Gå til innhold
Arkivverket

[#80151] Hvem var Jomfru Kold som får et uekte barn i 1807


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

Det ser ut til at Msr. Frantz Cold fortsatt er Romsdal i agust 1759 - i hvertfall blir en romsdaling straffet for tyveri fra Msr. Cold da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Frantz I. Cold skal være død i Molde rundt desember 1759. Forlover i bryllupet i Grytten i 1755 (ref. innlegg #4) var kanskje brudens (mulige) far, prestesønnen Ludvig Andersen Lem på 'Næs' (Nesset ?) i Romsdal (f.1681 i Grytten). Hvem var den andre 'sponsoren', Svenn Grubbe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Asbjørn Bonesmo.

Ved konfirmasjonen i 1744 er Ingeborg Helena Ludvigsdtr. Lem 16 år, så at hun er prestedatter er avklart. Hun får forøvrig sakramentet på sin sotteseng i 1752, men klarer seg tydeligvis - i motsetning til mange andre i det året.Kirkeboka gir få indikasjoner på hvem Svend Grubbe er. Han har tittel Msr. når han opptrer som fadder, videre kommer han alltid først blant fadderne, og sønnene kommer først blant konfirmantene, så han er ikke av bygdefolket, selv om han er flittig brukt som fadder. Kuriositet: han er fadder sammen med Ingeborg Helene når Lasse Nes har dåp i 1745. Eneste gangen han er fadder for andre enn bygdefolk er i 1751,da presten Skanke har dåp. Anna Marie Grubbe er fadder sammen med Svend et par ganger i tillegg til noen soloopptredener. Når Svend døper er det bygdefolk som er faddere, ikke embedsmenn. Det kan se ut som om han er i en mellomstilling mellom prest/embetsmann og bygdefolket, kan ikke være militær, ettersom presten bruker militærtitel også når corporalen har ærend i kirken. Han holder trolig til på Weblungsnes siden det er på gårder der i nærheten han er fadder, og Boje Weblungsnes er i hans tjeneste på første halvdel av 1740 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(53) 'Prestedatter', sier du, men hvilken Ludvig Lem er hennes far ? Prestesønnen Ludvig Andersen Lem på 'Næs' (Nesset ?) i Romsdal (f. 1681 i Grytten) var såvidt jeg vet 'proprietær'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Asbjørn Bonesmo.

Var litt rask der ja med å la sønnen arve farens yrke. Vil forøvrig tro at 'Nes' er gården Nes i Grytten. Nettet er nede så jeg får ikke sjekket hvorvidt Ingeborg Helene er født i Grytten, men inntil videre vil jeg tro 'proprietæren' er hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har begynt å se på barna til Albert/ Albrecht Andreas Cold/Coll og Anna elisabeth Birch i Trondheim. Sønnen Simon Christian var gullsmed han gifter seg i juli 1797 i Vår frue i Trondheim med pigen Martha Biørgen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Jeg klarer ikke tyde alt, ser ikke hvorfor de måtte ha kongelig bevilling. Tydelig vis ikke forutgående troloving.Her døper de første barn 4 april 1798. Kalles Simon Lenke Ikke noen faddere fra familie så langt jeg kan tyde. Moren kalles her for Marithe Olsdtr Myhre og faren Simon Christian Albertsen Cold15 aug 1800 døpes sønnen Niels Cold her kalles moren igjen for Martha Biørgen Lenke Kan heller ikke her se noe familie blant faddere.20 mai 1802 døpes Anna Elisabeth Lenke Moren kalles nå Martha Myhre3 august 1804 døper de Albert Casper LenkeOg her i august 1806 døpes sønnen Aage Bierch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

