Gå til innhold
Arkivverket

[#80324] Kjenner noen til Rasmus Halvorsen Brinck og Inger Andersdtr. Gierman, Egersund?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus Halvorsen Brinck giftet seg i Egersund, Rogaland 08.02.1810 med enken Inger Andersdtr. Giermann.De rakk å få 9 barn sammen før Rasmus døde i 1826. Er der noen som har kjennskap til dette paret og som kan opplyse om når og hvor de var født? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Carsten. Da skal jeg se om jeg kan finne Rasmus sitt dødsfall, men etter all sannsynlighet har du nok funnet rett person.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Carsten.Jo, jeg hadde funnet den for kort tid siden. Videre fant jeg vielsen melom Enkemann Halvor Rasmussen Brinck og Anne Margrethe Wilhelmsdtr. i Kristiansand 18.05.1775.Halvor giftet seg første gang i Kristiansand med Anne Kirstine Torgrimsdtr. 29.05.1766. Der står det at Halvor Rasmussen Brinck var fra TrondheimDa får jeg prøve å fine noe mer om Inger Andersdtr. Giermann. Hun skal ut fra alderen ved sin død i 1855 være født omlag 1781. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har sjekket barnedåpene til Rasmus Halvorsen Brinck og Inger Andersdtr, Giermann i håp om å finne svar på hvam denne Inger var.Jeg finner følgende blant fadderne enten med etternavnet Andersen/dtr. eller Andersen Gierman: Anders, Helvig, Marie, Maren og Anne Berthe. Jeg finner ingen i 1801 tellingen med etternavn Gierman/Hierman som passer til disse, men derimot fant jeg i Egersund en famile bestående av Bødker Anders Johannessen og Helvig Hansdtr. med barna Inger, Maren, Anders, Elen Malene og Helvig. Alderen til Inger i 1801 passer godt med et fødselsår rundt 1781.LenkeEr der noen som drar kjensel på denne familien eller som vet noe om navnet Gierman/Hierman? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ingers lillesøster Helvig ble døpt 22. juni 1792 - Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 5 /1 (1790-1808), Kronologisk liste 1792, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8759&idx_id=8759&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog det er kanskje Helvig jeg har funnet konfirmert her i Egersund i 1808 som Helvig Andersdatter Gjermann -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1831 ble det døpt ei Helvig Rejette i Eigersund. Moren het Elen Malene Jermann og det er to stk. Jermann blant fadderne - LenkeEn av de andre søstrene til den Inger du har funnet i 1801, het Elen Marie. Kanskje det er samme jenta som har datteren Helvig til dåpen i 1831?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fine bidrag Grethe. Jeg tror vi kan fastslå at bødkerfamilien jeg fant i 1801, er den rette. Madam Jerman er nok mor til Elen Malene = Helvig Hansdtr. Og Madam Brinck er nok Inger Andersdtr. gift med Rasmus Halvorsen brinck. Hun tituleres i alle fall slik da hun døde i 1855. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er beviset. Dødsfallet til Anders Johannessen Giermand i 1814.LenkeJeg var ikke oppmerksom på at databasene vedr. kirkebøkene i Egersund var delt i to under kommune 1101 og 1116. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.