Gå til innhold
Arkivverket

[#80405] tydehjelp, og videre framgamg


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Der ser du også adressen klarere: Fjeldgaten 15, det vil si at de bor på Rodeløkka http://no.wikipedia.org/wiki/Rodeløkka Så nå kan du rette Fricksgate 15 til Fieldgaden 15. Du har også vaksinasjonsdatoen til Johan Wilhelm: 4.7.1877. Kanskje finnes det vaksinasjonslister i kirkebøkene? De kan ofte hjelpe deg til å finne adresser. Merk ellers at foreldrene står oppført som Ungkarl og Pige ved Olga Maries konfirmasjon, fordi de var ugift da hun ble født, men det står også en randbemerkning om vielsen. Ellers bør du glemme Steen-navnet foreløpig, det vil nok kanskje dukke opp en forklaring, helst i form av at de bodde en periode på et sted med -sten i navnet. Men det nytter knapt å lete på navnet Steen, der vil du neppe finne noe; husk det var fritt navnevalg inntil 1923. Kanskje dukker det opp et plassnavn som gir forklaringen, men du finner det neppe ved søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har studert emigrasjonsbildet litt mer. På opplysninger står det: til H Larsson c/o L/R Sivesind og det står intended husband. Mannen reiste altså som H Larson/Larsen og ikke Sivesind.

bilete10021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Sannelig, jeg tror du har rett, jeg trodde linjen over tilhørte forrige person.... Kanskje tilhører ordet 'Uncle' personen under? Men hvordan tolker du det? Hun skal til: 'H Larson c/o Intended husband L/R Sivesind RR2 Canton SD.' Det høres jo ut som hun skal besøke H Larson som bor hos hennes tilkommende ektemann L/R Sivesind? Og at kanskje Larson sendte henne penger til reisen. Vi har ikke hørt om noen Larson til nå, med mindre Marita vet hvem det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg tror intended husband betyr H Larson og at han bor hos Sivesind. Noe annet jeg fant var et slektstred med en Kristian Sivesind f.23/7 1905. Kona hadde et norsk navn og hun døde i Oslo. Foreldre til Kristian er oppgitt til Olsen og Borghild Pedersen! Kom de alle tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg har begynt å lure på det samme, i og med at jeg ikke finner spor av dem i FT 1910 eller 1920 i USA. Det spørs om Marita kan vite eller finne ut noe mer om akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

