Gå til innhold
Arkivverket

[#80317] Hvem var Ole Jonson? Ev. f. i Surnadal ca. 1795? Død 1838 på Hitra.


Gjest Grete Steigberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

Ole ble i 1823 gift med Guri Rågsdatter Vasseng ( f. 1791)i Øye Kirke, Surnadal.De bosatte seg på husmannsplassen Mobekken under Skei i Surnadal, hvor Ole livnærte seg som smed.Han døde på Svankilen, Hitra, hvor de flyttet omlag ett år før han døde. I KB for S-Trøndelag, Hitra/Dolm - 187-1842 s. 268 finner jeg han død 16 mars 1838. Jeg strever litt med tyding av alder. Ser ut til å stå 43, men er uskker på siste siffer.Fint hvis noen kan dobbelsjekke:) Deres felles barn var: Brit f. 1823 ( min tippoldemor) Magnhild f. 1826 Marit og Maria f. 1829 (tvillinger) Rolf f. 1832 John f. 1834 Navnene Brit og Rolf er mye brukt i Guris slekt. Magnhild, Marit, Maria og John er kanskje navn fra Oles slekt? Har lett litt med tanke på dette, men uten resultat.Min fars morsslekt benyttet seg av en slektsforsker i 1995, og fikk dermed vite mye om anene sine fra Nord Møre, men Ole Jonson var og forble en nøttI FT 1801 finner jeg minst 3 Ole kandidater. Bla. under gårdene Bolme, Øye og Haanstad, men tror ingen av dem er den Ole jeg leter etter. Mener jeg tidligere har sjekket disse ut av saken, men er litt usikker.Har tidligere lånt Hans Hyldbakks bøker, men ble dessverre ikke noe klokere vedr. Oles opphav.Har også tenkt litt på at det kan være en bakenforliggende familiær link mellom Hitra, Smøla og Surnadal? Kanskje kan det være noe lokalt stoff som kan belyse saken?Ole Jonsons to eldste dattersønner, Lars Brynjulfsen Rindal og min oldefar Ole Brynjulfsen(Thyrhaug), bodde også både på Hitra og Smøla. Ole flyttet etter en tid til Sørøya i Finnmark, hvor han slo seg til. Ole Brynjulfsen T. sine søsken tok forøvrig alle etternavnet Rindal. Lars Brynjulfsen Rindal levde på Thyrhaug, Smøla,- hvor en antar at oldefar Ole tok etternavnet sitt fra.Er det noen som kan bidra til å løse mysteriet om Ole Jonsons opphav?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Tusen takk skal du ha Aud:)Har tidligere fått opplyst at det har vært lett etter han i Stangvik utfra innførselen i KB, dette burde jeg ha opplyst:(Uansett bør en ny runde i Stangvik området gjøres, det er nok her han er å finne!Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg fant Ole Johnsen Heggem konfirmert her (nr 7): Lenke Møre og Romsdal fylke, Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1814, side 147.Jeg har bygdebøkene for Stangvik og skal se hva jeg kan finne der.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har Hans Hyldbakks Folk og heimar i Åsskard, men finner ingen som passer under Heggem eller Heggemsnes, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for all hjelp fra begge Audene:)Får bare lete videre..På gården Heggem i Stangvik, FT 1801, finnes husbond Jon Olsen og hans kone Marit Olsdatter. De har syv barn, hvorov de to eldste guttene begge heter Ole Jonsen, henholdsvis 13 og 17 år gammel.Vår Ole Jonsen kan muligens være i nær slekt med denne familien og kommet til oppforstring/tjeneste etter 1801. Synspunkt?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, det stemmer at Jo Olson og Marit på Austistua Heggem fikk to sønner som het Ola; Ola, f 1784 død ugift i 1814 Ola, f 1788, død ugift 1817Det er kanskje mest sannsynlig at 'din' Ole har vært i tjeneste på Heggem siden han blir konfirmert derfra.Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser at Ole Jonsson Mobekken og kona, Guri Rågsdotter Vasseng hadde seks born, 1. Brit f 20. juli 1823 på Ranes, 2. Magnhild f. 9. nov. 1826, 3. Marit f. 23. juni 1829, 4. Maria f. 23. juni 1829, 5. Rolf f. 14. mai 1832 og 6. John f. 27. aug. 1834.Den eldste av desse var oppkalla etter mor til Guri Rågsdotter, så da er det naturleg at nr. 2 var attkalla etter mor til Ole. Ho skulle då heitte Magnhild. Foreldra til Ole Jonsson Mobekken f. ca 1797 skulle med andre ord helst heitte Jon og Magnhild.Kanskje ein grundig studie av faddrane til dei seks borna kan gje eit spor?På den tida eg laga utgreiinga om Thyrhaug - Bull - slekta var det ikkje noko arkivmateriale å finna på internett, slik at alt måtte leitast fram på mikrofilm. Kanskje det er lettare å løysa gåta no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei Finn! Kjekt at du melder deg på her. På den tiden da du gjorde dette arbeidet var jeg ikke like interessert i slektsgranskning, sånt kommer gjerne med alderen.Jeg har hatt mye glede av det arbeidet du har gjort, både konkret med Bull-Thyrhaug slekta, men også med det arbeidet og de bektraktningene du gjør deg her på Digitalarkivet:)I det første innlegget mitt kom ikke alt fram av de undersøkelser, funn og hypoteser du gjorde deg ang. Ole Johnsen.Når det gjeder foreldre til Ole; Jeg har tidligere sett på mulige Magnhild-Jon, men ikke kommet særlig videre. Letingen etter Ole har vært sporadisk og ikke alle skribleriene er oppbevart:(Fadrene til Brit, Magnhild, Marith og Maria har jeg notert ned, men et mer fokusert arbeid på alle søsknene kan gi resultater.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei igjen!No var det ikkje meininga mi å skremma bort dei to Audene. Dei har sikkert større tolmod enn eg til å løysa slike problem. Og sjølv om eg ikkje har klart å løysa det, så er ikkje det synonymt med at det ikkje finst noko løysing. Har prøvd å følgja eit par spor frå folketeljinga i 1801, men utan å lukkast. Eg trur kanskje ein må femna litt vidt geografisk for finna rette person i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei igjen,Jeg er vel ikke så lettskremt, men innså at dette blir vanskelig. :)Jeg har likevel forsøkt å se litt på døpte i Stangvik omkr. 1797.En Ole ble døpt 13. august 1797 Halsa i Stangvik, foreldrene var Jon Einerson ....? og Mari Nilsd. Kamsvog. Gårdsnavnet til Jon Einerson er jeg usikker på, kanskje noen kan tyde det. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1797, side 83. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16134&idx_id=16134&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMarie Nilsdatter finner vi på Kamsvog i 1801, - sønnen Ole har mest trolig fått feilskrevet farsnavnet sitt. Jeg har ikke funnet noen Ole Iversen døpt i Stangvik omkr. 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- lettskremt, nei ... men vel ikke særlig tålmodig .. Hadde vært morsomt om vi kunne løst denne, da. Kan det være at gårdsnavnet er Flødstad ? Lenke ? - her er det i alle fall flere Einersen og Einersdtr.Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har sett på kyrkjebokinnførselen frå 1797 i Stangvik, og sjølv om det ikkje er så tydeleg så les eg namnet på faren som Iver Einarsson Flødstad (Fløystad). Fløystad er vel nabogarden til Kamsvåg der mora held til.I bygdeboka er det nemnd ein med det namnet på Fløystad og det er oppgjeve at Iver hadde flust av born utanom ekteskap. Det står også oppgjeve kva borna heitte og kven som var mor til dei ymse. Nokon Ole frå 1797 er riktignok ikkje nemnd, men ein og annan vart vel oversett når det var såpass mange. Konklusjonen min vert då at vi kan gløyma denne Ole også (diverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk skal du ha, Finn.Jeg ser nå at far til Ole f. 1797 het Iver Einerson. Her lot jeg meg lett forlede av avskriften på Family Search hvor han er ført som Jon Einerson.Aud S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.