Gå til innhold
Arkivverket

[#80267] Blir dette giftemål rett/lovlig


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Hans Olsen og Berte Andersdatter får barn Inger Hansdatter og Anders Hansen.Så gifter Inger`s sønn og Anders datter seg med hverandre. Blir det rett/lovlig ekteskap?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Dette er søskenbarn som gifter seg med hverandre og det er det ingenting i veien for. Du skriver ingenting om tidsepoke, men frem til begynnelsen av 1800-tallet, så måtte en søke om å få gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I 1825 var det lov.Eg har notert - men eg har ikkje kjeldeteksten - at ei kongeleg forordning 23/5 1800 oppheva forbod mot giftarmål mellom syskenborn og tremenningar. Forbodet stod i Kristian 5s Norske lov (og i tidlegare lover). Forbodet vart også oppheva av ei Kongeleg forordning under Struensee, dagsett 3/4 1771, og gjeninnført ved ei forordning 14/12 1775.Før 1800 kunne ein få kongeleg løyve til å gifte seg med tremenningar og syskenbarn - mot ei avgift. Nokon vil ha det til at dette var ei 'gullgruve' for Kongen, som alltid var i pengenaud - men eg har aldri sett nokon statistikk eller anna som underbygger dette dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et inntrykk av hvor mye slike bevillinger innbrakte kan man få av (Lenke). På 1730-tallet synes inntektene fra Christiania stift å ha tilfalt Oslo hospital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg har inntrykk av at omkring 1850 var det vanlig med ekteskap mellom søskenbarn, kanskje særlig i borgerklassen. Eg har også i mi slekt notert ekteskap mellom niese og onkel (1862, Mandal).Men var ekteskap mellom niese og onkel det lovlig i USA omkring 1930? Eg kom nettopp over et sånn ekteskap i Ancestry Message Boards, Norway General Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.