Gå til innhold
Arkivverket

[#80298] Trenger hjelp til å finne et barnehjem i Oslo


Gjest Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Pauline Bredde

Jeg er på leting etter et barnehjem i Oslo hvor Mary Helene Kristofa, etternavnet er enten Knutsen eller Eriksen. Far het Knutsen og mor het Eriksen.Mor emigrerte til amerika i 1914, da var Mary litt over et år. Hun ble plassert hos Mary`s bestemor. Men da hun døde så ble Mary plassert på et barnehjem. Har funnet Mary`s fødselsregister men klarer ikke finne hennes konfirmasjinsregister. For jeg har funnet en person tidligere som var på barnehjem og barnehjemmets navn sto på konf papirene.De opplysningene jeg har er : Mary er født 09.06.1913 i Kampen kirke.Hvis noen tror de har mulighet til å hjelpe så er jeg veldig takknemlig. ;-)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hei Mariann.Dåpen i kampen har jeg funnet. Det skrev jeg i innlegget over. ;-) Trenger hjelp til å spore henne videre i livet.Finner ikke konfirmasjon eller hvor hun har oppholdt seg etter dåpen. Der trenger jeg hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, eg såg du visste det, men det var fordi det er lettare når du ser det som er skrive sjølv. Difor er det alltid lurt å laga lenke til krk.boka, dersom ein veit kvar det er, sjølvsagt :-))Ser jo i krk.boka at faren heiter Evjen(?)Knudsen. Dersom det stemmer kan ho jo ha kalla seg Evjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Sant det Mariann.Men han het Eugen Knudsen. Så det er Knudsen eller Eriksen som er etternavnet. Eugen er bare et mellomnavn. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Heidi og Mariann.Her er en Mary Helene født 09.06.1913 på Gravminner: (blir en rotete oppstilling, kanskje..)Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune Kirkesogn Korr 2566009 Mary Helene Claussen 0906 1913 0202 1991 0705 1991 051 07 016 Vis Østre Aker kirkegård Velg kirkegård i Oslo Østre Aker Send korrigeringJeg kan prøve å lage lenke til gravsteinen:LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette har dere nok fra før i 1900: Henry Torvald Eugen Knudsen f 1884 bor Enerhaugsgaden 8, og Mary Helene Olsen, bor i Skippergaden 25 (var hun født i 1887 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Det er ikke stort jeg kan hjelpe deg med, men de barnehjemsnavn jeg kan erindre fra Oslo er Åkebergveien, Løkkeberg og Heftyes samt Breidablikk som lå i Hakadal/Nittedal. Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen!Ved søk i 1900 tellingen på barnehjem fant jeg disse:I Nordraachsgt 7 Husliste 40 Krets 155 Bestyrerinde Henny Kroepelin.I Ullevoldsveien 113 Husliste 7 Krets 531 Bestyrerinde Anna AndersenI Fagerborggaden 48 Bestyrerinde Dina PresthusI Fagerborggaden 52 Husliste 6 Krets 528 Bestyrerinde Petra SandI Incognito Terrasse 2 Husliste 12 Krets 999 Bestyrerinde Sofie Jørgens.Navn på Barnehjemmene var ikke opplyst her, men det kan nok (som Helge skriver) Oslo kommune hjelpe deg med. Mvh. S. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Tusen takk for hjelpen. Da skal jeg prøve Oslo kommune og se hva jeg kan finne ut der. Men det rare er at jeg ikke finner henne i noen kirkebøker over Oslo ved hennes konfirmasjon.Hadde jeg funnet den så tror jeg kanskje jeg hadde funnet barnehjemmet også. Det klarte jeg nemlig med en annen person jeg søkte etter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen!Jeg ser på Dis-gravminner at Mary Helene (sannsynligvis) var gift med Henry Christian Clausen f. 3/1-1910 og fikk sønnen Odd Gunnar f. 6/4-1940.Kjenner du til hvilket år og hvor event. Mary Helene og Henry Christian kan ha giftet seg? Hadde de eldre barn enn Odd Gunnar?Det er ofte konfirmasjonssted og dato står oppført i vielsesprotokollen/kirkeboka.En kan jo begynne med kirkebøkene i Oslo for (vielser) 1939/40, og arbeide seg bakover derfra. Litt av en jobb, men du verden så moro det hadde vært å funnet ut av dette. Jeg har ikke tid i kveld, men jeg kan gjerne hjelpe deg med å gå igjennom endel av kirkebøkene til neste uke, om du vil det. Mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hei Sigrid.Jeg har ikke så mye annen info på Mary enn hennes fødselsdato desverre.Men med den info du har der er det jo kanskje litt lettere.Ja, vil gjerne ha litt hjelp hvis du har lyst og tid. ;-)Kjempehyggelig de. Vi får snakkes ut i uka da vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg tenkte det samme og har tittet på lysninger fra 1938/1939-1940 i Kampen, Grønland, Gamlebyen, Bekkelaget, Østre Aker og Oslo Domkirke uten å finne dem.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om du poster spørsmålet til Carsten Schanche om hvor Mary Helene og Henry Kristian Claussen bodde i 1955, kan han kanskje gjøre et oppslag i adressebok for Oslo for deg.Lenke Oslo 1955&nr=2&antinnlegg=665&startnr=&antall=&spraak=#ankerÅ vite adressen på dette tidspunktet kan jo gjøre det lettere å finne lysningen deres. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg søkte på Odd Gunnar Claussen og fikk treff i eiendomsbasen til Nordstrands Blad. Den 27.11.1969 overtok han andel av Høyenhallveien 10 B (Gnr 144, bnr 483)Når en ber om å se alle eiendomsoverdragelser for denne eiendommen kommer dette opp:Høyenhallveien 10 B (Gnr 144, bnr 483) er overdradd fra Mary Helene Kristofa Claussen [som er død i februar] til NN (24.05.1991)Der var hun!Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hvis du søker i Gravminner på Østre Aker kirkegård(Felt = '051')(Rad = '07')(Gravnr = '016') så ser du alle som er gravlagt sammen. Henry Knudsen f. 08.05.1885 er vel faren til Mary Helene Kristofa og Ida Marie hans nye kone. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen!Så flott at Anne-Lise har funnet dette! Jeg kom til å tenke på FamilySearch og fant da Odd Gunnar Clausen f 6/2-1940 Oslo Akershus (far Henry Clausen og mor Helene Knutson gift 1936 Oslo,Akershus. Jeg har skumlest litt i kirkebøkene vedr vielser for 1936 i Gamle Aker, Østre Aker og Vestre Aker, men fant dem ikke. Men, klokka er mange og øynene smale så jeg kan ha oversett dem. Best du ser du også Heidi. Det kan jo dreie seg om 1938. Ett 8 tall kan fort bli til ett 6 tall. Mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.