Gå til innhold
Arkivverket

[#80307] Tydehjelp i skifter for Skogn 1700-tallet


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg innser jo egentlig også at dette ikke kan kalles et vanlig skifte, men er en fordeling av testamentariske midler. Det står jo også at det var opprettet testamente 22.april 1757. Når jeg skrver av arvinger fra skifter til bruk senere for andre og meg selv, så er det jo slektskap og arvinger jeg interessert i. Kommer forhåpentligvis til Skatvalsbøkene ør nyttår, og hvis jeg ikke har funnet noe om disse der da får jeg flytte spørsmål over på det jeg har opprettet angående spørsmål om skifter i Stjørdal tidligere. Vet jo ikke om jeg får internett oppe å gå før over nyttår da, og jeg har sagt opp internett fra 16.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger hjelp til å tyde skiftet etter Sophia Oldersloe 20.januar 1759:LenkeJeg forstår at hun har vært gift med avdøde Holger Koefoed, og at disse arvingene var tilstede: Sersjant Hans Christian Oldersloe, Anne Oldersloe som var gift med eller enke etter en Torsten??, Rasmus Oldersloe som var kaptein. Var han avdød? Hvilket familieforhold hadde disse til Sophia Oldersloe? Var de hennes søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

I boka: Skogns historie av Arne Vestrum, Annet bind første halvbind 1932, s. 118, står det:'Den siste kommandant på skansen var major Holger Kofoed. Han døde 1752 og blev gravfestet den 27. mars, 82 år gammel. Han var g.m. Sophis Oldersloe, sannsynlegvis datter av kaptein Oldersloe som i 1711 bodde på Bergvinom og senere hadde Reitan. Hun overlevde sin mann, og da de var barnløse, fikk hun sitte i uskifte. (......) Hun hadde noen slektninger boende hos sig. Den ene var Anne Sophia Oldersloe, datter av hendes farbror kaptein Rasmus Oldersloe, de to andre var Hans Christian, sønnesønn av samme kaptein, og hans mor Mette Christina Oldersloe, fødd Koefoed. (....) Imidlertid blev skifte utsatt for å få rede på, om en fetter av avdøde, løytnant Morten Oldersloe, som var reist til Jylland for en 50 år siden, hadde efterlatt sig arvinger.'Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Ann for den forklaringen, og bygdebøker for Skogn bincd 2a og b(for tiden før 1801) har jeg i årevis vært på jakt etter å få kjøpt. Vet de kan lånes på bibliotek da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Sliter litt med enkelte detaljer av skiftet etter min forfar Peder Olsen Kolberg 22.06.1762 selv om jeg forstørrer til 150 %, og har 23 tommers skerm på ny pc:LenkeJeg forstår at det var skifte etter Peder Olsen Kolberg 22.06.1762, og at kona var Marithe Arntsdatter Mule. Barna var Arent Pedersen, min forfar Ingvald Pedersen 1 år og Malene Pedersdatter 8 år. Jeg prøver å se litt videre når det gjelder mine aner, og jeg mener det står at enken Marithe Arntsdatter fikk verdier for 29 riksdaler, 1 ort og 9 skilling, mens sønnene får verdier for 11 riksdaler, 2 ort og 25 skilling. Skulle ikke sønnene ha det halve av deet moren skulle ha? Datteren mener jeg får for 5 riksdaler, 3 ort og 11 og 1/2 skilling. Er det et ringskap som nevnes i linje 15, eller står det redskap? Jeg har fått med en grå og blå vadmelstrøye, men syns at 1 riksdaler og 2 ort var mye for denne. Har jeg tolket riktig? Hva er det av callemangtøy som nevnes på samme linje(det var litt finere tøy etter som jeg har forstått i tidligere debatt da jeg spurte om hva dette var, og det brukes i bunader i dag). Kan det ha vært en bukse?Når det gjelder dyrene så ser det ut som om kua Fagerlind(?) var verdt 4 riksdaler og 2 ort, og en annen ku litt senere var verdt det samme. Kanskje var det en ku som var verdt 5 riksdaler. Var det en kvige på 4 år, som var verdt 3 riksdaler og 2 ort?. Var det en av samme på 2 år som var verdt 1 riksdaler og 2 ort? Hvilke dyr var verdt 2 riksdaler og 3 ort hver? Var det geiter? Hvilke dyr som det var 7 av var verdt 2 riksdaler og 3 ort? Var det svin? Aktiva i boet og det som ble igjen står også i bygdeboka, og stemmer med det jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har litt problemer med å forstå skiftet etter Ole Ellevsen Marken(??) under gården Levanger:LenkeNoe av det er jo greit å lese, og kona var vel Sigri Olsdatter. Barna er det værre med, for det ser ut til å vær:-Iver Iversen eller Joensen(??)som var ved artielleriet i Trondjem, men var samtidig underkommandant i Fredrichshald(??). Skulle han ikke hete Olsen til etternavn?-Maria Iversdatter eller Joensdatter, som var gift med Peder Hendran(??) Søgstadhaldet(??)-Anna Iversdatter eller Joensdatter 2 og 1/2 år, som bodde på plassen hos moren.Hvorfor heter de ikke Olsen og Olsdatter til etternavn? Er det noe jeg ikke greier å se(f.eks. en sønn Iver som var død og etterlot seg barn?). Ut fra meget stor aldersforskjell på barna skulle en også tro at det kun er det yngste barnet som ar Sigri Olsdatter til mor?Ellers stiller jeg fremdeles de samme spørsmål når det gjelder min forfar Peder Olsen Kolberg(innlegg 55 og 56).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Anne Lise.På side 79 b sjette linje nedenfra er avdøde omtalt som 'afdøde huusmand Iver Ellefsen Marken'.Barnas farnnavn er Iversen og Iversdatter.Den eldste datteren er Marie Iversdatter, gift med Peder Svendsen Sogstadvaldet (eventuelt Søgstad) her i Schongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Astrid. Det jeg heller ikke får helt klarhet i er om barna som nevnes i skiftet var hans barn fra tidligere ekteskap, eller om kona Sigri var barnas mor. Jeg sitter her med bygdebøkene for Skogn, men gården Levanger kan jeg ikke se er med der(enda andre gårder som er lengre unna dagens Skogn er med, som f.eks. Røstad og Kolberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.