Gå til innhold
Arkivverket

[#80367] Hutmand


Gjest Sigrid Ellen Nilsen
 Del

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Gjest Stig Nyberg

I sin bok fra kongsbergmiljøet på 1700-tallet, 'Glemte mennesker', definerer Bjørn Ivar Berg ved Bergverksmuseet en hutmann som 'oppsynsmann i smeltehytta, muligens en slags vaktmester og materialforvalter'. Han skriver i boken om hutmannen Mikkel Hansen Bratteberg.Oppsynsmennene i gruvene ble kalt einfahrere på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Stig!Tusen hjertlig takk igjen Stig!Jeg ser i mitt tema 80844 (vedr. Adam Zeiner d.e) at du der nevner Otto Iffert. I 1732 var han (som du sikkert vet) hytteskriver på Kongsberg. Han huset da (1732)min ane Hans Jacobsen (som da var 10 år)og sønn av en Hutman. Tiåringen Hans var da slemmer på Statspukkverket stakkars liten. I og med at Hans bodde hos Iffert lurer jeg på hva slags relasjon disse to kan ha hatt. Muligens var foreldre til Hans døde eller bodde et annet sted. Hans Jacobsen brukte senere navnet Hutmann som etternavn og ble gift med Gunil Sophia Thomasdatter Ørbeck. Vet du noe om dette eller har historier vedr. Otto Iffert blir jeg kjempeglad. Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Tore!Tusen takk for at du la inn denne lenken! Jo, jeg har vært innom denne debatten, men fant da ingen relasjon til min Hans Jacobsen Hutmann. Otto Iffert er nok ikke en nær slektning tror jeg, men de 'må' vel ha en eller annen form for tilknytning til hverandre. Men, hva? Stig sitter inne med så mye personlige historier om de forskjellige familiene på Kongsberg har jeg forstått, og slike historier gjør slekta og deres miljø så levende. Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.