27 februar 1789 i Molde, Møre og Romsdal.( Bolsøy kirkebok) Public absolveret Albrecht Colds hustru Anna Elisabeth Bierch for lengre avhold fra alterets sakramentes brug el.lignede. Lenke Det må jo bety at begge da var bosatt i Molde og hun kalles fortsatt hans hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Hvis det er interessant å gå videre med Martha/Marthe Olsdtr. Bjørgen/Myhre så finnes Bjørgen som gårdsnavn i Støren. Peder Olsen Granøyen, fra Utstu, Bjørgen har et barnebarn som heter Marit Olsdtr. f. 1771. Hun blir med sine foreldre til Tamburplassen på Rogstad, men når hun kommer dit er fødselsåret blitt 1775, og hun blir gift med Arnt Estensen Haavin fra Horg og flytter dit ifølge bind 2 i bygdeboka for Støren. Det er tydelige feil i bygdeboka her, og kanskje det kan være noe å hente ved å gå grunnlagsmaterialet nærmere etter? PS. Min bygdebok er fra 1961/70 og har kommet i nye opplag, så kanskje denne feilen er rettet opp i nyere utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(57:) Spørsmålet blir altså om det er MULIG at ektefellene i tidsrommet 1773-1782 BEGGE TO fikk utenomekteskapelige barn 'på hver sin kant' (i Molde ?), før Albert altså dør engang mellom 1789 og 1801 og AE i 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg sitter og kikker i mine notater fra pantebøker i Finnmark. Der står det at Albrecht Andreas Cold er beskikket som lensmann i Kjøllefjord sogn 12/11 1789. Ikke utenkelig at dette kan være samme mann som nevnes over her. Det skal stå i Pantebok 1 for Finnmark 1776-94, oppslag 204.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var samme året som hans (forlatte ?) hustru Anne Elisabeth Birch ble 'Publ. absolv.' i Molde (27 februar) for å ha slurvet med nattverdsbesøkene. Hun døde der i 1807. Det ser ut til at mannen (hvis det altså ER 'ham') tross alt (!) hadde fått nok av sine damer, i en alder av ca. 55 år, og søkt seg nordover (ev. 'dømt til Finnmarken' ?). Han ser ut til å være død (der nord ?) før 1801, da Anne Elisabeth Birch/Bierch omtales (i Molde) som enke.Kirkeboka i Kjøllefjord vil kanskje vise hans begravelse en gang i tidsrommet 1789-1801 ...., kansksje til og med et skifte kan finnes !Og så var det altså disse fire barna, da, som han skal ha fått i Molde i perioden 1773-1777 med 'Kirstine Margaretha' (igjen hvis det altså ER 'ham' !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Skiftene i Finnmark er lagt i database og jeg finner ingen Cold eller Kold eller Albrecht. Har også sett gjennom kirkeboka for Lebesby ( Kjøllefjord er ført her ) døde i tidsrommet 1789 til 1801 uten å finne han.Hva kan finnes av tingbøker over folk som ble sendt nordover? Jomfru Margrethe Maria Cold kan kanskje også finnes i en slik tingbok?Jeg har forresten funnet Margrethe Maria og Even Christian sin datter, Anna Nicoline Rambek, igjen i Tromsø der hun gifter seg 26 des 1835 med Michael Henning Andreassen Stellander fra Balsfjord. Hun kaller sitt første barn (som forøvrig ble født noen mnd før ekteskapsinngåelsen), for Marie Margrethe etter mormoren, den neste datteren døpes Inger Godske Beichman etter mormorens halvsøster. Anna Rambech dør i Tromsø 9 mai 1849 og gravelegges 16 mai. Oppgitt alder 40 årAnders Rambech, faren til Even Christian og farfar til Anna Nicoline, gravlegges i Tromsø 15 april 1832 80 år gammel, oppgitt at bostad er Tromsø. Hans datter Hanna Andrea Rambek konfirmeres i Tromsø 15 år gammel 4 okt 1829. ( Fra farens andre ekteskap inngått i Alta)Jeg har ikke funnet spor etter Margrethe Marie Cold / Rambech i Tromsø hittil, men hennes datter og svigerfar og hans datter var altså bosatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Randi 62) I 1815 er Anne Nikoline Rambek 7 år gammel fosterdatter på Bentsjorda hos proprietæren Andreas Moursund og kona Inger Godsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Da var enda en brikke på plass. Inger Godske f Beichman er Margrehte Maries halvsøster f 5 mai 1776. I skiftet etter deres mor Susanne Arentz i 1832 er oppgitt at hun er gift med Andreas Røst. Her er han i 1801 Lenke på Bensjord i Tromsø og far hans heter Anderas Maursund, bror også Andreas MorsundDe må da ha giftet seg etter 1801. De har en datter Cathrine Maria på 2 år i 1815. I denne tellingen er ikke Anders Rambeck eller datteren Hanna Andrea i Tromsø. De er vel da enda i Alta.Er Margrethe Maria Cold/ Rambech blitt enke? Hun kalles enkemadam Rambech i skiftet etter moren i 1832. Kan hun være dratt tilbake til Trondheim? Sønnen Simon f.1807 var hos faren ved konfirmasjonen, lurer på hvaslags dame denne jomfruen Margrethe Maria egentlig var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her blir Cathrine Maria døpt i Tromsø mai 1814 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9701&idx_id=9701&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Her