Gå til innhold
Arkivverket

[#80405] tydehjelp, og videre framgamg


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Fredrik W. Sivesind gifter seg i 1927, par nr 106 LenkeStår det at han er født i Hudson S. Dakota? I så tilfelle, hvor leter jeg videre får å finne hans aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg finner i 'South Dakota Births 1856-1903' at Melvin Sigfred Sivesind ble født 01.02.1898 og Arthur William Sivesind ble født 07.03.1900. Foreldre var Sophia, f. Ulriksen og Louie Sivesind. De bodde i Lincoln County hvor Hudson ligger. Dette kan være familien til Fredrik Sivesind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hei Ottar, familie kan di nok være, men ikke så nære som søsken.Jeg har nå fått vite at foreldre til Fredrik er Hjalmar Sivesind og Borghild Steen. Hjalmar er nevnt ved vielsen, akkurat nå kommer jeg meg ikke inn i kirkebøker'n for se hva det sto mere om han.Jeg kom over denne siden ved litt søk http://sites.google.com/site/sivesindpaatoten/. Hjalmar kan jo kanskje være en av disses etterkommere?Ottar, jeg regner med det er ancestry.com du henviser til? Jeg er ikke medlem der, så får ikke gjort noe søk der, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hjalmar Sivesind og Borghild Steen skal ha blitt gift 12.04.1903 i sør dakota.De fikk også en sønn til som fikk navnet Kristian. Etter det jeg har fått høre så skal både Hjalmar og borghild være fra Toten.Sivesind er kanskje gårdsnavnet han har tatt?? Og hvilke kirkebøker er det jeg nå skal prøve og lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg har funnet ut at Borghild kom tilbake til Norge sammens med Fredrik.Hun får en sønn til. Nå trenger jeg litt hjelp til å tyde det som står under anmerkninger ved sønnens Sverre Knut's dåp Lenke Fårstår at hun skal ha giftet seg med Frants i 1914, men hvor? Jeg har sett etter i Paulus, Petrus, Sagene og Garnisonsmenigheten. Trenger forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

tusen takk Ann-Mary Jeg blir litt flau, jeg tenkte ikke på borgelig vielse i det hele tatt. Frantz Tander's gren skal jeg ikke følge da det er Borghils første mann som er far til Fredrik Wilhelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Borghild og sønnen Fredrik kom tilbake til Norge ca 1908. Er det noen steder på nette jeg kan finne innflytta til Norge rundt den tiden?Jeg klarer heller ikke finne noe på når di emigrerte til Usa, noen som har forslag hvor jeg kan finne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

