Gå til innhold
Arkivverket

[#80242] Borttappad norrman


Gjest Marianne Westman
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen Marianne.Datoen for vielsen er Festo Visitationis Mariae eller Mariæ Besøkelsesdag som er den 2. juli.På siden foran vielsen i kirkeboka finner man sønnen Jochum døpt:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu, Ministerialbok nr. 695A01 (1699-1737), Kronologisk liste 1736, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkePå høyre side nesten øverst, dato Festo Pentacostes 1, dvs første pinsedag 1736 (20/5): døbt Erich Øraas' Barn Nom (ved navn) Jochum. Dåpsvitner er ikke notert. Langt nede på siden (Dom 3 a Trin) blir Erich Jochums (kone) introdusert. Han bor da i Haandaaen.Jeg lånte femte bind av bygdebok for Selbu igår, og finner dine folk omtalt under gården Øråsen. Det nevnes to barn: Jochum født 1736 og Emerentse født 1740. Hennes dåp har jeg funnet i klokkerbok for Selbu. Kommer tilbake til henne i mitt neste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu, Klokkerbok nr. 695C01 (1740-1746), Kronologisk liste 1741, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeDatoen finnes langt ned i venstre kolonne på venstre side: Tredie Juledags forretninger. Børnedaab.Så øverst i høyre kolonne på samme side: Erich Øraasens barn ved nafn Emerenste (ser slik ut for meg. Test (dåpsvitner): Ole Øraasen, Ambiør Tuset, Anne Catrina Biørne..., Berete Langsmoe, Ingebore Mart... (får ikke med meg alle gårds- eller plassnavn her). Moderen Gloria Estensdatter.Nederst i venstre kolonne på høyre side står det Kirkegang (introduksjon): Erich Øraasens kone Gloria Estensdatter.Bygdeboka omtaler Erich Jochumsen kone som Gloria Jøstensdatter eller Estensdatter.Jeg kommer tilbake og refererer hva som står i bygdeboka under Øråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Selbu bygdebok bind 5 side 495:1724-40. Bruker på Øråsen var da Jokum Eriksen (Moen), født i Nordfjord ca 1675, død 1763, og kona Anne Andersdatter, født ca 1678, død 1751. Familien kom fra Røros. Jokum var gruvearbeider. Han og Anna fulgte dattera og mannen til Ålen og der døde de. Gamle Jokum gikk til alters i Selbukirka så sent som i 1748. (Disse er mine aner)Barn:1. Berit, født ca 1701, gift 1725 (i Selbu) med Simen Matissen, trulig fra Nordfjord, født ca 1697, verksarbeider, flyttet til Ålen hvor han tok arbeid ved Dragås smeltehytte og han og Berit ble bureisere på Kleva i Ålen. Barn: Jokum, født 1726, Matis født 1729, Katrina født 1731, Anders født på Øråsen 1734. (De hadde ytterligere to barn, bl. a. datteren Anne Simensdatter født ca 1738 som er min ane).2. Erik, gift 1736 med Gloria Estensdatter eller Jøstensdatter, verksarbeider, men flyttet ut. Barn: Jokum født 1736, Emerentse født 1740.Disse folkene arbeidet altså ved Selbu Kobberverk (startet 1713). Dragås smelthytte lå under Røros Kobberverk.Jeg vil understreke at jeg ikke har funnet noe skifte etter Jochum Erichsen som kunne fortelle oss hvilke arvinger han hadde. Berit regner jeg som relativt sikker. Men det er vel heller ikke helt usannsynlig at Erich Jochumsen var hans sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg regner med at dette er Jochum Erichsen i manntallet 1701 for Røros:LenkeKirkebøkene for Røros er gått tapt for årene 1701-1719, så det er umulig å vite om Erich var hans sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

I den oppgjevne lenka til 1701-manntalet for Røros (innlegg 20) står det at Jochum Erichsen er 'fød i Norfior' - og då meiner ein vel fogderiet Nordfjord i Sogn og Fjordane?Kanskje Aase R. Sæther eller andre flittige sjeler frå Nordfjord kan hjelpa til med å lokalisera opphavet hans? For det kan jo vera interessant med tanke på namneoppkalling, altså å finna ut om det er førenamn frå farfaren Erich sin familie som blir brukt seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jevnfør mitt innlegg 13 ovenfor (20 august) der jeg påpeker at Jockum Eriksen (fra manntallet 1701) også er nevnt i manntallet 1705 uten sønner, og at han derfor ikke kan være aktuell som Erik Jockumsens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ja, Tore har rett dersom Jochum verkeleg er fødd _før_ manntalet i 1705, men det veit vi ikkje. Han kan like godt vera fødd _etter_ 1705.Mangelen på kyrkjebøker for bergstaden Røros 1701-19 (gått tapt i den store nordiske krigen), jfr. Innlegg 30; gjer at vi ikkje veit eksakt fødselsår. Og då må vi naturlegvis vera opne for at mannen kan vera nokre år yngre.Eller, han kan vera eldre - men i så fall har han nok då ein annan far enn den Jochum/ Jockum frå Norfior som er nemnt i manntala frå 1701 og 1705 for Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.