Gå til innhold
Arkivverket

[#80366] Niels Christian Benonisen eller Benjaminsen


Gjest Anette Skog Lillevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skog Lillevik

Hei Jeg plages med å finne forfedre til Niels Christian Benonisen f. 1821, g. 1845 i Lurøy med Karen Johanna Hansdatter. I kirkeboken for Lurøy 1845 er hans navn oppgitt til Niels Christian Benonisen og fødested Nærøy s.og p. Når jeg da søker i kirkebøkerne for Nærøy finner jeg to Niels Christian, den første tror jeg er uaktuell, den andre er født 3.5.1821, men faren er oppgitt som Benjamin Nielsen bosted Hamaland. Etter da å ha sjekket Nærøy bygdebok nr 5, på stedet Hamland finner jeg Benjamin Nielsen med en sønn Niels Christian f. 1821, og en kort kommentar om at han utfl. til Lurøy.Min konklusjon er at det mest sannsynlig er snakk om samme mann, men hvordan kan jeg være sikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier Anne Birgitte Benonisdtr f. ca 1825 og er datter av en Benoni Nilsen Nils sin søster?hun var gift med en Matheus Olai Hansen og en Jørgen som jeg ikke har etternavn på.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skog Lillevik

Tusen takk Ketil, da har jeg litt mer å gå etter. Men klarer du å tyde fødested? Jeg trenger hjelp til det!Steinar: Nordland fylke, Lurøy, Ministerialbok nr. 839A02 (1825-1862), Fødte og døpte 1825, side 2. står Anne Birgitte som nr 5, og er et (det jeg nå vet) tredje barn av Benoni Nilsen og Else Kirstine Henriksdatter.Nå er det bare for meg å få nøstet meg bakover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (4): Det står Stor... Nærøe (Nærøy). Det står også noe med Nummedalen, som vel betyr Namdalen, siden vi er i Nord-Trøndelag. Men jeg forstår ikke det hele.Dette er vel dåpen til Niels Christian i Nærøy: Lenke - nr. 11 (som du også nevner i (1). Både ved konfirmasjonen og denne dåpen heter moren Else Henriksdatter. Det kan se ut som Benjamin og Benoni oppfattes som det samme navnet, eller at en av prestene har skrevet feil.Noen med litt mer lokalkjennskap kan kanskje tyde stedsnavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

1. Mosebok 35.18: 'Med det samme hun utåndet – for det kostet henne livet – gav hun ham navnet Ben’oni. Men faren kalte ham Benjamin.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.