tusen takk Berit. Er det noen som klarer å tyde hvem det var hun skulle på besøk til. Er det Hjalmar? (De blir jo gift i april året etter så det kan jo stemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hun reiste altså fra Southampton til NY med St. Paul, og ankom 15. nov. 1902. Videre står det: Borghild Steen, servant, 20, paid by: friend. Possession of money: $4. Going to: L? Sieversind, RR2, Canton S(outh) D(acota), Uncle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Servant, hva er det for noe?Jeg har prøvd og lete etter henne i ft1900. Jeg fant ei fosterdatter i Aker Lenke født i Kr.a.Før jeg begynner å tråle alle kirkebøkern må jeg spørre om Kr.a er det Kristiania?Men så var det at farens navn ved vielsen til Frants T.Olsen i 1914 blir oppgitt til å være Knud Pedersen. Steen, er det et gårdsnavn eller er det et familienavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du går litt for fort fram, Marita. La oss se hva vi vet og begynne der. Hjalmar Sivesind og Borghild Steen skal ha giftet seg i South Dacota i 1903. Borghild reiste dit i november 1902, tydeligvis for å gifte seg. Dessverre begynner vielsene på nett for South Dacota først i 1906, så vi finner ikke det på Ancestry. Men vi ser at hun dro over med 4 dollar i lånte penger, til en onkel og Sivesind. Kanskje står det H Sivesind, det er litt utydelig. Det finnes en Hjalmar Sivesind i Argyle, Wiscounsin i 1910, men han er født ui 1898, sønn av John og Mary Sivesind, men på grunn av navnelikheten er kanskje John en slektning av Hjalmar?Da Borhild Sivesind gifter seg for annen gang, med Frantz Tander Olsen, Tobakksarbeider i Maridal(svei) 60, så oppgis det at hun er f i Kristiania 1888 med far skomaker Knud Pedersen.Vi finner lysningen i Lysningprotokoll 1873 no. 178 s 79 i Trefoldghet, Kristiania [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061009020582.jpg:>Lenke Ungkar og skomagersvend Knud Pedersen, (forlover: Søren Christensen, skomagersvend i Klingenberggaten 20 (det er vel der han arbeider?) Far: Peder Jensen. Pige Gustav Eriksdatter, (forlover: Johan Ellingsen, malersvend i Bakkeby.) Far: Erik Larsen.De finner dem i folketellingen for 1875 her: LenkeKnudt Pedersen , skomagersvend f 1849 i Nordre Odal Gustava Eriksen f 1849 Hasselskog i Sverige Olga Marie Sofia f 1871 i Kristiania Karl Wilhelm f 1875 i KristianiaOg i Kirkebøkene finnner vi så videre:Olga Marie Sophie f 9.8.1872 i Gamle Aker, nestemann er døpt Johan Wilhelm f 11.2. dpt 06.06.1875 i Trefoldihetskirken; (men de kaller ham tydeligvis Karl Wilhelm) Constance Regine er døpt 10.03.1878 i Trefoldighetskirken, og Borghild Pedersen er f 24.06.1882 i Trefoldighet.Da er dette sannsynlig, men det må sjekkes:Knud Pedersen f 26.09.1849 dpt 4.11 av foreldre Gårdmann Peder Jensen og Maren Knudsdatter g 18.07.1841 i Nord-Odal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Som sagt så trengs det bekreftelser her på at vi har de riktige kandidatene. Jeg har ikke hatt tid til å se på faddere ved barnefødsler, heller ikke dødsfall. Det flyttet færre enn de som var født fra Nord-Odal til Furnes, f.eks., så her kan det ha falt fra noen. Systematiser faddere, se om du kan finne onkler og tanter til ungene blant fadderene, da skulle saken være grei. Du kan også lete opp vaksinasjoner og konfirmasjoner for å finne bosted til enhver tid. Nok å gjøre. Dette er husmannsfolk, så det er vel få skifter, desverre. Du får bare sette igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg er helt overveldet Per Håkon over alt du har funnet fram.Jeg er så ukjent nede i Oslo traktene så jeg går meg jo vill i kirkebøkern.Hjalmar Sivesind og sønnen Kristian ble igjen i Usa. Hjalmar ble gift igjen dær nede så han må jo være og finne i folketellingene dær.Jeg skal føge sporan du har lagt ut for meg. Men hvor kommer etternavnet Steen inn i bildet? Familien har forøvrig kun hørt at hun het Steen og ikke Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Steen - det kan godt være, men på den tiden ble folk stort sett registrert med patronymikon, unntakene var svært få. At de så la til et gårdsnavn el.l. var en annen sak. Først da navneloven kom i 1923 måtte folk bestemme seg for et fast etternavn, før det sto de temmelig fritt (med noen få begrensninger). Men nå må jeg løpe - et arrangement begynner om en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare en liten korreksjon: Regine Pedersdatter er født 4.11.1851, døpt 11.juli 1852 i Vang, ikke Furnes, som jeg skrev ovenfor. Både Vang og Furnes ligger i nærheten av Hamar. Foreldrene står oppført som Snedker Peder Jensen Sluterud (?) og Hustru Maren Knudsdatter, og de bor under Storhammer. Det er ingen tvil om at det er den samme familien, det ser du av flyttemeldingen som jeg har referert. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 10 (1841-1855), Fødte og døpte 1852, side 143. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8840&idx_id=8840&uid=ny&idx_side=-151>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Barn av Jens Corneliussen Stormoen og H Rønnoug Pederdatter i Nord-Odal:1. Ingri Jensdatter f 09.04.1816 dpt 12.4.1816 i Nord-Odal, (konf. nr 12), bor på Stutterud? (vanskelig å lese) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9138&idx_id=9138&uid=ny&idx_side=-224>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2. Peder Jensen f 03.07.1819 dpt 4. juli i Nord-Odal, bor på Strutterud?, Lenke Permanent bildelenke: Lenke Som du ser så er det avvik på fem dager fra den fødselsdatoen han selv oppgir ved flytting. hva som er riktig her er umulig å si, Kirkebøkene for 1819 er ikke lagt ut, om de da finnes. Men det er rett person. Folketellingen for 1865 opererer både med gårdsnavnene Sutterud og Struterud, men det ser nå ut til at det er Strutterud som er riktig. (Du får skifte ut alle Slutterud'ene med Stutterud!)3. Dorthe Jensdatter f 30.11.1821 dpt i Kirken 26.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

hei igjen,Jeg prøver og finne dette lille 'beviset' på at denne Borghild er den rette. Jeg stusser jo fremdeles på etternavnet Steen . Jeg har prøvd og finne familien til Knud/Gustava i FT1900 men uten resultat. Jeg finner dem i tellinga for 1885 for Kristiania Lenke Her har di også fått ei datter med navn Vendla f 1885.Holder på å lete i kirkeboka for Trefoldighetskirken etter Vendela/Vendla men uten resultat så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

La meg først rette opp et par feil jeg har skrevet: Pige Gustav Eriksdatters forlover Johan Ellingsen har adresse Balkeby, (ikke Bakkeby som jeg skrev), det vil si området ved Bogstadveien som maleren Peder Balkeby kjøpte og delte ut parseller fra til småkårsfolk. Av de 60 trehusene som ble bygget her ble 42 lagt io aske i en stor brann i 1879. Området er vel i dag omtrent Oslos dyreste og mest fasjonable...)Mer viktig: Da Knut og Gustava giftet seg så oppgav hun at hun var født i 1882, ikke 1888 som jeg skrev (det gikk nok litt fort, beklager!). Og Borghild er f 24.06.1882, døpt i Petrus Kirke (ikke Trefoldighet) 11. mars 1883 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5422&idx_id=5422&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg har lett litt i kirkebøkern i dag etter disse barna til Knud og Gustava for og fårhåpentligvis finne et svar på navnet Steen.Det jeg så langt idag har funne er at Olga Marie Sofie blir konf 24 april 1887 og Johan Wilhelm(ikke Karl W.)blir konf 13 oktober 1889 i Petrus Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.