Gå til innhold
Arkivverket

[#80377] Branntakstregister for Hordaland 1846-1963


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg er oppvokst i Paradisalleen 2o og min morfar har rekvirert takst på denne eiendommen i 1909, 1914, 1916, 1920 og 1928. Disse ble funnet ved søk på 'Revirent av takst..' inneholder Ne*g*rd (Han het Hjalmar Negaard, men det er blitt litt feilstavet).Dette var gnr 13, bnr 101 (121, 2 er også oppgitt som bnr). Stedet heter Paradis, Paradishaugen, Paradishøiden og Pariserhøyden. Men Paradishøiden heter også gnr 13, bnr 133 i 1922 og 1931. Disse er rekvirert av Henrik Neeven og ingeniær Harald Hoel. Sistnevnte var trolig bestefars svoger, men han bodde ikke der, så vidt jeg vet.Inneholder det originale Branntakstregisteret mer info om hvor disse (to) stedene befant seg? Var rekvirenten eieren av eiendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for svar! Taksten er nok bare for uthuset. Hovedhuset var på én etasje i hvert fall i 1907, så det kunne være interessant å se om de andre taksten viser når hovedhuset ble påbygd slik at det ble 2 etasjer loft.Lurer også på om det står 'Opført fra nyt.' (Bak 'Er bygningen paabygget eller tilbygget?') I så fall ble vel uthuset bygd i 1909. Dette kan hjelpe meg med å tidfeste noen gamle bilder jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Er det mulig å sjekk om taksten for 1920 og/eller 1928 dreide seg om hovedbygningen til (Hjalmar) Negaard? Det huset ble nemlig antagelig påbygd etter 1919 en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.