Gå til innhold
Arkivverket

[#80224] Even Erichsen og Inger Johansdatter (Jonsdatter) fra Åmot, Modum


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Simensen

Even Erichsen giftet seg med Inger Johansdatter i 1758 i Heggen kirke i Åmot i Buskerud.Er det noen som har opplysninger når disse to ble født, hvor de kom fra og når de døde?Er takknemlig for svar.Mvh Ellinor Elise Simensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da får vi starte med kirkebokinnførselen i 1758:Nederst på venstre side Lenke .Even er vel soldat (uten stedstilknytting), og Inger Johannesdatter ser ut til å komme fra Haug eller Haugsfoss ???Noe mer kan vel røpes om hvorfor nettopp dette paret skal undersøkes?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei Iver!En av mine aner på farssiden het Even Nielsen. Han var uegte sønn av Niels Evensen og Oline Hansdatter.Niels Evensen har jeg funnet ut var født i 1762 og jeg tror det står Vikersund i kirkeboken for Modum 1741 - 1782, side 296, nr.77.Niels Evensens foreldre står oppført som Even Erichsen og Inger Jonsdatter (?) Jeg har funnet en Even Erichsen død i 1787, 53 år gammel. (Modum 1783 - 1819 side 1033). Jeg fant også en Inger Jonsdatter død i 1785, men klarer ikke å se hvor gammel hun var ut fra det som er skrevet her. (Modum 1783 - 1819 side 1028).Tror kanskje dette er de personer jeg leter etter.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Hei. Jeg tror det står 5 år på Inger Jonsdatter, den neste er trolig hennes søster, Betrhe Jonsdatter, 2 år. Det er V.Wiger på begge to.Lenke Nr.106 og 107Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei Alf!Da var det nok ikke henne, men det kan være den samme Even Erichsen.Fant 2 Even født i Modum i september 1733, Har imidlertid vanskelig med å lese hans farens navn i disse tilfeller. Etter som Evens 'yrke' er soldat, kan han jo være født andre steder også.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Her er dem på ekstraskatten i 1765 Lenke Den bokstav som står etter dem betyr følgene:E. Bønders børn og tjenestefolk som ikke nyder 10 Rd aarlig lønn.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.