Gå til innhold
Arkivverket

[#80204] Ole Ols Myhre, Guri Ivarsd Søndrol, Vang i Valdres, ekteskap i USA og deres barn


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

Ole Olsen Myhre f. 26/11-1877 i Vang i Valdres reiste til USA 23/7-1897 sammen med Guri Myhre f. 15/2-1870 iflg Emmigranter fra Oslo 1867-1930. De er oppført som ugift. Reisemål: Albert Lea. Hun het egentlig Guri Ivarsd. Søndrol, så hvorfor hun var oppført med etternavn Myhre i 1897 er ikke godt å si. Jeg finner dem ikke på Ellis Island. Ole og Guri ble etter sigende gift i 1900 i USA. De fikk en datter, Olga, i 1901 (i Dakota iflg bygdeboka for Vang). Ole, Guri og datteren Olga kom tilbake til Norge omkring 1907 og kjøpte gård i Vang 13/9-1907. Jeg skulle gjerne funnet giftermålet til Ole og Guri samt fødselen til Olga. Det hadde også vært gøy å finne hvor de bodde 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei! Ole og Guri kom til Boston den 7/8-1897 med båten S.S.Gallia fra Liverpool i England. Lenke O&ln=Myhos&st=r&ssrc=&pid=335870 Navnet deres var tydet til Myhos, istedet for Myhre.Ole og Guri har som reisemål Albert Lea i Minnesota.De har også adresse til 'onkel' Strand i Emmons,Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei Magne,Det var flott at du fant ankomsten til USA for Ole og Guri. Jeg fatter ikke hvem onkel Strand kan være. Kanskje noen kan sjekke Census 1900?På dette dokumentet er de oppført som gift, mens de altså ikke var gift (hadde bare fått samme etternavn) da de reiste fra Oslo. Kan de ha giftet seg i Liverpool, eller bløffer de?Ole hadde forresten en tante, Karen Bøyesd. Myhre, f. 1862, d. 1951, som giftet seg med Gunnar Bårdslistuen, f. 1868 i V. Gausdal, d. 1918. Det var da et navn som lignet ganske mye på ditt!!?Håper noen kan finne fødselen til Olga 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei Harald, Karen Bøyesdtr. Myhre er min oldemor, og oldefars navn er Gunder Bårdslistuen. Skal prøve å finne mere om Ole og Guri i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei MagneDette var jo gøy. Da må vel du være min 4-menning. Ta kontakt med meg på e-post haraldflatenkrøllalfac2ipunktumnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.