begravelsen til Aager Bierch, jeg syns det var rart at det ikke stod faddere, er ikke så god til å lese alt som står.Har funnet enda flere av barna til Niels og Susanne døpt, men det har jeg ikke her nå. Ser ut til at de har brukt Bakke kirke og Bratsberg kirke omhverandre, eks er barnet døpt i Bakke men moren er introdusert i Bratsberg. Jordpåkastelse til Niels Cold i 1773 er ført i Bakke kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(28:) ... og det står aldersangivelse i KB Bakke (Strinda) 21 Nov 1768 ('Aage Bierch 5 uger gammel'), noe som ikke er vanlig ved dåp men ved begravelse ...Albrecht Andreas Cold skal angivelig være far til flg. barn døpt i Molde (Bolsøy) : Jøe Margrethe 1733, Else Bolette 1774, Aage Bierch 1775 (fetter av ovennevnte navnebror) og Jacobine Andrea 1777.Sistnevnte er å finne (som 'Jaobine Kold') i Molde i FT 1801 sammen med enken (etter Albrech/Albrigt Cold), Anne Elisabeth (f. Birch), som er opplyst å være Jacobine's mor (noe som etter mine notater er feil, men hvem vet ... ?). Iflg. mine (kanskje feilaktige) notater skulle moren til de fire nevnte barna være en 'Kirstine Margaretha', hvem nå det kan ha vært. (Se Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29:) Hvis det skulle være slik at det er Anne Elisabeth (f. Birch) (g.m. Albrecht/Albrigt Andreas Cold, bror av Niels Cold) som er mor til disse barna (Jøe Margrethe 1773, Else Bolette 1774, Aage Bierch 1775 og Jacobine Andrea 1777), så er vel dåpshandlingene å finne i kirkebøkene for Bakke og/eller Bratsberg i Strinda, ST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29:) Der fant jeg jamen Else Bolette (Boletha) døpt 1774 i Bolsøy (1/3-part fra toppen i spalte 2) (Lenke), men hva står det om foreldre og faddere ? Gården Skalle (i Fanne otting) er nevnt, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og der var Aage Bierch, døpt i 1775 i Bolsøy (1/4-part fra toppen i spalte 1) (Lenke), far Albrecht Cold. Det store spørsmålet er altså om dette er den samme Abrecht Cold som få år i forveien avlet barn i Strinda (Bakke og Bratsberg). Hvem er moren i 1775 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

for meg ser det ut til at det står Pat: Andreas Cold ved Else Bolethes dåp, men det er jammen ikke lett å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

VEd Aage Bierchs dåp står det tydelig Albrecht Cold på far og Madm Kierst Cold på mor så langt jeg klarer å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Fra Bolsøyboka gnr 71 Skalle side 627 http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdf Matr. 1767 oppfører også Anders Iversøn Borchs arvinger som eiere av hele gården. Oppsittere er Ole Andersen Skalde med 1 vog 2 pund og Knud Erichsøn med 1 vog. 1 quærn. Gården kommer nu i familien Coldts eige, og ved skjøte av 14/1 1777 skjøter Albrict Andreas Coldt hele Skalde på 2 vog 2 pund samt øde Clemesaas med 1 vog øde jordgods, alt med bøksel og landskyld til Hans Olsøn Skalde for 600 riksdaler.Hvor har familien flyttet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29:) Aage Bierch (døpt i Bolsøy 1775) er ikke fetter av 'Aage Bierch 5 uger gammel') (begr. 21 Nov 1768 i Bakke, Strinda), slik jeg skriver, men muligens bror el. halvbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Albrecht Andreas Cold får altså barna Aage og Simon Christian hhv. i 1768 og 1770 i Bakke, Strinda, med Anne Elisabeth Birch (1743-1807) og så, med 'Kirstine Margaretha' ('Madam Cold'), får han i Bolsøy barna Jøe Margrethe 1773, Else Bolette 1774, Aage Bierch 1775 og Jacobine Andrea (Andrine) 1777 (sistnvente i 1801 ført som d. av Anne Elisabeth 'Cold' !).Er det her snakk om samme Albrecht Cold ? (I så fall er han altså død før 1801). Er Anne Elisabeth Birch (1743-1807) og 'Kirstine Margaretha' ('Madam Cold') to forskjellige damer ? Hvis ikke, ble ev. Albrecht skilt fra førstnevnte ?(NB: Anne Elisabeth Birch (1743-1807) skal ha fått datteren Elisabeth Margaretha u.e. i 1782, antakelig = 'Grette Kold' (19 år) i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Vet du hvor Anna Elisabeth døde i 1807. Hvis vi kunne finne skiftet kunne det kanskje gi noen spor. Har du dåpen hennes, kan hun ha hatt flere navn hun vekslet på å bruke? Albreht Andreas bruker bare Andreas ved en av dåpene. Det hadde vært fint om vi fant hans skifte også,men da må vi vite hvor og når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(42:) Anne Elisabeth Aagesdatter Birch (g. i 1767 m. Albrecht Cold) skal være bosatt som enke i Molde i 1801, og begraves i Molde den 4 Nov 1807. (Se innlegg #9 og innlegg #19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(44:) Anne Elisabeth Aagesdatter Birch/Bierch/Bierck ble født 3 Mai 1743, noen få timer før den fødende døde (Maria Boyesdatter, Aage Birch's første kone).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er skifte etter politibetjent Albrigt Kold fra Trondheim 1789 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25097/314 Jeg klarer ikke lese så mye, men syns jeg kjenner igjen at han har vært gift med Anne Kjerstine som han har sønnen Nils Fredrik Kold 17 år med og nå gift med Jonetta Kold som han har 2 barn med nemlig Andrea? 5 år og sønnen Jørgen F?? Kold 3 årDette passer jo ikke inn i det hele tatt da. Bortsett fra at første kone har et navn som er blanding av de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(46): Politibetjent Albrigt Kold (Kaald) var først gm Anna Kierstina Nielsdt Qvist som det var skifte etter i Trondheim 1769. Sønnen het Niels Tøves (el Tæves)Kold og var 27 år i 1789. Malersvend og oppholder seg i Bergen har jeg tidligere notert meg fra skiftet.Med kone nr 2 hadde han ingen barn.Hun het Anna Andersdt Grutseter, og henne var det skifte etter i 1782.Med kone nr 3 Jonetta barna Paul Andreas Kold 5 og Jonas Flensborg Kold 3.Denne familien er diskutert i tema 55586.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er ekteskapet mellom politibetjent Albrigt Kaald og Jomfru Jonetta Kroppe 4 april 1783 i Domkirken i Trondheim Lenke Ser ut til at dette er en annen familie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(49:) Hvis da ikke politibetjent i Trondheim Albert/Albrigt Hansen Kold/Kaald/Cold (1732-1789) fra Stavanger (?) g. ca. 1760 m. Anna Kierstina Nielsdatter Qvist (død 1769) var en fetter av Albrecht Andreas Simonsen Cold (ca 1735?-før 1801) g. 1767 i Bratsberg, Strinda, m. Anne Elisabeth Aagesdatter Birch (1743-1807) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.