Gå til innhold
Arkivverket

[#80242] Borttappad norrman


Gjest Marianne Westman
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Westman

HejI Bjuråker, X har jag hittat en Erick Joachimsson, kolare. På svenskt webbsök uppges att han är född 1702 i Norge. Han är gift med Gloria Gustafsdotter, som uppges född 1715 i Färila, X med föräldrarna Gustaf Frantsson ohh Elisabeth Ersdotter född 1677. Erik och Gloria har en son Joachim som uppges född 1738 i Norge. Jag har inte hittat några uppgifter i kyrkböckerna för Färila, dock för Bjuråker.Är det någon som tappat bort en Erik Joachimsson? Eller känner till någon om detta familj i Norge? All hjälp mottages tacksamt.Hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden du altså har funnet ut at Gloria har migrert fra Sverige til Norge en gang etter 1715, for der å giftr seg med en nordmann, bør du kanskje først undersøke om Glorias foreldre Gustav og Elisabeth flyttet til Norge med deres datter. Kanskje det blir lettere å lete etter Glorias foreldre enn etter Eriks fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Röros, och där finns ju gammal industri, första gruvan fick sina privilegier 1646 enl wikipedia.Erik och Gloria torde ha gift sig ca 1736. Första barnet noterat i Sverige är Joachim. frågan är om de fick något barn innan Joachim, efter dödboken talar om att de fick 10 barn. Något av de norskfödda barnet skulle ju kunna ha haft en dödfödd tvilling förstås.Behöver jag flytta på mitt inlägg nu? Hur gör man då i så fall?/Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I hvilken kilde oppgis det at Erik (Joachimsson) er født i Røros ?Hvis har er føst i Røros 1702, må familien være flyttet vekk derfra innen 1705, for i sistnevnte år bor det ingen i Røros med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

