Gå til innhold
Arkivverket

[#80292] Gisle Gullichsen Brekke fra Eiker?


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Simensen

Gisle Gullichsen giftet seg med Mari Erichsdatter Østerud den 24 Mars 1793 i Fiskum kirke på Eiker i Buskerud. Han døde 8 Februar 1832 på Brekke i Eiker.Ved giftemålet står hans bosted som Raaen på Fiskum.Han skal være født mellom 1762 - 1764, men hvor kom han egentlig fra og hvem er hans foreldre?Mvh Ellinor Simensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Et forslag. Ved å gjennomgå databasen fra Buskerud så ser det ikke ut som om han var fra Eiker. Flesberg ser ut til å være det eneste stedet i databasen hvor kombinasjonen Gisle og Gullik finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Ellinor. Du skal til Flesberg. Men jeg har ikke infoen her jeg er nå. Men husker ihvertfall at de kom til Eiker fra Flesberg. Da mener jeg Gisle og familien. Har info på data hjemme, men da må du vente til imorgen. Andre ordner nok dette før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei Tor KennethHøres kjempefint ut hvis du kunne sendt meg den informasjonen imorgen. Har lett etter Gisle Gullichsen i kirkebøkene her i Eiker, problemet er bare at kirkebøkene mellom 1753 og 1764 ikke finnes.Ser frem til å høre fra deg.Hilsen Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Ellinor!Ser du at jeg har blitt gammel. Skriver i innlegg 3 at jeg husker at de kom til bygda.Hehe.Jeg har notert meg at Gisle Gullichsens opphav finnes i Flebergbøkene bind 2 side 59. Gård/plass; Nerlie. Men, der stopper også det jeg har. Så jeg husket vel ikke så godt jeg trodde. Men mener bestemt at jeg har sjekket det, men altså da ikke kommet så langt at opphavet gikk inn i pc'n.Ved høyhastighetslesing av de scannede kirkebøkene for Flesberg i morgentimene idag har jeg ikke funnet Gisle døpt, men ei som trolig er søstra. Gullich Nærlie døpet datteren Karen 9. august 1961 i Flesberg Kirke.Men ved å 'visitere' Flesbergbøkene, med utgangspunkt i bind 2 side 59, løser du nok dette. Kjem du inn i løypa via Gisles svigersønn Even?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Der satt den! Da gjenstår bare den endelige bekreftelsen på at det er denne Gisle som kommer til Eiker. Men som nevnt i tidligere innlegg så vil nok bygdebøkene for Flesberg spikre det.I min jakt etter Gisledåp kom jeg over ei søster. Gullich Neerlie døper dattera Guri 26. desember 1763 i Flesberg Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Flesbergbøkene gir ingen svar på hvor Gisle blir av. Familien må ha flyttet ut av Flesberg etter Gisles dåp. Hans yngresøster Berthe Marie født ca 1769, er ikke døpt i Flesberg.I et skifte etter Kari Gislesdt i 1790, Gullik Gislesen Nerlis søster,oppgis det at Gullik Gislesen er død. Gisle Gulliksen er på Gjerde. Sigrid Gulliksen er i tjeneste på Bragernes. Kari Gulliksdt gift med Torstein Ellefsøn Førle, bodde Kallerud .Guri Gulliksdt gift med Ole Knutsen Uskedalen bor på Kongsberg i 1801, sener Eiker, og Berthe Marie Gulliksen gift med Ole Olsen Bekkin, bodde Bjørnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Fant en Gisle Gullichsen Værås døpt i Lyngdal i 1783, men vet ikke om dette er rette person. Sikkert er det iallefall at han giftet seg med Mari Erichsdatter Østerud i 1793 og således bodde i Eiker på det tidspunkt.Har noen flere spørsmål angående familien: Hva het Gullik Gislesens kone og når ble hans datter Sigrid født?Til Tor KennethJa, jeg kommer inn i løypa via Gisles svigersønn Even som fikk sønnen:Hans-Jørgen Evensen som fikk sønnen:Simen Hans-Jørgensen som fikk sønnen:Gunnar Simensen som fikk sønnen:Harry Simensen som fikk:megHører du også til denne slekta? Hilsen Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Til AnneDette var jamen ikke helt lett.Siden Gullich Gislesen og kona Berthe ikke er viet i Flesberg, er vel kanskje ikke datteren Sigrid heller døpt der?Du vet ikke eventuelt hvor de kan ha giftet seg? Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Vielsen i innlegg 14 er mellom Gullik Gulliksen Fønset og Berthe Olsdt, bodde på Dalegards-Gjerde.Bygdeboka sier ikke noe annet enn at Berthe Olsdt gift med Gullik Gislesen må være fra en annen bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Har funnet ut at far til Gullich Gislesen, Nerli døpt 28-2-1712 må være Gisle Olufsen født i 1675 gift med Siri Gulliksdatter 16-7-1703 Barn i dette ekteskapet:Ingeborg døpt 2-11-1704 Gjomle, Kari døpt 25-10-1705 Annestad, Gullich døpt 28-2-1712 Nerli, Ole døpt 20-5-1714 Nerli, Guri døpt 1718 Nerli, Torgier døpt 11-8-1720 Nerli Muligens flere barn mellom 1705 og 1712? Det vi ikke har funnet ut er når Gisle Gullichsen, Brekke ble født ca 1762- 1766 Hvis dette er riktig familie må hans far Gullich vært ganske gammel.ca 50 år. Kan han ha vært gift to ganger eller giftet seg sent med en yngre kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei Bjørn!Her har du Gisle Gullichsen Brekkes fødselsdag/dåpsdag. Det var vel ikke uvanlig at menn fikk barn når de kom til sjels år og alder på den tiden, men kona som visstnok skulle hete Berthe Olsdatter kan vel har vært noe yngre. Har dessverre ikke noe data på henne.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8562&idx_id=8562&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Gullich Gislesen flytter med familien til Hof, der han dør i 1771, begr. 27/2.Her er datteren Berthe Maries dåp 11/3 1770, på høyre side LenkeDet er skifte på en plass under Rønneberg (Hof) sluttet 17/12 1771 (Nordre Jarlsberg sorenskriveri protokoll 10 side 241b)etter Gullich Gislesen. Enke Berthe Olsd. og 5 barn:Gisle Gullichsen, 4 år, Sirie Gullichsd. 11 år, Karen Gullichsd. 7 år, Guri Gullichsd. 5 1/2 år og Berthe Marie Gullichsd. 1 år.I skiftet står det også at alle barna er hos sin moder paa gaarden Bollerudseie i Eger Præstegiæld.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei ArntMange takk for opplysningene. Da var den gåten løst - endelig.Lurer på om du også vet hvor Berthe Olsdatter kom fra, når hun ble født og når hun døde?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.