Gå til innhold
Arkivverket

[#80356] Aner til Arne Gundersen født i Spydeberg i 1704. Hans aner?


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Arne ble født i Spydeberg i 1704 og døde i Skipvet i 1783. Giftet seg med Anne Torchildsdatter i Spydeberg i 1739. I FS står det at Arne's far var Gunder Arneson. Imidlertid har jeg fra et annet familietre at faren heter Gunder Nielsen. Håper noen kan bidra med å avklare dette. Har forsøkt å lese kirkeboken for Spydeberg i 1704, men klarer ikke helt å lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arne Gundersen Svae angis å være 79 år ved begravelsen i Skiptvet i 1783 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7531&idx_id=7531&uid=ny&idx_side=-143>Lenke - nr. 18 på venstre side). Fødselsåret 1704 kan fort være regnet ut ved å trekke 79 fra 1783, men slike aldersangivelser var ofte upresise, og dermed blir fødselsåret omtrentlig. Når det gjelder FS og fødesteder, er det svært ofte gjetting basert på hvor personene ble gift eller bodde i voksen alder. Denne FS-registreringa (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom du i FS fyller ut Arne Gundersen som far og Anne Torkelsdatter som mor, får du treff sju barn født i Skiptvet mellom 1740 og 1760. Ved å lete opp disse i kirkeboka for Skiptvet, finner du barnas faddere. Blant fadderne til det eldste barnet, Live (født 1740 - Lenke) finner du Dorte Gundersdatter Nes. Det kan være ei søster av Arne og et spor å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arne Gundersen og Anne Torkelsdatter bodde på Svae i Skiptvet ved Lives dåp i 1740 (innlegg 5), og Arne var altså ennå bosatt på Svae da han døde (innlegg 4).I 1743 fikk Arne og Anne sønnen Torkel. Blant fadderne var nå Dorte Gundersdatter Svae og Ingeborg Gundersdatter Svae ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7530&idx_id=7530&uid=ny&idx_side=-37>Lenke). Dorte Gundersdatter Svae var igjen fadder for Arne og Annes sønn Nils i 1745 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fadderen Dorte Gundersdatter er formodentlig identisk med Gunder Nilsen Svaes datter Dorte, døpt 26. februar 1719 (Lenke).Det virker altså sannsynlig at Arne Gundersen på Svae var sønn av sin forgjenger på gården, Gunder Nilsen. Hva jeg har funnet her, er dog ikke noe bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunder Nilsen fra Svae ble gravlagt 27. mars 1746, angivelig 72 år gml (Lenke). Uheldigvis ser det ikke ut til å være bevart noen skifteprotokoll for Rakkestad sorenskriveri for den tida, slik at vi kunne fått sikker oversikt over hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjørn - Arne Gundersen og Anne Torkelsdatters første barn Live var oppkalt etter Arnes første kone Live Mortensdatter,født 3 apr 1707 i spydeberg,død 26 feb 1736 i Skiptvedt.Live og Arne giftet seg 19 sept 1732 i Spydeberg.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for kvelds og nattarbeide og tidlig morgen vedr. Arne Gundersen. Jeg er enig i at det heller mer mot Gunder Nielsen som ane, selv om det ikke er bevis.Her er hva min andre kilde skriver: 'Hei. Jeg har ikke orginal kilder. Jeg har dette fra optegneler gjort av Bjarne Mathisen. Jeg fikk kopiert dette fra hans enke for over 20 aar siden. Hans enke, Lilly Henriksen var min fars tremenning. Hvordan er du beslektet med Arne Gundersen (ifolge mine notater skrives det med -sen og han ble fodt paa Svae). I notatet etter Bjarne staar det at 'Svae/Nedre - 1720, omtales i et skifte paa Harildstad.' Det ser ut til aa vaere orginal kilden som er brukt, men det har jeg aldri sett. Lars-Erik'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

iflg. Geni.com som jeg vet selvfølgelig ikke er noe sannhetsvitne står det at: Gunder Nielsen (1674-1746)var gift med Karen Andersdatter (1678_1747). Videre var Gunder Nielsen sønn av Niels Svae (1613-1720) og Guri Gundersdatter (1639-1715) Antar at kilden er den samme som nevnt i foregående innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom Arne Gundersen (stavemåten i kildene kan variere) var sønn av Gunder Nilsen på Svae, er det rimelig å anta at Arne var født på Svae. Men det kan ikke dokumenteres, så lenge kirkeboka for Skiptvet ikke går langt nok tilbake.Gårdsnavnet Harildstad finne (ifølge Rygh) kun i Kvikne og i Hedalen. Det er vel neppe disse gårdene som det er referert til, men kanskje heller Haraldstad i Askim eller Rakkestad. Problemet er imidlertid at det ikke er bevart skifteprotokoller for Rakkestad sorenskriveri, mens skifteprotokollen for Heggen og Frøland sorenskriveri (Askim) ikke inneholder noe skifte på Haraldstad i 1720.Skiftet kan være bevart som et løst dokument, men uten nærmere referanser er det vanskelig å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arne Gundersen og Live Mortensdatter ble gift 14. oktober 1732 i Spydeberg ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7533&idx_id=7533&uid=ny&idx_side=-281>Lenke), etter å ha blitt trolovet 13. juli (Lenke).26. februar 1736 er Live Mortensdatters begravelsesdato (Lenke), dødsdatoen er ikke oppgitt. Bostedet var Svae. Samme dag ble for øvrig piken Kirsti Gundersdatter fra Svae gravlagt.Arne og Lives datter Anne ble døpt 30. januar 1735 i Skiptvet (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nils Svae het Nils Andersen og ble gravlagt 11. april 1719, 'udj hans alders 107 aar, effter berætning for mig' ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7529&idx_id=7529&uid=ny&idx_side=-57>Lenke ). En leser mellom linjene at presten hadde liten tro på at Nils virkelig var så gammel!20. mars 1715 begraves 'Niels Andersøns, fra Svae, hans hustrue, Guro Gundersdaatter i hendis alders 76de aar' (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.