Gå til innhold
Arkivverket

[#80217] Litt spesiell hjelp/eller råd.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

For en tid siden kom jeg over endel lydbånd, tatt opp med familiemedlemmer på 60 og 70 tallet, en seilskuteskipper min kone sin farfar som forteller om sitt liv til sjøs, min kone sin mormor, som forteller om hverdagslivet i en bygd på Agder. Disse kassettene var gamle, og bandene i dårlig forfattning, det ene bandet var røket over. Så til spørsmålet. Vet noen om personer som kan reparere slik kassettband i dag? Verdigfull historie. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det beste vill være å få de over til digitalt media så snart som mulig. Det går med en kassettspiller koblet til mikrofoninngangen på en PC. Jeg selv har brukt ett gratisprogram som heter Audacity. Du finner det her http://audacity.sourceforge.net/Når det gjeller ett bånd som har gått av så går det å reparere med vanlig tape. Dra ut så du får fram begge endene og legg tapen på den siden som vender inn mot kassetten. Bruk en skarp kniv for å skjære av tapen så bredden blir riktig. Ta det forsiktig så bør det gå bra.Om det ikke er noen som kan tipse om spesialistehjelp, som sikkert kan kjennes tryggere, så ønsker jeg deg lykke till med prosjektet. Jeg hadde selv lydbånd med min far, og måtte kjøpe en gammel båndopptager for å få det til, men gleden å høre stemmen og hans historier gjorde att det var værdt det.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det fantes en spesiell, veldig tynn, tape til å skjøte slike gamle lydbånd som var på rull. Så metoden er OK.På rullebånd gjorde vi slik: Legg de to båndendene litt over hverandre, klipp (skarp saks) begge skrått over samtidig. Fest tapen på den blanke (ikke matte) siden av båndet, og pass på at det ikke blir noe mellomrom der klisteret på tapen kan komme i kontakt med lydhodet på båndspilleren. Og tapen må ikke gå ut over bredden på båndet heller, slik også Niels presiserer i (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for gode råd begge to, hadde håpet å finne noen var litt mere proffe i dette håndverket en meg selv. Tidligere vet jeg at enkelte musikkforetninger gjorde det, men den tiden ser ut til å være slutt.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror at jeg hadde forsøkt å overlappe endene og lime de med en liten dråpe lynlim.Dingsen 5 er ikke bare en avspiller, den overfører lyden til en PC slik at du kan brenne en CD. Da kan du kaste limet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da jeg jobbet i NRK i 1995 (før opptakerne ble digitale) brukte man tape for å redigere lydbånd. Helt sikkert en spesialtape, men vanlig tape burde gjøre susen - bare ikke båndet blir for stivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.