Gå til innhold
Arkivverket

[#80291] Stephen Jacobsen el. Olsen Segtnan f ca 1697 i Levanger


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle gjerne ha visst mer om min forfar Stephen Jacobsen eller Stephen Olsen Segtnan som ble født i ca 1697. Har noen funnet ut sikkert om han het Jacobsen eller Olsen til etternavn? Hvis noen vet hvem foreldrene hans var er det også fint. Han døde den 30.07.1765(muligens begravelsesdato). Han var gift med ukjent dame, men her er en mulig kandidat(nr. 7 ovenfra til høyre som er Dorthe Sechne):Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

I skifte etter Synneve Olsdtr. Stuan (Husm.plass u/Bergvinan) 2 mars 1744 er nevnt en værge for barna 'deres morbroder Steffen Olsen Sechne'Synneve var gift med Ole Stuan og etterlot seg barna Gjertrud 19 år, Ole 16 år og Barbro 12 år.I et skifte på Kjønstad i 1699 finner vi en barneflokk med Steffen og Synne, det er nok dei overnevnte. Skifte var etter Ole Jonsen Kjønstad og han etterlot seg barna Joen, Steffen, Niels og Erik samt datteren Syndi. Deres farbror er og nevnt Iver Scheringstad.I skifte etter Elen Olsdtr.Hegle 5.11.1743 er nevnt 'mostermand Steffen Olsen Sechne' Elen var gift 3 ganger, først med Amund Hynne så med Peder Jonsen Jørås og til sist med enkemann Ole Jonsen Hegle.Den Dårdi Sektnan som døde i 1762 er nok kona til Steffen Olsen og søster til Elen Olsdtr. HegleMvh Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret Jan Kåre. Ja nå ser det ut for at jeg kommer videre her, men er det sikkert at Stephen Olsen her var den Stephen som var far til Jacob, Barbro, Marithe og Ragnild? Kan det ha vært en Stephen Jacobsen og en Stephen Olsen i Segtnan på samme tid?Jeg har jo ellers begynt å skrive av skiftene for Skogn, og skiftet fra 1699 har jeg lagt inn ser jeg. Har bare kommet til 1734, så jeg kommer vel til de nevnte skiftene snart i av skriften. Skal selvfølgelig se på dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

I Skogn Historie II del 1 s.164 er det spekulert om Olsen er feil og at det mulig skulle vært Jakobsen. Eg har den teori at Steffen Olsen gifta seg med enka etter Jakob. Da var skikken at eldste sønn vart døpt opp etter forrige mann til mora.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Når jeg tenker meg om så var det vel der jeg så det tidligere dette med Stephen Olsen Jacobsen. Det er iallefall ingen tvil om at det er Stephen Olsen Segtnan som er nevnt som mosters mand ved skiftet du nevner i 1743 etter Elen Olsdatter Hegle:LenkeSå nå legger jeg inn Stephen Olsen Segtnan og kona Dorthe som foreldre til Jacob Stephensen, og teorien om at Dorthe kanskje tidligere var gift med Jacob Segtan kan godt stemme. Har jo sett flere ganger i Skogn og andre steder, at det var vanlig praksis i enkelte familier å kalle opp første ektefellen da eldste barn i neste ekteskap ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mente selvfølgelig at det var tvil i bygdeboka om Stephen Jacobsen eller Olsen i Segtnan i bygdeboka. For ordens skyld er her også lenke til skiftet etter Synne Olsdatter i 1744:LenkeDet står jo Stephen Olsen klart og tydelig der også. Skal se litt mer på disse skiftene, og kanskje kommer jeg tilbake med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå maser jeg vel fælt, men står det noe i bygdeboka om Iver Skjerringstad som var bror til Ole Jonsen? Hvis en finner noe om broren, så kan jo det bidra videre til å finne mer om min forfar Ole. Hvis jeg tolker skiftet etter Ole Jonsen 17.05.1699 riktig, så står det vel at han var gift med Karen Mogensdatter. Jeg tolker det også slik at det er hans barn som nevnes, og at Karen dermed ikke var moren. Så var vel Ole gift før ekteskapet med Karen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Skjeringstad er ikke noe gårdsnavn i Skogn. Det finnes noen gårder i Melhus ST med navnet Skjeringstad. Litte langt unna Skogn, en må vel sjå i manntallet 1701 om det er en Iver der.Maren Mogensdtr. er 2. kona til Ole Jonsen, og det er riktig som du tolker det ikke mor til barna som er nevnt i skiftet.På en nabogård til Kjønstad er det i 1666 nevnt en far med 3 sønner deriblant Iver 8 år og Ole 4 år. Har en mistanke om at dette er Iver Skjeringstad og Ole Jonsen Kjønstad. Men noe bevis for det har eg ikkje.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Finner ikke manntallet 1701 for Melhus på internett, men da jeg tidligere fjernlånte mikrofilm HF-172 med manntallet 1701 for Helgeland var det med fra noen steder i Trøndelag. Husker ikke om Melhus var med, men det er mulig siden Selbu var med der. Er det er du har sett det manntallet?Det er også en Olluf Joensen på 3 år i Kjønstad i 1666:LenkeKanskje Iver var født etter 1666?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbake til Elen Olsdatter som det var skifte på i Hegle i 1743. Den andre ektemannen hennes er vel den Peder Jonsen som det var skifte på i Hynde 01.10.1732? Så han overtok vel da som bruker der etter Elens første ektemann Amund som da må være død en stund før 1732.Elens 3. ektemann Ole Jonnsen er vel den som er nevnt som ektemann ved kona Beret Berthelsdatters skifte 15.03.1734? Da er en jo kommet litt utenfor min slekt her da, men det betyr jo også at Elen må ha blitt gift med Ole Jonnsen etter 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 2. Jeg har funnet skifte 11.03.1740, etter Elen Olsdatter og Amund Hyndes sønn Ole 11.03.1740. Jeg har noen tydeproblemer:LenkeDet ser ut for meg som om Ole Amundsen var dragon i Major SSchultze compagnie, men så står det noe om et regiment? Kanskje het kona hans Margrethe Monsdatter? Ole og kona hadde datteren Eli på 2 år eller 7 år? Kona var vel fruktsommelig? Det er vel dette barnet Anna som var 3 år ved farmorens skifte i 1743. Det ser også ut for meg som om farmoren Elen Olsdatter Hegle møtte for sin sønnedatter? Var Elis formynder Ole Jonsen Hegle? Heter enkens laugverge Tron Jonsen Hynne, eller Tron Jonsen Skjerve eller noe annet? Jeg har jo fått svar på det jeg spurte om opprinnelig da, og burde kanskje tatt opp dette som eget emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.