Gå til innhold
Arkivverket

[#80154] Fjaskhans i Veldre i Ringsaker


Gjest Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Baardseth

Jeg ser Ringsaker er diskutert og jeg trenger hjelp med en fra Ringsaker. En person som Veldre bygdebok kaller 'Fjaskhans'.Han kan være født på Danseraasen som sønn av Knut Olsen Danseraasen. Når vet jeg ikke. Ca 1800-1810? Hvem som da eventuelt er Hans sin mor har jeg ikke funnet ut. Hans bodde på Ellingstjernbakken langt oppe i Veldre og levde sikkert mest av jakt og fiske.Knut Olsen Danseraasen, altså antatt far er vanskerlig. Knut Olsen er et vanlig navn. Jeg finner Knut Olsen gift med Kari Tollefsdatter Quarberg, Knut Olsen Danseraasen gift med Anne Eriksdatter. Jeg tror rett og slett at denne Knut var gift to ganger og altså samme person.Fjaskhans hadde ei datter Siri som jeg er usikker på når er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her var det litt lite fakta å gå etter. Men hvis du er etterkommer etter denne Fjaskhans har du kanskje et litt mer håndfast utgangspunkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Javel så det er bare selve historien du vil finne ut av, hvem denne Fjaskhans var? Veldreboka ble trykket i 1974 og sier at Fjaskhans bodde på Ellingstjernbakken for 150 år siden,det skulle da bli rundt 1820. Dermed er nok denne Hans f før 1800 tror jeg, Kun en Hans Knudsen i 1801, en ugift snekker 33 år som bor på Flisaker.Han gifter seg i 1804 med Berthe Poulsdtr. Sønnen Poul f samme år på Koss eie. spørs om de har noen datter Siri da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ikke greit med slike spørsmål men en får vel ta tak problemet. Bygdeboka gir jo ittno!Som vanlig. Da er vel det slik: Hans Knudsen døpt 13/10-1767 Øvreaasen. Foreldre: Knud Olsen og Berthe Michelsdatter. Denne Hans Knudsen giftet seg i 1804 som Else Kari skriver. Men, så kommer et problem, finner ikke Berthe Pould\sdatter død og ikke Hans Knudsen's neste ekteskap med Kari Tollefsdatter. De får Siri 1811 på Steensveeneie, Christian 1817 på Kosseie død 1817 og Christian 1818 på Kosseie. Siste Christian ble gift og hadde to barn. Siri Hansdatter finner jeg ikke noe om, hennes skjebne er ukjent. Hans Kundsen død 1838 Kosseie, 70 år. Knud Olsen og Kari Tollefsdatter på Danseråsen ble gift i 1808 og hadde ingen Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne Siri er konfirmert 30/9-1817 og oppgitt i kirkeboka som bosted Mellem Børche og fødested Storbrateie. Det er feil som vanlig. Fødested er Steensveen i Veldre. Foreldrene er Hans Knudsen og Kari Thoresdatter. Karakter: Maadelig Kundskab, forsømt fra Barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå har jeg lett litt å funnet følgende. Den Hans Knudsen gift 1804 kan vi avskrive. Hans Knudsen gift med Kari Thoresdtr som får Siri i 1811(som skulle kles i silke og flor!) var ikke fra Ringsaker. Kari Thoresdtr dør som selveierkone på Opsahl eie 3/6 1824 52 år,hun sies å være f Øvermoen i Øyer. Hans Knudsen gifter seg oppatt i 1828 med ei Mari Hovelsdtr fra Land. Da får vi opplyst at Hans er født i Sør Fron. Han er da på Opsahl eie.Denne Hans dør 96 år gammel som lægd på Opsahl eie 18/7 1859. Da tror jeg at den Hans Knudsen som dør i 1838 er den som er gift med Berthe Poulsdtr.Hans Knudsen og Kari Thoresdtr får ei datter Gunhild i 1801 døpt 13/9 i Sør Fron. Denne jenta konfirmeres og gifter seg i Ringsaker. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9079&idx_id=9079&uid=ny&idx_side=-225>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Der var løsningen ja. Det ante meg siden det ikke var noen dåp eller ekteskap i Ringsaker. De er nok uteglemt i 1801!Da er det vel bare Gunnild, Siri og 2 Christian som er deres barn, i allfall ikke flere konfirmerte. Gunnild ble gift med Guldbrand Olen enkemann Houg på Veldre og for annen gang med Ole Olsen Sveen enkemand.Det er rart at bygdeboka skriver det de gjør om denne personen og ikke får med seg mer om bostedene , kone® og barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Javisst døde han 28, forstår ikke alltid mine egne kråketær! Jeg finner heller ikke dette paret i 1801 tellinga, hverken i Fron,Øyer eller Ringsaker. Men da tror jeg vi har slått fast hvem Fjaskhans var, noe mer ønsker kanskje ikke Leif å vite ? Han var etter det jeg forstår ikke etterkommer etter Hans Knudsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det burde han og han nevner bare Siri uten at han konfirmerer å være etter kommer.Siri Hansdatter gir meg litt hodebry. Det er ei som får sitt andre og tredje leiermaal på Ellefsætereie og Øvre Aaseneie i 1843 og 1847 med samme mann og som gifter seg 1850 med Hans Thomasen og får 2 barn til. Ved dette ekteskapet står det Hans Andersen som hennes far men da må hun ha kommet utenfra. Den søønen som lever opp her er Johannes konf. i 1868. Hvor er familien i 1865? De er rett og slett uteglemt fo hun døde i 1873 og han døde 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå står det ved Maria sin dåp i 1843 at det er Siri sitt andre leijemål, det første skal være i Christiania i 1841, kanskje det kan gi noen spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, et spor det men det hjalp oss ikke. Karen Gulbrandsdatter f. 13/1 dpt. 25/1-1841 Rikshospitalet av Siri Hansdatter og Gulbrand Nielsen. Karen død 2/1-1841 på Nedreåseneie i Ringsaker. Siden det ikke er andre kan det vel slåes fast at dette er rett Siri Hansdatter selv om det står feil fødested og feil patronymikon på faren ved ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Så veldig gæli fødested står det jo ikke,Opsahl eie var vel plassen hu voks opp på. Nå vet jeg ikke helt hvordan det var i hine dage, var det brudgommen som ga opplysninger til presten,eller var bruden med? Det er jo ikke sikkert han kjente til svigerfarens rette navn. Ble vel bare kalt Fjaskhans kanskje :-) Du har vel funnet Siri sine to barn med Haagen i 1865? Under Steffenstuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke sett etter dem men har leita etter Siri og ektemann Hans Thomasen og sønn Johannes f. 1854 Rødbergseie i 1865. null resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ei Kari Toresdatter Øvermoen døpt 0902 1777 g m Ole Larsen Grimsrud.Kan det være henne dere snakker om? Evt oppattgift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For meg har dette vært perifere registreringer og jeg har ingen ytterligere detaljer.Jeg deler forfedre med Kari døpt 1777. I og med at dette er Øyernavn - for begge - så måman gå til Øyer.Jeg har også lest historien om Fjaskhans, men har ikke jobbet med den saken og inntil denne debatten har jeg vel tenkt at dette folket ville kreve mye arbeid. Jeg har lest det du og Else Kari har gjort og det har vært spennende og skikkelig bra! Jeg skal se i min database om jeg kan ha etterkommere, men det må ligge litt, for nå er det travelt på garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ei Kari Thorsdatter gift i Ringsaker med Ole Larsen, 5-6 barn men hun er ikke fra Øier! Kari Thoresdatter gift med Fjaskhans er fra Øier og en annen en den du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det vil med andre ord si at Karie Thoresdatter Øvermoen IKKE er gift med Ole Larsen Grimsrud men med Fjashans. Ole Larsen (Grimsrud) Nedreaasen er gift meg ei fra Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men Hans, muligens jeg ikke har sagt det klart, men alle mine opplysninger om 'min' Kari Toresdatter f 1777 er fra Øyer. Grimsrud er en gard i Øyer!Når det er sagt, så har 'min' Kari Toresdatter faktisk også slekt i Ellefsætra hvor 'deres' Kari Toresdatter fikk uekte barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så har kirkeboka i Øyer presisert at Fjaskhans var ungkar da han giftet seg. Brura Kari Toresdatter står det vel ikke 'pige' på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.