Gå til innhold
Arkivverket

[#80353] Hvem var Anne Malene Henriksdtr. Stavern, Vestfold datter av.?Født 1807.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan legge til at en Christian Henriksen var blant fadderne i 1845. Kanskje en bror av Anne Malene, men så langt har ikke det hjulpet meg i søken etter foreldrene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette var ikke enkelt Rune. Fant ei som er døpt 16-8-1807 i Brunlanes med foreldre Henrik Nilsen og Sara Hansdtr., men hun er innført som kun Malene! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker likevel Carsten for engasjementet ditt. Nei, den er ikke lett. Jeg skulle trodd at man i 1835 var pålagt å notere brud og brudgoms far ved vielsen, men ikke her i alle fall. Jeg får prøve om jeg kan finne trolovelsen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet altså at Hans Halvorsen var enkemann i 1865 i følge folketellingen for Kristiansand. Deres siste barn, så langt jeg har oversikt over, var født i 1848 i Stavern.Altså må Hans ha flyttet mellom 1848 og 1865. Jeg finner dem ikke blant innflyttede til Kristiansand. Noen utflytterlist for tilsvarende periode finner jeg ikke i Stavern. Jeg vet derfor ikke om Anne Malene døde i Stavern eller etter flytting til Kristiansand.Jeg har stirret til øyet ble stort og vått. Jeg har sjekket døde i Stavern fra 1848-1865 og så langt døde i Kristiansand 1852-1865, uten å finne hennes død. Det ser ut til at jeg må legge denne ballen død inntil videre, med mindre der skulle dukke opp noen nye opplysninger. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det har ingen praktisk betydning for selve spørsmålet i tittelen, men Hans Halvorsen døde i Kristiansand 06.09.1907, 94 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, dessverre. Litt av problemet ar jo at jeg ikke vet når familien flyttet fra Stavern/Fredriksværn området eller om de dro direkte til Kristiansand. De kan jo ha vært et annet sted i mellomtiden. Jeg sjekket innflyttede til Kristiansand 1848-1865 uten å finne dem. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at Severin ble født i Stavern i 1848, og i 1865 er Hans enkemann i Kristiansand. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Anne. Da hadde jeg rett i mistanken om at familien bodde et annet sted i tiden mellom 1848 og 1865. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har nå gått gjennom kirkebøkene i Stavern på jakt etter Anne Malenes konfirmasjon, men uten hell. Jeg begynner å tro at hun kommer fra et annet sted, men dessverre er der ikke anført noe fødested verken ved vielsen eller hennes død i 1861.Alderen ved død indikerer imidlertid fortsatt et fødselsår 1807.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

FS opererer med en Anne malene Henriksen f. 1806 på Hidra, Vest AgderLenkeDen eneste på FS med navnet Anne Malene i 1807 - 5 årSissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Husband HENDRICK TOLLEFSEN Pedigree Birth: Christening: Marriage: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife INGEBOR NIELSDR Pedigree Birth: Christening: Marriage: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Children--------------------------------------------------------------------------------1. ANNE MALENA HENRIKSEN Pedigree Female Birth: Christening: 06 APR 1806 Hidra, Vest-Agder, Norway Death: Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Sissel for innspillet ditt.Ja, jeg har gjort samme søket selv, og kommet frem til samme resultatet. Nå er nok FS ikke mye å stole på, og slett ikke alt er registrert der. Men etter å ha sjekket nesten samtlige kirkebøker i Vestfold etter konfirmasjonen hennes, begynner jeg å tro at hun må komme et annet sted fra.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var nok ikke henne heller. Hun ble gift i Hidra 24.11.1831 med Hans Sivert Hansen. Så da er det tilbake til start...... igjen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiParet som Carsten nevnte i innlegg 3, Henrik Nilsen og Sara Hansdtr. har også en sønn som heter Ch(K)ristian Henriksen. Han er min tipptippoldefar. Selv om navnet er litt forandret, burde man vel ikke helt utelukke at det er rett person. Dette er litt moro, fordi jeg har jobbet litt med å finne ut hvor det ble Malene. Hvis det viser seg at det er samme person, kan jeg nevne at 'min' Malene ble konf.1.okt.1820 i Berg kirke i Brunlanes.Sten F.Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Sten Fredrik og takk for et interessant innlegg. Jeg har drevet med slektsgranskning som hobby i 20 år, og har nok lært at intet bør utelukkes inntil det motsatte er bevist. Og det eneste som taler mot din Malene er mangelen på fornavnet Anne. Hun brukte begge navnene ved vielse og alle barnedåpene . Også ved hennes død er hun registrert som Anne Malene.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.