Gå til innhold
Arkivverket

[#80162] Jens Hansson von Garden - født ca. 1728 i Stavanger?


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Jens Hansson von Garden skal være født ca. 1728. Han ble konfirmert 1745 i Randaberg kirke i Stavanger 17 år gammel, og i 1751 ble han gift i samme kirke med Malene Halvorsdatter Håland. I 1801 bor Malene sammen med sin datter og svigersønn som enke, så da må Jens være død.Er det noen som vet hvor Jens Hansson ble født og hvem hans foreldre er? Det kunne også vært interessant å vite om navnet von Garden er tatt av ham eller foreldrene, eventuelt om dette er et slektsnavn med opprinnelse utenfor landets grenser.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Jens er nok en sønn, eller fadderbarn av, Hans Andersen von Gaarden, tollvisitør ved Høyevarde på Karmøy.Han kom opprinnelig fra Bragernes, der han er født like før kirkeboken starter. Han var sønn av Anders 'i gaarden', en lokal borger. Hans og broren hans Ole var begge styrmenn og skippere, og tok etter hvert navnet 'von Gaarden', ganske sikkert avledet av farens tilnavn. Det står mye om familien i skifteregisteret for Drammen her på DA, både med navnet von Gaarden og uten det.Hans v. Gaarden ble fanget av svenske kapere i 1709, men klarte å rømme fra Göteborg, senere var han var kaptein på et kaperskip ('Det frugtbringende selskab') fra Bragernes under begynnelsen av den store nordiske krig, 1709-10, før han gikk i tjeneste som månedsløytnant (midlertidig offiser) i marinen frem til krigssslutt i 1720, her førte han bl.a. snauen 'Serpenten'. Den var til og med en tur med depesjer til St. Petersburg.Etter krigen fikk han stillingen som tollvisitør ved Høyevarde og døde der på 1750-tallet mener jeg å huske (det står i bygdebok for Karmøy og kirkeboken).Hans v. Gaarden var gifty flere ganger 1. g.med Metter Sørensdatter, på Bragernes. 2. g. med Inger Jacobsdatter (Aalborg) på Bragernes, søster av Susanna Jacobsdatter, som senere ble gift med en for deg ikke ukjent Gottfried Coppy. 3. g. (i Stavanger?) m. Anna Maria Godtzen, datter av Hans Søfrensen Godtzen sogneprest i Nærstrand 1696-1721. og Sophie Jacobsdatter Hvatz.Jeg kjenner til barn i 1. og 2. ektskap, men ikke i det siste. I bygdeboken for Karmøy nevnes det en husmann e.l. på Høyevarde som tok navnet v. Gaarden, som hadde etterslekt, så jeg ville ikke ta det for gitt at von Gaardenen i Randaberg nødvendigvis er sønn av gamle Hans, selv om det nok er opphav til navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk for god informasjon, Ola. Som alltid får jeg vel si ;-) Familiene Aalborg og Coppy er klart gamle kjente for meg, og at jeg nå fra en helt annen side av familien nærmer meg disse igjen er jo artig.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Takk Rune. Litt mer info om familien von Gaarden:De kjente barna til Hans Andersen von Gaarden er:Av første ekteskap 1698 med Mette Sørensdatter (d. 1706):1. Guri (Gunnhild) f. 1701. Gm.m perlestikker Daniel Lorentz i Christiania. D. 1769 s.s.2. Anders f. 1705. Av annet ekteskap 1707 med Inger Jacobsdatter (Aalborg) (d. 1712):3. Johan Henrik f. 1707'4. Mette f. 17095. Niels f. 1711 d. 1713. Alle ekteskap og dåper var på Bargernes. Broren Ole døde der 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Jens Hanssen von Garden var i 1781-1784 i Stavanger.2.1.1781 skjøte fra Jens Hansen Garden til Gjertrud Børgesdatter – enke etter Ole Husebø på hus i gaten Opp og ned, på Strandgaten for 90 riksdaler.9.4.1782 skjøte fra Ommund Ellingsen til Jens Hanssen von Garden på hus 494 for 30 riksdaler.7.12.1784 skjøtet Jens Hanssen von Garden til Klaus Olsen på hus 494 for 66 riksdaler.Hus 494 var i Nedre Strandgate 92 i Stavanger. Huset i 1781 er trolig i krysset Andasmauet (en blindgate i en bakke som derfor ble kalt Opp og ned) og Nedre Strandgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk Arne og Gunn.Fint med alle disse tilleggsopplysningene.Denne Jens i 1781-1784 er den mannen jeg leter etter i (1). Jeg har opplysninger om kone og barn, men ikke hvor Jens kom fra eller hvem hans foreldre er.Det er jo mye som kan tyde på at Hans von Gaarden, tollvisitørens er hans far, men jeg har ennå ikke klart å lokalisere Hans von Gardens familie og bosted. Det ville vel være naturlig om han bodde i nærheten av arbeidsplassen sin, altså tollstasjonen.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

(10)Nei.Den familien det er snakk om her, er Anders Olsen 'i gaardens' familie. Han bodde på Brakerøya i Drammen. Hans to sønner Ole og Hans brukte navnet 'von Gaarden'. Anders Olsens skifte og familie ser du her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.