Gå til innhold
Arkivverket

[#80334] Elias Pettersen Haneborg -Eye døpt okt. 1759 i Oslo domkirke


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Elias Pettersen Haneborg -Eye født. 1759 i Oslo DomkirkeEr det noen som klarer å tyde Elias fødsel som står på side 324 over Oslo Domkirke Oktober 1759. Hans far står som Peder ? Mor som Ellen Larsdotter.Men det andre klarer jeg ikke å få med meg.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Wenche.Her er lenken - 2. innførsel i andre kolonne: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Fødte og døpte 1759, side 324-325. Permanent sidelenke: LenkeFar er Peder Jeppesen, men jeg ser ikke det siste navnet. Mor er som du sa Ellen Larsdatter,Faddere: Mad(ame) ...uselius, madame Bork, Knud Beck, Jens Giestv?ed, Jens Schandsgaard. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg glemte Prof. Haberdorph.Den første fadderen lurer jeg på - kan den første bokstaven være R? (Se Ditlev Rist i venstre kolonne som fadder til Ellen Maria.) Da blir neste forslag Mad. Rudesius i så fall...Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Professor Mathias Albert Haberdorf var stiftsprost. Hans navn er nevnt ved flere av dåpene, og trolig var han ikke fadder, men forrettende prest ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fadderne er Anna Lange Orning (=Mad: Thulesius, gift med tredjepresten i Vor Frelsers Kirke Ole Andreas Thulesius), Mad: Bork (her er det flere alternativ, tør ikke med absolutt sikkerhet si hvilken Borch dette er) og de 3 siste er kjøpmenn; Knud Nielsen Bech, Jens Erichsen Giested og Jørgen Schandsgaard. (Og som Kristian skriver, Mathias Albert Haberdorph var ikke fadder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen hjertlig takk alle sammen, kjempeflott da har jeg kommet et stykke på vei for å finne ut mere om denne familie.Ellen Maria er det en av døtrene til Peder og Ellen, jeg har ikke funnet flere foreløpig en Johanna 1753 og Elias.Visste ikke at moren Ellen var død når Elias ble døpt. Flott at det finnes mennesker der ute som er flinke til å tyde.Takk så meget. Nå skal jeg prøve å finne ut hvor Peder og Ellen kommer ifra.Wenche Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Angående svaret til Kristian Hunskaar. Jeg finner på side 703 for oktober 1759 over døde i Oslo Domkirke over Vaterland ikke Ellen Larsdotter men Peder Jeppesen 36 år, det står noen mere der som jeg dessverre ikke klarer å lese, noen som kan hjelpe meg med det.Hvis det da ikke står Peder Jeppesens kone, men som sagt klarer jeg ikke å tyde det. Er det Peder eller konen som døde??? Takknemlig for hjelp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk Magne, da ble det avklaret. Jeg så bare hans navn, er elendig på å tyde skrifter.Takk, nå vet jeg hvem jeg ska se etter videre.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei IgjenJeg har funnet skifte etter Elen Larsdatter under skanna skifter for Oslo 1757- 1762 på side 203. Der står det mye som jeg dessverre ikke klarer å tyde. Prøver å finne ut hvor hun og mannen Peder Jeppesen kommer ifra, kanskje det står noe der, da det ikke står undere vielse, trolovelse eller noen andre steder jeg har vært.Er svært takknemlig hvis noen vil oversette skiftet for meg, slik at jeg kommer videre.Vet ikke hvordan man laver lenker, aldrig gjort.Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Lenke, om ikke annet.. :-)Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 11 , 1757-1762, oppb: Statsarkivet i Oslo.Merknader: Gammelt register. Protokollen er indeksert etter originalen, eventuelle manglende sider mangler derfor også i originalen.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25403/207Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er lite å hente om deres opphav i skiftet. Familien losjerte i Hans Engelsens gård. Foruten Elias var det døtrene Johanne Pedersdatter (6 år) og Inger Pedersdatter (4 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.