Gå til innhold
Arkivverket

[#80260] Søren Sandborg Krass' forfedre og etterslekt


Gjest Jane Karin Nessa
 Del

Recommended Posts

Gjest Jane Karin Nessa

Søren Sandborg Krass’ søster Anna Margretha Sandborg Krass, ble gift med gullsmed Anders Hansen Schmidt i Stavanger. Etterslekt på Nedstrand i Ryfylke blant annet, som bygdeboken for Nedstrand omtaler.Men broren, Søren Sandborg Krass skulle jeg gjerne visst noe mer om. Og om eventuelle andre søsken.Dette er informasjon jeg har funnet på en lapp i et gårdsarkiv hjemme på Nedstrand. Avskrift:Søren Sandberg Kras døbt i Stavanger 6 Juli 1742 begraven i Domkirkens søndre smale Gang – død 9de April – 25 Apr 1782 gift den 6 December 1771 med Anna Margrethe Halvorsen Søster af Cornelius Halvorsen Megeland. Han var søn af Bager Isak Petersen Kras og Hulleborg Sandberg, den sidste var Datter af klokker Søren Nielsen Sandberg, hvis Fader Niels Christensen Sandberg 4 Juli 1684 blev Lagmand i Stavanger, 18de October 1674 gift med Hulleborg Godtzen fød 20 October 1645 død 16de Marti 1698 datter af Borgermester Søren Pedersen Godtzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Karin Nessa

Tusen millioner takk! Det var kjapt. Da har Søren og Anna Margretha Krass fått en søster Ida døpt 15.5.1740 og en avdød søster (regner jeg med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Karin Nessa

Du har helt rett, takk for svar! Søren døde 19. april 1782. På den håndskrevne lappen går ett-tallet i ett med lang g i linjen over.Kan det antas at han og Anna Margrethe Megeland ikke hadde etterkommere? Og hvorfor ligger denne lappen hos innflyttere (med mye penger og nykjøpt stor gard) som jeg enda ikke kan se har noen tilknytning til Godtzen/Sandborg/Krass-familien før seinere på 1800-tallet, og da via Søren Sandborg Krass' søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.