Gå til innhold
Arkivverket

[#80180] Johanna Thoresen fra Rennebu/Rice Lake Wisconsin


Gjest Bjørn H Engseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H Engseth

Forsøker meg igjen på å finne Johanna ? født i 1869 fra Rennebu. Tidligere tråder er: 80145, 80128 og 80014. (Håper at alle linkene kommer med)Utgangspunktet er funn av Johanna THORESEN som gifter seg med Ole Aasen i Rice Lake, Wisconsin 6 November 1890.[url="http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#givenName=ole&p=recordResults&surname=aasen&searchType=close>LenkeHer er foreldrene til Johanna listet som Ole Thoresen og Marit Swensen. Navnene på foreldrene har skapt litt forundring.Her står det også at Johanna er fra Renebo (som jeg tolker til Rennebu).Finner igjen Johanna i US census fra 1900. Denne gang som Jenna Knutson.http:'//pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#givenName=jenna&surname=knutson&searchType=close&p=recordResults&placeId=1462432&alivePlaceLoc1=Rice Lake, Barron, Wisconsin, United States'Her er det registrert at Jenna er født i oktober i 1869. Videre er det registrert at hun emmigrerte i 1885.I kirkebøkene for Rennebu så finnes det flere Johanna født i 1869, men kun en er født i Oktober (17 Oktober). LenkeHer klarer jeg ikke lese etternavnene til foreldrene, men fornavnene er Simen og Marit. Johanna er innført som uekte slik at foreldrene ikke var gift ved fødsel?Videre finner jeg igjen en Johanna som emmigrerer 23 April 1885 på 15 år fra Trondheim som passer godt til 'min' Johanna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,navnet på foreldrene er Sivert Halvorsen Jordli og Marit SivertsdatterSivert finner vi mest sannsynlig i folketellingen 1865 på Jordli i Rennebu og det er oppgitt at han er fra OppdalSivert flytter til Aure før datteren blir døpt : [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=uf16351861&gardpostnr=174&personpostnr=242&merk=242#ovre>LenkeJohanna Simensdatter er i kirkeboken registrert som utflyttet i 1885 : LenkeI 1880 er det en Marit Sivertsdatter som gifter seg med Ole Thoresen Meaas :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Engseth

Takk Arnt, Tror du kan ha funnet noe her. Det er vel ikke usansynlig at Marit Sivertsdatter kan bli til Marit Swenson. Alle andre detaljer stemmer jo ganske bra.Vil forsøke å finne flere detaljer som kan bygge opp under denne tesen.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Dag Magne Loe

Hei!Marit Sivertsdatter var fødd 18 feb 1850 på Kleppeeie i Vågå. I 1865 var hun bosatt i Rennebu. I 1880 ble hun gift med Ole Toresen Meåsdal f. 5 okt 1850 i Rennebu. De fikk en datter Gjertrud, f. 6 mar 1877. De 3 emigrerte til Menomonien i Wisconsin i 1883.Hva så med Johanna? Jeg er ganske sikker på at dette er samme Marit Sivertsdatter som 17 okt 1869 fikk datteren Johanna. Marit var da bosatt på Lien, en nabogård til Jorlia i Rennebu. På Jordlia bodde og arbeidet Simon Halvorsen Hoel, f. 7 jan 1851 i Oppdal. Han var Johannas far.Indikasjoner: 1. Ved Gjertruds dåpen oppgis det at Marit hadde et 'uekte' barn fra før. 2. I tillegg er en av Johannas faddere oppgitt å være Ragnhild Sivertsdatter. På denne tiden bodde Marits søster Ragnhild Sivertsdatter i Rennebu.Johanna reiste til Menomonien i 1885. Mest trolig tok hun i USA samme 'etternavn' som sin mor og stefar, nemlig Toresen.MvhDag Magne Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.