Gå til innhold
Arkivverket

[#80185] Ytterøy, N. Trøndel. tidl. 1800 tallet.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- På Ytterøy i Levanger komm. skal det tidl. 1800 - tall ha bodd en Peter, g.m. Ingeborg Johansdr., f. ca. 1793 på Mære. --Peder og Ingeborg hadde bl.a. en sønn, Kristian Petersen, f. omkr. 1825, som blev g.m. Berith Marie Olsdr., fra Snåsa, f.c. 1817. - Disse flyttet ut. --Er det noen som kjenner til denne familien på Ytterøy / Mære / Snåsa ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og hjertelig takk. - Dette var jo greit. -- Mon tro det er mulig å finne ut mer om denne familien ? - Hadde håpet at det var noen 'Gård og slekt' i området, men det er det visst ikke hva jeg forstår, så da spørs det vel ?Takk i alle fall ! M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenIngeborg Ane Johansdatter født på Leiren i Sparbu og døpt 15. søndag etter treenighetssøndag (16/9) 1792: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16428&idx_id=16428&uid=ny&idx_side=-197>LenkeForeldrene ble trolova 22. søndag etter treenighet (23/10) 1785 Lenke og gift 2. advent samme år og på samme side i kirkeboka.Faren Johan Andersen står innført som Johannes Anders. Røefloen ved trolovelsen, noe som kan tyde på at han var fra Inderøy. Jeg finner en Johan født i 1760 (et årstall som stemmer veldig bra med alderen han er innført med i senere folketellinger på Ytterøy) av foreldrene Anders Aagesen Røfloen og kona Beritte Iversdatter på Inderøy: LenkeDet at Iver Røefloen er en av fadderne ved Johan og Kirstens eldste sønns dåp, Hans, styrker teorien om at Johan Andersen var fra Inderøy. Anders Aagesen Røefloen og kona Beritte fikk barna: Iver, Johan og Anne - her skifte etter Anders Aagesen http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24778/274Mora Kirsten står ved trolovelsen innført som Kirsten Larsdatter Landstad. Forlovere er Lars og Otte Landstad. Jeg ser at det finnes faddere ved Ingeborg Anes dåp fra samme sted som hun ble født - blant annet Paal Leiren og Ane Leiren. Ser av folketelling 1801 for Sparbu at dette er snakk om Paul Larsen og hans kone Ane Hansdatter, mulig en bror av Kirsten Larsdatter. På Landstad i 1801 finnes Lars Larsen og kona Ingeborg Paulsdatter som kaarfolk hos sønnen Lars Larsen: LenkeJeg er lite kjent i Sparbu området, kanskje noen lokakjente kan bekrefte eller avbekrefte denne teorien.Familien Johan Andersen og Kirsti Larsdatter med familie, 4 barn, må ha kommet til Mosvik og Ytterøy før 1797 da de er innført i dette års folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

I bygdebok for Sparbu og Ogndal B V s 66 under Landstad står det:I 1750 blir det utstedt bygseslseddel på gården til Lars Larsen. Lars Larsen kan ikke være sønn av førnevnte Lars Iversen, for han er ikke nevnt i skiftet etter ham på Oppem. Lars Larsen var f i 1724 og gift med Ingeborg Paulsdtr Øver-Landstad.Barn:Marit f 1750Kirsten f 1753, Gift med husmann Johannes Andersen TønneleiraGuru f 1756 gift med Jørgen Jørgensen Dyrstad, se Røtte (III/37Lars f 1760, neste brukerPaul f 1763 ble husmann i Tønneleira etter svogeren (III/37)Nikolai f 1770. Han flyttet til Stod og ble gift der.Under Tønne i b III s 37 står det:Til Tønneleira kom nå Johannes Andersen, som visstnok var fra Røeflovald på Røra. Noen alder på ham har en ikke, men han hadde i 1785 blitt gift med Kirsten Larsdtr nedre Landstad f 1753.Barn:Hans f 1786Beret f 1787Lars og Kristin f 1790, tvillingerIngeborg Anna f 1792.Med dette blir familien borte fra Sparbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og tusen takk til dere. -- Dette blev en del navn, slik at jeg får sette det på papir, slik at jeg får oversikten. -- Det er jo en del stednavn også, som jeg ikke kan ha noen formening om, da jeg har lite kjennskap til området. -- Jeg stusset over at denne Ingeborg Anna, mor til Christian Petersen, er ført som 'fra Mære' i tellingen oppe i Helgeland. Hun bodde da hos sin sønn som flyttet dit. -- Kanskje flyttet familien til Mære fra Tønneleira ? -- Vel, jeg må se litt mer på dette når jeg får det satt opp skikkelig. --Takk skal dere ha ! -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nå er ikke jeg heller så veldig godt kjent i Sparbu. Men Mære er en del av Sparbu, og jeg mener at Landstad ligger i Mære. Det er vel derfor kanskje ikke så rart at det står at hun var fra Mære.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Ja nu begynner jeg å få oversikt over denne familien. - Takk igjen for bidrag. -Det som gjenstår er vel om det kunne være mulig å finne noe mer om slekta til denne Peter Andreasen, som ved giftemålet i 1815 med Ingeborg Anna Johansdr., skulle være fra Rønningen, og senere bos. på Sanden u. Vennie. -- Hva jeg forstår, så var det en del håndtverkere i denne fam. og de hadde gjerne ikke så store gårder, så det spørs vel ? - Men kanskje allikevel ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenPeter Andreassen ble ikke født/døpt i Ytterøy prestegjeld. Ved dåpen til sønnen Johan i 1815, står han innført som Peter Andreas Bratrejd. Det finnes en gård Bratreit i Beitstad og i 1801 tellinga finnes det en 13 årig tjenestedreng Peter Andreassen innført på gården, en alder som passer bra til din Peter: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18011727&gardpostnr=89&merk=89#ovre>Lenke Samme gutt blir konfirmert 4 år seinere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.