HejNej inte Erik, det uppges bara född 1702 i Norge. Det är sönerna Joachim och Frans som uppges födda i Röros enl husförhörslängden för Bjuråker AI:5b, sid 34 resp 35. Och enligt dödsboken för Eriks hustru Gloria sägs att hon gifte sig i Norge med gruvdrängen Erik Joachimsson, omkring 1736. Så det är nog barnen man måste se på: Joachim f 1738, Frans 1740 och eventuellt Emerentia 1743. Sonen Karl född 1745 uppges född i Norge då han avrättas 1772.Hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1701 bor det mange på Røros som het Jochum, bl.a. en Jochum Erichsen. Jeg vet ikke hvor vanlig navnet Jochum var i Sverige. Kan det ha blitt endret til Joachim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Karl/Carl återfinns inte i födelseboken för Bjuråker. Det första barnet som finns där är Gustaf 1746-05-04.Javisst kan stavningen ha ändrats. Stavningen Joakim, den idag svenska formen, skrevs på 1700-talet ofta med ch, och ofta som Jochum/Jochim. Erik/Eric varierar också, inte så ofta Erick/Erich.Gloria Gustafsdotter uppges född 1701 i dödbok, 1715 i hfl och 1710 i Family Search. Troligast är 1710. Namnen Gloria och Gustaf är litet ovanliga vid den tidpunkten bland 'vanligt folk'.Hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den Jockum Eriksen som bor på Røros, bor der fremdeles i 1705, men uten å ha sønner. Så han er ikke aktuell her. Minst en av de andre Jockum'ene på Røros i 1701, har sønner i 1705, men ingen ved navnet Erik, så langt som sønnenes fornavn er kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Hej Karl Göran Eriks och Glorias sista barn enl Bjuråker FB föds 1754. Modern kan förvisso vara över 50 år, om man utgår från DB där modern anses född 1701. Sannolikheten är dock inte så stor, även om det förekommer mödrar i alla tider som passerat 50-årsdagen vid sin senaste lyckade förlossning. Därför antas att årtalet kan vara fel i DB. Gloris Gustafsdotter kan vara den Gloria som föds 1710, som soldaten Gustafs barn enligt FB Segersta, X C:1 SVAR C0032058_00074. Då skulle modern vara 44 år vid sista nedkomsten vilket antas mera troligt.Finns det födelse-dopböcker för Röros för åren 1738 och 1740?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Nu har jag kollat av rekommenderade länkar, kyrkböcker etc men inte hittat något.De nya spår jag har är följande: Erik Joachimsson (Jochumsen?) född 1702 på Röros skans. Är det något speciellt ställe? Sonen Joachim Ersson uppges i dödboken vara född i Röros 1738 samt även husförhögslängd. Sonen Frans appges också född i Röros 1740 enligt husförhörslängd.Fader Erik uppges i husförhörslängd 'Läsa någorlunda dock bara på danska'. Danska var ju förvaltningsspråk, om det kan ha något betydelse för utvisande av härstamning?I en dokumentation från 2007 av Björn H Nyheim Översikt av personer nämnda i förbindelse med Röros kopparverk finns 1701 en Jochum Eriksen, 26 år, som tjänar på Röråsgård. Ålders- och namnmässigt skulle han kunna bli far 1702. Eller också heter fader Jochum något annat i efternamn/annan patronymikon än Eriksen.Finns det några andra orter/socknar i nära anslutning till Röros som skulle kunna vara aktuella? Erik hade ju barnen Emerentia f 1743 och Carl f 1745, som jag ännu inte hittat, men där Carl sägs född i Norge. Vilka socknar finns från Röros på väg mot svenska gränsen på familjens väg mot Hälsningland?Hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Jag är inte säker. Har gått igenom dem i alla fall. Äktenskapet 1734 verkar vara fel Erik Joachimsson. Hustru heter Barbro Olsdatter. Och min Eriks hustru ska heta Gloria Gustafsdotter(datter).Och barndopet 1734 blev då också troligtvis fel. Samme man, med släktman.Däremot hittade jag ett barn fött 1739 (nr 33) Ole född 18/4, döpt 26/4 med far Erik Jochumsen. Det skulle kunna vara rätt. Ett barn fött tidigt 1738 ett i april 1739 och ett i slutet av 1740, det fungerar.Det uppges ju i svenska kyrkböcker att Erik och Gloria hade 10 barn, och jag saknar ett barn. Om denne Ole är rätt kan han ju ha dött som liten innan familjen flyttade till Sverige.Men hur får man reda på moderns namn 1739???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Släktman? Er det slektsnavn du mener.Galåen lå noe sør for Røros Bergstad. Ved vielsen og sønnen Jochums dåp kan Galåen like gjerne oppfattes som et bostedsnavn. Jeg er rimelig sikker på at de øvrige barna du har funnet født etter Jochum er født av samme foreldre.Disse personene er også nevnt under Galåen er Rørosboka 3. Eriks Jochumsens foreldre Jochum Pedersen og Marit Eriksdatter bodde der fra før 1700, de oppgis med bosted Galåen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Svar på ditt siste spørsmål. I kirkebøkene for Røros nevnes mors navn ved barnedåp først etter 1767. Mors navn finner man ved foreldrenes vielse eller i skifte.Hvis du er interessert, har jeg noe tillegg om Jochum Eriksen som var tjenestedreng på Rørosgård i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ikke så mye hjelp men FS sier at Carl ble døpt i Bjuraker 22/7 1744,Gustaf dpt 8/5 1746,Olof dpt 15/4 1748 og Sophia dpt 3/6 1750. Hvis datoene stemmer med de tre siste som du jo hadde funnet ? Så skulle vel Carl sin dåpsdato stemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jochum født 1734 døde samme år, se nr 20 1734:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Døde og begravede 1734, side 75. Permanent sidelenke: LenkeErich Galaaens Søn Jochum begravet 20/6 1/4 Aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg nevnte i innlegg 20 at jeg hadde noe mer om Jochum Eriksen som var på Røros i 1701. Han er ifølge bygdebok for Ålen sannsynligvis identisk med den Jochum Erichsen som døde på plassen Kleven i Ålen (Holtålen prestegjeld, grenser mot Røros i sør) i 1763 94 år gammel. Han var gift med Anne Andersdatter sannsynligvis fra Røros. Deres datter Berit Jochumsdatter født ca 1701 var gift med Simon Mathiassen, og de er mine aner. Disse overtok den nevnte plassen etter Berit foreldre, bygsel ble utstedt til Simon Mathiassen i 1751.De 4 eldste barna skal være født i Selbu mellom 1726 og 1734, dem har jeg funnet, men jeg driver og leter videre for å se om de to andre barna også er født i Selbu.Mens jeg leter så finner jeg en Erich Jocums. gift med en Gloria, se øverst til høyre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu, Ministerialbok nr. 695A01 (1699-1737), Kronologisk liste 1736, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeResten av Glorias navn Giøs... D er tydeligvis et patronym, for D står for datter. Men jeg er usikker på hva som står. Kan det være Giøstes D, eller noe lignende, tenker jo på at Gøsta skal være avledet av Gustav.Er det noen der ute som ville se på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Tack snälla alla, detta är fantastiskt.Else Kari: vi är två som letat oberoende av varandra i Sverige och båda missat Carl i Bjurkåkers födelse-dopbok. De enda uppgifterna vi haft att gå på är vad som framkommer då han avrättas för mord. Övriga nämnda barn stämmer. http://www.genealogi.se/ Jag lyckas inte få till länken, men om ni kommer åt sidan, välj Avrättade i vänsterkanten, gå in i databasen, välj Hälsningland, mord 1772 i Bjuråker.Astrid: nu verkar det som att det lossnar. Gustaf och Gösta är 'samma namn', där man väl kan säga att Gösta är smeknamnet. Hur det användes på 1700-talet vet jag inte.Det jag vet från dödboken (Gloria) är att hon först tjänade i Medelpad (har ej kunnat styrka detta) och därefter i Norge. Det kanske var i Selbu hon arbetade.Tyvärr kan jag inte de gamla 'latinska datumen' så jag kan inte tolka när under året de gifte sig.Barnen som ännu inte hittats är Joachim f 1738 och Emerentia 1743. Eftersom Carl uppges född 1745 och i verkligheten föddes 1744, så kan det ju misstämma även för dessa barn. Frans som uppges f 1740 ska enligt dödboken vara född 1737 om man räknar från vilken ålder han uppges ha dött i. Och det kan ju vara möjligt om föräldrarna gifte sig 1736, vilket stämmer med uppgifterna i dödboken då Erik Joachimsson dör.Så den Ole f 1739 jag nämnt (inlägg 18) kan fortfarande vara av intresse.Enligt vad som sägs om Carl ska familjen varit i Färila innan de kom till Bjuråker, har försökt läsa husförhörslängden Färila AI:2 utan att hitta dem. I inlägg 12 sägs att namnet Gloria förknippades i äldre tider med de resande, och det skulle ju kunna förklara att de inte noterats. Intressant är dock att när Erik och Gloria dyker upp i Bjuråker AI:2 s 225 för perioden 1746-1749, så nämns inga barn.Det här är spännande. En lärorik början på min forskning i Norge, maken har flera kopplingar dit, även i modern tid, och jag själv har en anfader från Grue finnskog.Bästa hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.