Gå til innhold
Arkivverket

[#80172] Søker hjelp til tyding, skannet Kirkebok.


Gjest Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Stormoen

Et lite nødskrik fra en gotisk amatør: Hva står det her? (se vedlagte bilde)December 28de. Lars Olsen (..?..) Roberg og Pige(?) Kari Christensdtr. Oseberg. At bægge Gaxt(?) Gaxt(?) sk. (såkalte?) nat. (naturlige?) Kopper(?) forut for Ægteskabsindgaaelsen(?) Som Sandvtr (sandhedsvidner?) Christen Larsen Tejen Jørgen Christensen Rom(?)Tolkingen baserer seg på andre liknende og mer eller mindre like uleselige innføringer av samme prest.Og hvis det er en slags vaksineringsattest, - dette har jeg aldri sett før. Funnet under ekteviede 1811, Slagen kirke, Sem, Vestfold. Snåleste vielse jeg har sett . . Noen som kan opplyse meg?

bilete9919.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Min lesemåte: December 28de. Lars Olsen S. Roberg og Pigen Kari Christensdtr. Oseberg. At begge have havt de nat. Kopper samt for Ægteskabet underskrive som Caut. Christian Larsen Tejen Jørgen Christensen Rom(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Decemb/r/ 28/de/ Lars Olsen S. Roberg og Pigen Kari Christensd/r/ Oseberg. At bægge have havt de nat: [naturlige] Kopper samt for Ægteskabet underskr: [underskriver] som kaut/er/ [kausjonister] Christian Larsen Tejen Jørgen Christensen RomOpphøyde bokstaver i //, utskriving av forkortelser i [].Det var vanlig å legge fram attest på at brudefolkene var vaksinert for kopper. I dette tilfellet hadde de begge hatt naturlige kopper, og de var derfor ikke vaksinert. For dette og for ekteskapet som sådan kausjonerte Kristen Larsen Teigen og Jørgen Kristensen Rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.