Gå til innhold
Arkivverket

[#80169] Hjelp til å tyde et skifte etter Jacob Rasmussen, Mjåsæter, Askvold i Sunnfjord


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Jacob Rasmussen Mjåsæter i 1684. Jeg har problemer med å tyde hvem som ar nevnt som etterlatte etter ham i skiftet.Jeg mener å kunne lese at det var i alle fall 2 sønner, Gunnar og Jacob , samt minst en datter . Men hva står det ellers der på side 202b?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg skal ikkje ta på meg å tolke dette, men BB Askvoll oppererer med fire barn. Ole f. 1666, Gunnar fødd 1668, Synneve og Jakob.BB Askvoll følger sonen Ole vidare, om det er interessant.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Eg er ikkje så sterk på dette, men trur det kan stå : Olle, ....?.., Maritte, Elj og Marj.Kan det være Gunnar det andre namnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons. Det hadde vært fint å få vite hva bygdeboken sier om sønnen Ole dersom du har bygdeboka for hånden Egil. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Frå BB Askvoll om Mjåset.Bonde 1685-1730 Ole Jakobson Mjåset d. 1738 82 år gamal (det går ikkje heilt i hop med 1666, men det går an å tolke BB Askvoll dit hen at han var 6 år i 1666, altså f. 1660, og då nærmar vi oss). Ham blei gift med Sidseele herlefsdtr Underset, død 1727 66 år gamal.Det er oppgitt eit barn; Ole Olsen f. 1705 død 1745 (spedalsk) gift 1737 med Marte Mikkelsdtr Mjåset. Dei to fekk to barn, som døde fødselsåret, den første namnlaus f. 1734 og Orlaug 1738. Så stoppar det altså opp.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons igjen Egil.Da var det nok dessverre ikke 'min' Ole Jacobsen. Jeg jakter på opphavet til Ole Jacobsen på Liset i Askvold/Vefring. Han døde i 1741, 71 år gammel. Han var gift med Eli Olsdtr. Men bygdeboken har ingen opplysninger om hvor han kom fra. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.