Gå til innhold
Arkivverket

[#80199] Landskyld: Verdiforhold mellom smør og korn


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Publicerit Lars Olsen Tynevig, Mickel Mickelsen Backe, Niels Tørresen Steensland, Niels Nielsen Høyland, Anders Jensen Tøsøen, Olle Monsen Leerøen, Niels Larsen ibd: og Anders Pedersen Backe, alle af Nordhords Fogderie og Sartors Skibr: deris udgifne skiøde till Siur Hansen Neervig paa dend gaard Hambre kaldes liggende her i Fielbergs Skibrede skylder aarlig Landskyld med bøxsel Sm: 2 Løber og Koren 3 Voger i mod penge 93 rdr: dat: 26: Septembr: 1713På Vestlandet er 1 laup smør eller 1 våg smør vanligvis samme verdi, 72 merker. Hvordan er verdiforholdet mellom smør og korn, slik som det står i overnevnte skjøte?Hvor mange merker smør er skjøte på garden Hamre, når skjøte er på 2 laup smør og 3 våg korn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg skal ikke garantere at verdiforholdene mellom de ulike landskyldvarene var de samme i 1713 som i 1647, men av skattematrikkelen 1647 framgår det at 1 laup smør da skulle være lik 2 tønner korn. Korntønna kunne i sin tur deles i 4 mæler som rommål eller i 2 vetter = 4 våger som vektmål. 2 laup smør og 3 våger korn skulle altså i 1647 være det samme som 11 våger korn, 2 3/8 laup smør eller, siden du spør om merker smør, 171 merker smør. Verdiforholdene i 1713 kan kontrolleres opp mot skattebrev for 1713 eller et av de omliggende årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for svaret Lars.Eg har ikkje vært borti kombinasjonen av laup smør og våg korn. I 1647 er de samme tall brukt som ved skjøte i 1713. Slik sett skulle verdien være den samme. Utifra det du skriv så er 1 våg korn tilsvarende 57 merker og 1 våg smør eller 1 laup smør tilsvarende 72 merker. Da skulle garden bli til samen 315 merker.Eg får prøve å få kabalen til å gå opp med desse verdiene. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser jo at du no la heile verdien inn, altså at garden til samen er 171 merker. Da blir jo 3 våg korn 27 merker og 1 våg korn 9 merker.Korriger meg om eg blander korta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Neida, ser at hoderegningen min ikke er hva den engang var - det skal sjølsagt være 19 våger korn, ikke 11, men 3 våg korn var 27 merker og kornvågen 9 merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk igjen Lars. Trur at oversikten er på plass no.1 laup smør er 2 tønner korn. 1 tønne korn er 4 våger korn. Så da blir regnestykket at 1 laup smør som er 72 merker er det dobble av 1 tønne korn som er 4 våger korn. 4 våger korn er mao. 36 merker og 1 våg korn blir da 9 merker.Garden Hamre skulle da bli 2 laup smør x 72 merker, 144 merker og 3 våger korn x 9 merker, 27 merker. Til samen 171 merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.