er Susanna Arentz Beichmann en av fadderne. Hun er også halvsøster av Margrethe Maria født i 1779. Står oppgitt bosted Tromsø. Men Susanna finnes ikke i Tromsø i 1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Røst (Hansen) Moursund (c1778-1850) fra Bentsjord var først (formodentlig før 1801) g.m. Catrine Marie Beichman, som vel da må antas å være søster av hans 2. konen Inger Godske. Andreas fikk sønnen Hans Andreas (Moursund) i 1808, men jeg vet ikke sikkert om han var fra 1. eller 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas og Catrine ble vel da gift like etter 1801, siden han er registrert som ugift i Bentsjord i FT1801. Hun er ikke hjemme i Strinda sammen med sin antatte søster i 1801 (hvor er hun, tro ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg var litt rask i (66) Margrethe Maria f. 1772 skal det være. Den samme jeg tror er Jomfru Cold som jeg startet denne tråden for å finne ut mer om.Jeg skal sette opp det jeg vet om søskenen hennes.Moren Susanna Arentz f 28 mar 1741 død 23 nov 1832 datter av Otto Hansen Arentz og Margrethe Marie Gottschesen som giftet seg 11 sep 1736 i StadsbygdHun var gift to ganger. Først 21 februar 1765 i Børsa med Niels Cold døpt 23 post trinitas 1733 i Bratsberg og død 8 februar 1773. Han var sønn av Simon Nielsen Cold og Idde Christina SchultzDe hadde følgende barn:1.Peter Arentz f 1766 i Strinda død 1826 i Oslo gift med Beate Marie Pohlman Ved skifte etter moren i 1832 nevnes han som leutenant og har tre etterlevende sønner, Leutenant Otto H Cold,Jacob Cold 25 år og Christian Cold2. Idde Dorothea f i febr 1768. Vet ikke noe mer om henne. Må være død ved skiftet etter moren i 1832. Finner henne heller ikke i 18013. Margrethe Maria f 15 nov 1769. Sannsynligvis død tidlig Albrecht Cold er fadder4. Otto Arentz f 17 jun 1770 ,1801 hjemme på Tomsæt i Strinda ugift. Død før 1832 I skiftet etter moren kalles toldbetjænt Cold To etterlatte børn, Otto Christian 20 år og fraværende, Ulrich Christian 16 år.5. Simon f 19 aug 1771. VEd skiftet etter moren i 1832 står at han er død for længe siden i Flensburg og etterlater seg flee umyndige børn.6. Margrethe Maria f 1 nov 1772. Hjemme på Tomsæt og ugift i 1801.Får sannsynligvis et uækte barn, Simon som døpes i Leinstrand i 1807. Far Johannes Moe. Trolover seg i Alta i mars 1808 og gifter seg i juni samme år med Even Christian Rambech som da bare er 18 år. ( Han er døpt 5 sep 1790 i Bakke i Strinda far grenader Anders Rambeck og mor Anne Evensdtr, uækte barn) 1801 bor de i Strinda. De får datteren Anna Nikoline Rambek i Alta i august 1808. Hun bor hos sin tante Inger Godske på Bentsjord i Tromsø i 1815. Ved skiftet etter moren i 1832 kalles Margrethe Maria for enkemadam Rambech Ekteskap 2 med Jens Eilert Beichmann 21 jan 1775 i Bratsberg. Han er født 1740 i Rakkestad i Østfold og sønn av Ulrich Friedrich Beichman og Bortha Sofie Fremming som giftet seg 30 okt 1738 i Høland. Han dør 15 sep 1823 i StrindaFølgende barn:7. Beata Sofie f 5 jun 1775. Kalles enkemadamBeata Sofie Steen i 1832. Finner henne ikke i 18018. Inger Godske f 5 mai 1776. Hjemme på Tomsæt i 1801. ugift. Gift 1813 med Andreas Røst Morsund Bentsjord i Tromsø9.Susanna f ca 1779 Hjemme i 1801 ugift. 1832 kalles datter Susanna Beichman10. Ulrich Friedrich f ca 1779. 1801 i Christiania, elev ved det militære institutt. I 1832 kalles Leutenant11. Catharina Maria f 29 sep 1780. 1801 på Siem i Skogn hos morbroren Niels Arentz. tilsynsmann ved kruttmøllen og bonde. Sannsynlig henne som da var gift først med Andreas Røst Morsund ( 67)12. Niels Cold f 16 jun 1782 . I 1801 i christiania, elev ved det militære institutt.I 1832 kalles han Rittmester.13. Johanna Cecilia f ca 1784. I 1801 hjemme på tomsæt 17 år og ugift. Ikke nevnt i skiftet etter moren i 1832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Randi !Men hva er holdepunktet for at fadderen i 1814 (Susanna Arentz Beichmann) er dåpsbarnets moster og ikke mormor (Susanna Arentz, g. 2) Beichman) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Randi! Du er vel litt beskjeden når du i innl. 71) under punkt 11) sier at Catharina Maria sannsynlig var den som først var gift med Andreas Røst Moursund (ikke Morsund!). N.A.Ytreberg sier i 1942 (Malangens historie) at A.R.M. først var gift med Cathrine Marie Beichmann og andre gang med Inger Godske Beichmann. Men når og hvor giftet A.R.M. seg med Cathrine; etter 1801. Jeg har ikke funnet dem gift i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I innl. 70) i forbindelse med dåpen av Cathrine Marie 8 uker gml. i mai 1814 blir det sagt: 'nylig avdøde første kone'. Men det var 20. oktober i 1809 at A.R.M. Bensjordens kvinde: Cathrine Marie Bechmand 28 år gml. ble gravlagt 'tillige med dødfødt Søn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.