Gå til innhold
Arkivverket

[#80182] Hvor ble dat av Jacob Eliassen f 1777, bosatt på Liset i Førde/Vefring Sunnfjord


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jacob Eliassen ble født på Ribenes i Fjaler i 1777 av foreldrene Elias Knudsen og Daniele Danielsdtr.Han giftet seg i Askvoll 27.03.1806 med Helge Olsdtr. fra Helle i Naustdal.4 barn levde opp i følge skiftet etter Helge i 1841, Daniel 1807-1853, Elias 1809-1848, Ole Andreas 1812- før 1865 og Hans 1817- før 1865.I 1819 får Helge Olsdtr. en datter Helle Cathrine utenom ekteskap med Nils Colbeinsen. I kirkeboka står det enkemann og gift kone.Den 08.07.1821 giftet Nils Colbeinsen seg med Helge Olsdtr. Jeg har ikke funnet vielsen i kirkeboka. Det mangler tydeligvis noen sider 1821/1822. Datoen har jeg fra FamilySearch.Hva skjedde med Jacob Eliassen? Døde han mellom 1819 og 1821, eller ble Jacob og Helge skilt som følge av hennes utroskap med Nils Colbeinsen?Jeg har prødv å lete etter Jacobs død i kirkebøkene i Førde, men uten resultat. Er der noen som har vært borti disse familiene, og som vet noe om skjebnen til Jacob Eliassen?Nils Colbeinsen døde 05.05.1837 på gården Liset i Vefring. Helge Olsdtr. døde på Kvien under Liset 04.07.1841. De har åpenbart blitt boende på Liset hele tiden. Jeg antar derfor at Jacob Eliassen mest sannsynlig flyttet ut etter 1819. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser ut til at Helge Olsdtr. var ute på ville veier alt i 1817. Hun døper en datter Pernille 30.03.1817. Far synes å være en Anders, tjener på Horne. Men Nils Colbeinsen er en av fadderne. Pernille bruker Nilsdtr. som etternavn hele sitt liv. Er dette et eksempel på at man oppgav en ukjent far. Kanskje det var Nils Colbeinsen som var faren? Se høyre side i kirkeboka. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11406&idx_id=11406&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ja, Jakob Eliasen flytta ut, det vil seia, det gjorde han alt medan han var gift med Helga, eller Helga Dorte som ho og er skriven ved eit par høve. Jakob og Helga fekk sitt første barn, Isak, i Askvoll i 1805, då dei ennå berre var trulova. Då er Jakob nemnt uttent soldat og med tilnamnet Selvig, medan Helga er som kjent, sagt å vera frå Helle i Førde. Våren 1806 gifta dei seg så i Askvoll. Dei må ha tatt ut på arbeid rundt om på Vestlandet. Så skal dei altså ha fått sonen Daniel i 1807, og så kom sonen Elias i 1809 etter det Thorstensen fortel, og så Ole Andreas i 1812. Så fekk dei sonen Mads Andreas i 1815 (då var dei i Herøy, så då var dei i alle fall alt tatt ut på reisefot), og så kom til sist ein ny Daniel i 1817 i Sund. Den Hans som Thorstensen nemner skal vera sonen deira og født i 1817, forstår eg ikkje heilt, men det kan tenkast at presten det året skreiv feil, og at det skal vera Hans i staden for Daniel. Og at 'denne' Helga skal kunna vera mor til det 'uekte' jentebarnet Pernille (Andersdatter/Nilsdatter) som vart døypt 30. mars 1817, kan vera noko problematisk, for Daniel Jakobsen (Hans?) var født 29. mai same året med Helga Dorte Olsdatter til mor. Kanskje var mor til Pernille ei anna Helga Olsdatter? Her må det granskast meir. Men så fekk jo Helga eitt og venteleg to born som Jakob ikkje ville vedkjenna seg (m a Helle Katrine i 1819 med Nils Kolbeinsen som far). Det var på grunn av denne utruskapen at Jakob reiste frå kona si, etter det han sjølv fortalde, og det er difor vanskeleg å sjå at Helga og Nils kan ha blitt kyrkjeleg vigde i 1821, slik Family Search tydelegvis oppgir. For Jakob Eliasen var framleis i live, og reiste rundt på arbeid i fleire år seinare, som skomakar, smed, gjørtler, kjeleflikkar og knappestøypar. Han fann seg ei ny kone, som heller ikkje han vart gift med. Han slo seg truleg i lag med henne i 1819 eller 1820. Den nye kona heitte Dorte Danielsdatter, kalla Strand - ein gong Strox - som var dotter til Daniel Johannesen og Anna Johannesdatter frå Dale sokn i Sunnfjord. (Mor hennar, Anna, vart som enke gift opp att med bonden Halvor Olsen i Dale sokn i ytre Holmedal (sjå meir om dei og heil- og halvsyskina til Dorte i folketeljinga frå 1801. I 1801 finn vi dessutan mor til Jakob som enke for andre gong i 24. rode i Bergen med dottera Synnøve Katrine Nilsdatter heime