Gå til innhold
Arkivverket

[#80375] Hvem er Olava Olsdatter Slaabakken?


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

Olava Olsdatter Slaabakken døde i Vingelen i 1879. I 1864 fødte hun en sønn, Ole Iversen. I folketellinga for 1865 står hun og sønnen oppført som losjerende på Hjertmoen østre. Der står det også at hun var født i 1823. I dødsregistreringen står det at hun er født i 1826. Når er hun virkelig født? Og hvem er foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det er kanskje lettere å få hjelp om du legger inn lenker til de hendelsene du har.Jeg tok en rask titt gjennom konfirmerte, iallefall 2 stk Olava Olsdtr., ei født 1823 og ei 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til sønnen Ole: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 6 (1852-1876), Fødte og døpte 1864, side 67. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8907&idx_id=8907&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ft 1865: Lenke Olava, d. 1879: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vingelen i Tolga, Klokkerbok nr. 5 (1862-1893), Døde og begravede 1880, side 317. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved sønnen Oles dåp står det at det er morens 2. leiemål. Denne kan være Olavas førstefødte, født 1860. Her er det ikke oppgitt alder på moren: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 6 (1852-1876), Fødte og døpte 1860, side 44. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8907&idx_id=8907&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marie Tollan

Hei Oddbjørg!Skal vi tro Eystein Eggen (EE) i bygdeboka (s 69), så gifter Olava Olsdt født 1825 seg med Hans Pedersen Kolbotn fra Folldal og reiser til Alta. Hun bør da kunne avskrives.Noen Olava Olsdt har jeg ikke funnet født i 1823 eller 1826 (utenom i Os), men EE hevder (s 286) at Ole Engebretsen Slåbakken og Kirsti Helgesdt Eide hadde 13 unger deriblant Olava uten å angi fødselsår (med sønnen Ola). Jeg har lett i kirkebøkene uten å finne noen passende Olava. Ole og Kirsti får unger hvert år eller annethert år i perioden 1815-1837 så det er jo nesten ikke plass til noen flere innimellom..Beklageligvis lite hjelp herfra, men du får trøste deg med at du ikke er de eneste som sliter med denne Olava Olsdt.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Hei Marie!Jeg har faktisk greid å finne ut hvem Olava Olsdatter er, med litt hjelp fra et innlegg på denne sida. Olava Olsdatter er ikke født på Tolga, men på Røros. Foreldrene er Ole Pedersen Eide og Berit Hansdatter Korsjøen. Hun ble adoptert av Ole Engebretsen og Kirsti Helgesdatter Slaabakken. Etter hvert fikk hun seks brødre og ei søster. Og de flytter og flytter og skifter stadig vekk etternavn. Så var det problemet løst. Men så viser det seg at foreldre og fire sønner og datra emigrerer til Amerika. Hvor ble det av de. Ikke så lett når en har nesten ti etternavn å forholde seg til. Og skiftet de etternavn like ofte i Amerika, hva het de den dagen de sa takk for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Jasså, er det slik det henger sammen. Finnes det noen dokumentasjon på adopsjon/fosterbarnstatus? (Olavas far og Kirsti Helgesdt er søskenbarn, så det er jo nære forbindelser).Olava f. 1824 blir konfirmert på Tolga i 1841. Klokkerboka opplyser at hun bor i/på Os, Vergåen og er døpt på Røros. LenkeFinner familien i Os bygdebok II/374 Verjåa og II/464 Myre. De døper unger (gutter) på Os i 1826, 1829 og 1832 og på Tolga i 1835, 1837, 1839 og 1844 - hvis jeg ikke tar helt feil.Flere i Slåbakkenfamilien ser ut til å utvandre i 1856. Emigrantprotokollene på nettet starter senere, men for Amerikaekspertene her i forumet er det meste mulig. Hvis du oppretter et nytt tema der det du vet, kommer fram (navn, fødselsår/alder, utv.år, yrke, steder/stater, hendelser, slekt etc 'over there'), tror jeg nok noen kan spores i folketellingene i USA. Det er i alle fall forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.