Gå til innhold
Arkivverket

[#80198] RO: Haugesund - bilregister


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Jeg er interessert i å finne ut om en bestemt person i Haugesund hadde bil i perioden ca. 1915 - 1922. Hvordan går jeg frem?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, det ser vel ut til at det stort sett er Kristiania-biler i dette registeret, så da var det vel ikke så nyttig for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Takk for tipset. Utfra innledningen til motorvognregisteret ser det ut for at politimesteren var sentral. Da blir det Statsarkivet i Stavanger som etterhvert kommer til å få en henvendelse.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Jeg har en bok som heter 'Fra hestelort til eksos' Glimt fra automobilens barndom på Haugalandet. Den ble utgitt av Haugaland Veteranvogn klubb i 1987.Dersom du kommer med et navn står det gjerne der. I 1913 begynte politimesteren i Haugesund å registrere automobiler.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Grunnen til at dette ble interessant, er at i Norges handelskalender for 1917/18 står min morfar Thorvald Lundegaard oppført som forretningsfører i Haugesunds Automobilselskab. Han trengte selvfølgelig ikke selv å ha bil for å bekle den posten, men nysgjerrigheten ble pirret.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Kan ikke se at der står noe om Haugesunds Automobilselskap.Kan heller ikke se at din morfars navn står nevnt der.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Takk for at du tok deg tid til å sjekke, Edith. Kanskje det er andre som vet noe om Haugesunds Automobilselskab? Kan det ha drevet med passasjertrafikk?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

I 1913 ble Karmøens Automobilselskap stiftet. De drev med passasjertrafikk. Den gikk fra Kopervik til Skudenes tur/retur. I 1914 - Postrute Haugesund-Skjold. 1916 - Kom Haugesund Rutebilselskap gikk først mellom Haugesund-Ølen. Her står forskjellige ruter som ble opprettet, men ikke noe om Haugesund AutomobilselskapMvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

På side 59 i samme bok som Edith (5,7 og 9)nevner så står det at Thv. Lundegaard var en tre initiativtakere til Haugesund Rutebilselskap da det kom i 1916. Selskapet hadde 3 biler. Ruta var Haugesund-Skjold-Vikebygd-Ølen. Ruten ble pga lavt passasjer- og godsgrunnlag i minste laget, og ruta ble nedlagt etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Takk til Arne. Litt navneforvirring til tross, dette er ny kunnskap for meg. Min morfar fikk handelsbrev i Haugesund i oktober 1916, og da var det sikkert for å ha formalitetene i orden i forbindelse med disponentjobben i rutebilselskapet. Hvem var de andre to?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I boken 'Etterkommere' står det på side 54 at et lokalt rutebilselskap begynte rutekjøring i 1916 til Vikevik og Skjold. Med i styret var postmester Malthe Sørensen og agent Veigner. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.