Gå til innhold
Arkivverket

[#80288] Hvem var Ole Olsen og Ingeborg Sjursdatter, Årdal, Sogn ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

20 nov 1885 får dette parret en datter, Anne Marie: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1886, side 127. Permanent sidelenke: LenkeVed dåpen står det at foreldrene er Ole Olsen Midtun f.1855 og Ingeborg Sjursdatter f.1846, men jeg lurer på om det kan være feil årstall på i hvert fall faren, for jeg finner ikke noen som passer. Årstallet ser ut til å være tilføyd senere. Noen vielse har jeg heller ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hvis min teori om feil årstall på Ole, så kan det jo stemme. Hvis bare jeg kunne finne den vielsen for å få en bekreftelse.Jeg skal sjekke de to andre barnas dåp og se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Idas dåp: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 5 (1887-1917), Fødte og døpte 1888, side 9. Permanent sidelenke: LenkeHer heter hun Ingeborg Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

-eller Ingeborg Eriksdatter: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Klokkerbok nr. A 1 (1887-1898), Fødte og døpte 1888, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeVed Martins dåp heter hun også Ingeborg Eriksdatter. Mye rot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Anne Maries konfirmasjon: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 5 (1887-1917), Konfirmerte 1901, side 175. Permanent sidelenke: LenkeFremdeles Sjursdatter.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Dødsfallet i 1919,han var født i 1846 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Klokkerbok nr. A 2 (1899-1939), Døde og begravede 1919, side 276. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Solveig - burde selv ha tenkt på å sjekke der.....Kanskje han giftet seg på Seim? Dette parret er en gåte for meg og da kan jeg ikke gi meg før den er løst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ved dåpen (1) er fadderne: Ole Th. Midtun, Tomas O. Moen, Raghild Sjursdatter Gilde (søster til Ingeborg ?) og Oline S. Midtun.Så langt har det ikke hjulpet meg, men et spor et det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Her er en Ole Olsen Seim som gifter seg med Ingeborg Olsdatter Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Ekteviede 1872, side 260. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Et lovende par, men jeg sliter stadig med at hun skal hete Sjursdatter ved flere anledninger. Han er sikkert den samme som dør i 1919.Kanskje jeg skal forsøke å finne eventuelle andre barn av parret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan se ut som om der er to Ole Olsen på Midtun. Den ene er landhandler og gift med Gunhild Pedersdtr., den andre omtales som husmann og er gift med Ingeborg Ols/Sjur/Eriksdtr. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Her er vel det første barnet,Margrethe,til Ole Olsen og Ingeborg Olsdtr Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1872, side 72. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

En datter Sigrid,nr 33 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1876, side 96. Permanent sidelenke: LenkeKanskje det finnes et skifte etter Ole som dør i 1919 kan han ha vært gift flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dødsfallet til Ingeborg Olsdtr. på Midtun i 1918. Jeg tror nok vi kan anta at Olsdtr. er korrekt og at vielsen i innlegg nr 11 viser det rette paret.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror den muligheten er liten. Jeg ville heller ha prøvd å få sjekket evt. dødsmelding etter Ingeborg i 1918.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nei, ikke selv. Jeg hjelper en dame med å finne disse og det er Anne Maria (1) som er hennes ane. Anne Maria dro til Rjukan og var gift og hadde barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Ola og Ingeborg Midtun fekk fekk 9 barn tilsaman.Ola, Margrethe, Anders, Sigrid, Anders, Martin, Martin, Anne Marie og Ida.Elles hadde Ola eit barn med Ragnhild Kristoffersd. Muren Øren før han vart gift, GuroEtter det Dagfinn Krossens BB 1985 finner ut av div navn-komplikasjoner så trur eg at han treft godt.Ola Midtun fødde i Seimsdalen på ein husmannsplass Langrova under garden Seim. Ingeborg er fødd i Øvre Årdal under garden Hestetun, Dekkene som uekte fødd.Dei gifte seg 1871, når dei kom til Midtun det kan kanskje 1875 teljinga syna oss. Men før dei kom til Midtun så budde dei ei stund på Granden under Hestetun der Margrethe er fødd.Då Anders blir født er dei skreven i Øvstetun? Alle desse husmannsplassan i Øvre på den tida var samme området.Martin #1 eller #2 der er eg usikker på er rett.Då får me denne famileoppsette i Fremre Hagen under Midtun frå om lag 1873:Ola Olsson Langrova Seim (1848-1919) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1849), Fødte og døpte 1848, side 158. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11598&idx_id=11598&uid=ny&idx_side=-162>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeg. 1871 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Ekteviede 1872, side 260. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ingeborg Olsd. Dekkene Hestetun (1845-1918) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1849), Fødte og døpte 1845, side 120. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBarn:Ola (1868-1943) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1868, side 43. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Margrethe (1872-1881) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1872, side 72. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anders (1875-1875) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1875, side 89. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Sigrid (1876- 1927) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1876, side 96. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anders (1879- ) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1879, side 105. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Martin (1881-1882) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1882, side 114. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Martin (1883-1936) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1883, side 119. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anne Marie (1885- ) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1886, side 127. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ida (1888-1923) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Klokkerbok nr. A 1 (1887-1898), Fødte og døpte 1888, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå hadde då Ola, dottreri Guro (1867- ) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Fødte og døpte 1867, side 37. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen, tusen takk Terje! Jeg hadde fremdeles litt tvil, men nå er jeg sikker.Anne Maries mann het Hans Ole Birkeland, født 1875 i Vennesla. Når de giftet seg, vet jeg ikke og det har vært litt problemer med å finne ut av barna, siden de var baptister og dermed ikke ført i kirkebøkene.Kan du sende meg en mail, så jeg kan sende deg litt info på den måten ?Bruk: ekstra@bkkfiber.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.