hos seg. Jakob hadde dessutan ei heilsyster som heitte Kirstine Eliasdatter og som budde på Skrivarhaugen i Nordfjord). I slutten av 1820-åra var det slutt på forholdet mellom Jakob og Dorte også. Og seinare fekk Dorte mellom 1829 og 1832 etter alt å døma fire born med tre andre menn. Etter det trur eg at det er denne same Jakob Eliasen vi møter som omreisande like til ut i 1840-åra (eg har passreferanse til han seinast i 1844), men då med ei ny kvinne, nemleg Elen Margrete Gundersdatter, som fylgjekone. I så fall er han far til Benjamin Forselius Jakobsen. Og i så fall var han 62 1/2 tomme høg, dvs ca 163-164 cm, sagt å ha blå auger, og mørkt hår, og med eit anker på høgre handa innstukken med tusj. I von om at dette er av interesse, vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arnvid for et svært interessant innlegg.Når det gjelder sønnen Hans, så har jeg ikke funnet noen dåp på han. Alderen har jeg satt til 1817 utfra alderen hans da han giftet seg med Elen Oline Sjursdtr. Naustdal 09.06.1840. Konfirmasjonen hans den 17.08.1834 sier imidlertid at han var 20 år i 1834, altså født i 1814.Se post nr 19. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11407&idx_id=11407&uid=ny&idx_side=-230>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSkiftet etter Helge Olsdtr. i 1841 viser tydelig 6 barn i to ekteskap.Det er Daniel, Elias, Ole og Hans, sistnevnte på Liset, samt døtrene Pernille og Helle. Datteren Oline som hun og Nils fikk i 1822 må være død.Se side 290a under Kvien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch kan fortelle at Jacob Eliassen og Dorthe Danielsdtr. døpte en datter Gjertrud 05.12.1825 i Gulen. Skriften i kirkeboka er imidlertid så svak at jeg ikke kan lese annet enn navnet Gjertrud, og at barnet var født utenom ekteskap. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Det stemmer, det. Dei tre borna Jakob fekk med Dorte, før dei skildest, var Berte Helene født 1820 (døypt 1821 i Askøy), Jakob født 1822 (døypt i Skånevik) og Gjertrud født 1825 (døypt i Gulen - Selvig fra Sundfjord, han hører ikke under dette kall, som det står). Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Rune. Det er godt at det ikkje er mange sånne saker. Samtidig er det vel kjekt med litt utfordringar.Eg kan ta med det som står i BB Askvoll, så får du vurdere om det er noko meiningsfullt.Om garden Liset:Hans Jacobsen Liset f. Hegrenes, gift 1840 med Elen Sjursdtr Naustdal. Ho dør i 1851 40 år gamal. Det er oppgitt fire barn, Helle Margrete 1841-1841, Mads Henrik 1842-1842, Mads Henrik 1843-etter 1869, Nille Massi Katrine 1846. Hans var truleg fødd i 1815 og levde i 1850.Nils Kolbeinson Liset, f. Kirketeig i Førde, gift 1787 med Anne Jacobsdtr Liset død etter 1801, gift andre gang med Helga Olsdtr Liset i 1821. Barn: Pernille 1817, Helle Sofie 1819 og Oline Andrea 1822. (Det står ikkje særskilt kven som er mor til barna). Nils dør 1837 70 år gamal og Helga døyr i 1841 70 år gamal.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Egil for nytt innspill.Nå er det vel slik i dag også, med mine, dine og våre barn. Men de fleste reiser nok ikke land og strand rundt :-)) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Arnvid, dersom du leser dette, så er jeg svært interessert i hva du kan fortelle om Jacob Eliassens bevegelser som reiende. Du nevnte at du hadde reisepass på ham i 1844. Hvor var det? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch ble Benjamin Forselius Jacobsen døpt i Sverige 10.12.1833.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100188493062&lds=1&region=17&regionfriendly=Sweden&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg da er det vel ham vi finner som tukthusfange i 1865.LenkeOg kanskje som steinpukkarbeider i Kristiania i 1900 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser av pass registerne at Jacob Eliassen, Elen M. Gundersdtr. og sønnen Benjamin Forselius var ute på reise i 1842/43. I 1845 reise Elen og Benjamin alene fra Drammen til Stavanger og tilbake igjen.Vi kan kanskje anta at Jacob døde ca 1844. Men dersom noen har flere opplysninger om Jacob Eliassen og hans liv, så tar jeg imot all informasjon med stor takk. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.