Gå til innhold
Arkivverket

[#80293] USA 1920-30


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Ols. Rønningen f 14. okt 1853 emigrerte fra Kristiania 1. sept. 1887. Etter mye om og men (staving av etternavn), er han sporet fram til ca 1915. Med mine begensete muligheter finner jeg han sannsynligvis i 1930 i La Crosse (Ole Running). Han skal da være enkemann.? Jeg har ikke funnet han med aktuelle stavelser av navnet i 1920. Det var akkurat i La Crosse han hadde bodd. Er det han tro, i 1930 ? (Det finst en Ole Rynning i Rock County. 'Vår' Ole hadde vært innom Rynning). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Du sikter antagelig til denne karen som er innlagt på La Crosse County Home (gamlehjem ?) i Shelby township, La Crosse, Wisconsin. Det står immigrasjonsår 1853, men det kan være feilskrift (fødselsår ?).1930 United States Federal CensusName: Ole Running Home in 1930: Shelby, La Crosse, WisconsinAge: 75 Estimated birth year: abt 1855 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Inmate Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg glemte å nevne at personen ovenfor er ført som enkemann i 1930 census.Holder vi oss i La Crosse, så er her en kandidat fra 1920 census:1920 United States Federal CensusName: Ole RonneHome in 1920: Farmington, La Crosse, Wisconsin Age: 63 [65] Estimated birth year: abt 1857 [abt 1855] Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head]Spouse's name: JoannaFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Married Race: White Sex: MaleHome owned: OwnAble to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Ole Ronne 63 [65] Joanna Ronne 58 John Ronne 18 Melvin Ronne 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei, kandidaten i 1920 finnes i 1930 som Ole Ronnie, nå som enkemann. Ser ut til å være noen år for ung. Immigrasjonsår er desverre ført som 1981.1930 United States Federal CensusName: Ole Ronnie Home in 1930: Farmington, La Crosse, WisconsinAge: 73 Estimated birth year: abt 1857 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: White Occupation: General farmHousehold Members: Name Age Ole Ronnie 73 John Ronnie 28 (sønn) Oline Ronnie 23 (svigerdatter) James Ronnie 2 1/12 (barnebarn) Elaine Ronnie 4/12 Melvin Ronnie 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei, Det er ikke han. Men jeg forstår ikke helt: Jeg har ikke annet hjelpemiddel enn den enkelte har liggende: fra Ancestry.com. Når jeg søker, får jeg fram som øverste forslag på listen:Ole Running born abt 1855, alder 75 i La CrosseHilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vi får vel gi oss med det. Hjertelig takk ! (Jeg søkte 1920 og -30 landsdekkende med mitt forenklede Ancester og da 6 kombinasjoner av å skrive etternavnet, han hadde variert en vokal tidligere) Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.