Gå til innhold
Arkivverket

[#80179] Jon Svendsson Røttum Støren (1701-) Oppslag Bygdebok


Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Jon Svendsson Røttum Støren (1701-)Han ble gift 3 Jan 1732 med Kari Olesdatter (Bjørgen ?)Hvor mange barn fikk de, og hvem var Kari,s far ? Når ble Kari født og når døde hun ?Jeg har disse 2 barna. - Sven Jonsson (10 Feb 1732)(til Stavne & Stubban i Trondheim.) - Ole Jonsson (13 Feb 1735) (Sønnen til Jon Svendsson)Sven Jonsson sin svigermor, Guri Hansdatter (1704-1764)(Holen & Aunum & Kleven.Gift med Even Olavsson.)Hvem var Guri,s far og hvor kom hun i fra ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gården er Svendstu Røttum.Jon Svendsen ble døpt 4/1-1705 og ble begravet 27/11-1735 30 år gammel. Han hadde bare de to barna du nevner.Det stemmer at Kari Olsdatter kom fra Bjørgen. Det var skifte etter Ole Svendsen Bjørgens hustru Karen Olsdatter 12/9-1737, hvor datteren er Kari er nevnt.Fra bygdeboka under Utstu Bjørgen: Ole Svendsen Bjørgen født ca 1677, død 1740, gift 1709 med Kari Olsdatter, født 1683, død 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ble feil år på skiftet: 12/9-1738.Ifølge bygdeboka døde Kari Olsdatter Bjørgen før skiftet, men det stemmer ikke. Det står i skiftet: 'Kari Olsdatter som har vært gift med Ole (feil for Jon!) Svendsen Røttum'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielsen fra kirkeboka:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren, Ministerialbok nr. 687A02 (1747-1790), Ekteviede 1759-1762, side 268. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielsen fra kirkeboka:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren, Ministerialbok nr. 687A02 (1747-1790), Ekteviede 1759-1762, side 268. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Ja det er Guri Evensdatters mor, Guri Hansdatter jeg lurte på hvor kom i fra.Hun ble vel født ca 1704 og gravlagt 27 Nov 1764.Jeg så en Hans nevnt på Hungrøen, kan det være en mulig far ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min digresjon rundt Ildri E Grytdal skyldes at bygdeboka har feil fornavn på Svend Jonsen Røttums kone.Ellers var det interessant å få vite hvor Svend Jonsen ble av, finner dem jo under Stubban i 1801.Jeg nedstammer forresten fra Jon Svendsen Røttums bror Ole som ble bonde på Svendstu og hans kone Ingeborg Monsdatter.Det blir sikkert ikke lett å finne ut hvem Guri Hansdatter var. Du får gå løs på skiftene under Gauldal fogderi. Jeg tok en runde selv en gang i vinter, og det var slik jeg fant skiftet på Bjørgen i 1738.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Ole Svendsen,1677-1740, som kom til Bjørgen var enkemann da han giftet seg med gårdjenta på Utstu. Han stammer fra Herjedalen, plassen Holm i 'Elfros', hvor en finner Olof Olofsson Holm, født ca. 1545. Er du interessert i mer stoff om denne grenen så ta gjerne kontakt på min e-post adresse, så kan du få flere opplysninger. olav.bonesmo@skurdal.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Astrid : Takk igjen.Det går i rykk og napp :) Ser ut som Kari Olavsdatter har nært slektskap med Arne Øyen & Siri Sigurdsdatter på Lillbjørgen. Olav : Jeg vil gjerne ha det du har på Mail(k-hande@online.no) Den første kona må vel kanskje være datter av Jacop Hansen ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Takk til Olav for godt dokumentert stoff.Det ble nok litt i knappeste laget med fogd sønnen Svein,s fødsel, og Ole Granøyens på bare 10 år.Karen Olavsdatter Bjørgen hadde et søsken som ble født 1691.Ser det ut fra introduserte kvinner i 1691.22 Mars 1691,Oluff Biørgens Qvinde.Introduksjonen 24 Juni 1691,Oluff Biørgens Qvinde.Bør være Olav Arnesons sønn Jens (Olav Arnesson og mannen til Berit Havtorsdatter Bjørgen.)Men hvem var da Kari Olavsdatters far ? Det kan umulig ha vært Berit Havtorsdatters andre ektemann, Olav Sivertsson Hustøft pga aldersforskjellen blir for liten der også.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Asbjørn Bonesmo.

Jeg har ikke etterprøvd Størenboka når det gjelder barna til Ole Arntsen Oppstu Bjørgen og Berit Haftorsdtr. Utstu Bjørgen, men ifall du ikke har tilgang på boka, så er de oppgitt til å være:Kari,f. 1683, g.m. Ole Svendsen Holm, Haftor, f. 1691, d. ugift 1756, Jens, f.1692, d.1692 og Jens f.1693, d.1693. Hyppigheten av fødsler etter 1691 og tidsspennet mellom Kari og Haftors fødsler kan tyde på at Ole Arntsen er gift to ganger, men jeg har ikke undersøkt om det finnes skifter fra Bjørgen for denne perioden. I sak 72097 på debattsiden finnes det 15-1600 talls diplomer fra Herjedalen hvor oppsitterne på Holm er nevnt flere ganger. God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.