570704 Kristian H. Sivesind 2307 1905 1403 1978 1905 1978 011 04 003 Alfaset gravlund Velg kirkegård i Oslo Østre Aker Der ligger også kona. Da må det gå an å finne ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det var nok hit hun dro. Namn: Louis Sivesind Bodde år 1900: Highland, Lincoln, South Dakota Ålder: 36 Födelsedatum: Oct 1863 (okt 1863) Födelseort: Norway (Norge) Härstamning: White (Vit) Kön: Male (Man) Immigrerade år: 1882 Släktskapsförhållande till familjeöverhuvud: Head (Chef) Faderns födelseort: Norway (Norge) Moderns födelseort: Norway (Norge) Make/Makas namn: Sophie D Sivesind Vigselår: 1889 Civilstånd: Married (Gift) Gift antal år: 11 Sysselsättning: Bildvy Grannar: Visa andra på sidan Hushållsmedlemmar: Namn Ålder Louis Sivesind 36 Sophie D Sivesind 33 Anna M Sivesind 8 Inga T Sivesind 6 Otto L Sivesind 4 Melvin S Sivesind 2 Arthur W Sivesind 3/12 Price Howland 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Ser dere tar sene kveldsøkter for meg :DJeg var ikke klar over at Fredrik også kom tilbake til Norge. Har fått høre at han ble igjen med faren i Usa.Hvis dere tar en titt på vielsen til Fredrik i innlegg nr 1 så står det en bokstav etter fornavnet til Hjalmar Sivesind. Hva kan denne bokstaven være?Nei, jeg hvet ikke hvem denne Larsson kan være. Har vært så opphengt i barna til Knud og Gustava så har ikke kommet så langt at jeg har begynt og se etter om hun hadde andre i familien som var reist over there.Berith, jeg har ikke sett dette slektstreet til Kristian og Kona. Ligger det ute på nettet?Jeg tror Hjalmar Sivesind muligens hører til Toten. Har fått opplyst at begge to skulle komme dærifra, noe som vi nå ser ikke stemmer med Borghild. I innlegg nr 3 la jeg en link til http://sites.google.com/site/sivesindpaatoten/ Men så langt med vår Hjalmar har jeg da enda ikke kommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Det ble litt tidlig på mårrakvisen dette. Linje to, jeg blanda navn;Fredrik sku vær Kristian.MEN, jeg fikk litt tillegsopplysninger: Mor og begge barna kom tilbake til Norge. Hjalmar ble igjen.Som vitne på vielsen i 1903 står en L. Sivesind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hjalmar blir tipp-tipp til hovedpersonen i treet.29) i det slektstreet Berith viser til tror jeg kanskje det er Borghild's andre mann som kan være oppgitt til farsnavn. Han het jo Frants Tander Olsen.Om jeg hadde klart å finne vielsen så hadde vi jo fått svar på det. Kristian og kona K. fikk ikke barn.Jeg har lett etter konfirmasjon til både Fredrik og Kristian for og se om det står noe mere om fars navn,men finner den ikke. Håper da på og finne farens farsnavn, da jeg tenker som så at Sivesind kan være gårsdavnet han har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg fant vielsen til Kristian Hjalmar og kona. Der sto det at faren var farmerarbeider Hjalmar Peter Sivesind. Vielsen viste også at han var født i Eidsvoll 23.07.05dåpen i Paulus LenkeDette(dåpen) viser at hele familien kom tilbake. Men familien er sikker på at Hjalmar dro tilbake, ble gift på nytt og fikk barn med den nye kona.Og hurra,to andre ting som også kom fram ved dåpen til Kristian var at Hjalmar Peter Sivesind er født 1881. Og så fikk jeg endelig svar på etternavnet til Borghild. Hennes far er blandt fadderne; her nevnt som skomaker Knud Steen. Og jeg vil tro at rørlegger Johan Steen muligens er hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du ønsker en bekreftelse på Steen-navnet. La meg ta kjeden fra et par generasjoner tidligere.Først har vi bryllupet mellom Ungkarl (nå fikk jeg rette det også!) Peder Jensen og Pige Maren Knudsdatter i Nord-Odal 18. juli 1841: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9139&idx_id=9139&uid=ny&idx_side=-110>LenkeDe fikk altså fire barn, de 2 første synes født på Smedstad under Fjeld i Nord-Odal, de to siste på Struterud:1. Rønnov Pedersdtr f 6.9.1841 i Nord-Odal , Smedstad under Fjeld (Nord-Odal MINI 2 s. 15) Vaksinert 4 ½ år gammel 5 nov 1845 boende på Struterud 2. Marie Pedersdatter f 10.09.1843 Nord-Odal 3. Julius Pedersen f 27.08.1846 Nord-Odal. Vaksinert 4 år gml. 1 sep. 1850 på Strutterud. 4. Knud Pedersen f 26.09.1849 dpt 4.11. Og så flytter de:5 Regine Pedersdatter er født 4.11.1851, døpt 11.juli 1852 under Storhammer i Vang. Der blir foreldrene boende en stund med Julius, Knud og Regine. De andre to ungenes skjebne har jeg ikke lett opp ennå.Skomagersvend Knudt Pedersen f 1849 i Nordre Odal gifter seg så i Trefoldighetskirken i Oslo den 23.12.1873 med Gustava Eriksen f 1849 Hasselskog i SverigeDe får barna: 1. Olga Marie Sophie f utenfor ekteskap 09.08.1872 dpt 23. jan 1873 i Gamle Aker Kirke (MINI 4 s 30) Faddere: Sophie Eriksen, Arne Amndsen, Hans Halvorsen, Amund Sørensen. 2. Johan Wilhelm f 11.02. dpt 06.06.1875 i Trefoldighetskirken (står som Karl Wilhelm i Folketellingen), de bor da i Ruseløkkvn 30. 3. Constance Regine f 26.09.1877 dpt 10.03.1878 i Trefoldighetskirken, 4. Borghild f 24.06.1882, døpt i Petrus Kirke 11. mars 1883. 5. Vendela Amalie f 30.05.1885 dpt 26.12.1885 i Petrus Krk, med adresse Fieldgaten 15 på Rodeløkka i Oslo(legg merke til adressen!). Og nå begynner moroa:'I Dåpsboken for Riklshospitalet i i Oslo for 1892 s 162 finner vi:1 Henry Eugen Hansen f 07.02.1892 av foreldre Olga Marie Sophie Pedersen og Christian Hansen, begge født i 1872.I Petruskirken s 125 no 194 finner vi så:2 Osvald Hansen, f 23.07.1894 døpt samme dag, med foreldre mekanisk arbeider Kristian Hansen og Hustru Olga Marie Sophie Pedersen. De bor i Fjeldgaten 19. Faddere var K. Pedersen, skomager H Olsen, Bryggeriarbeiderkone Sofie Kristoffersen, Pige Julie Mathisen. Osvald var tydeligvis sykkelig ved fødselen, for han er hjemmedøpt samme dag, og tilstede var Kone Gustava Pedersen og Moderen (det må bety barnets mor).3 Hans Gustav Hansen f 28.07.1896 dpt 11.10 s.å. i Petrus menighet, Fødsler s. 165. De bor da (ser det ut til) i Trondhjemsveien 64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tok meg forresten en liten biltur i godværet. Fjellveien 15 og 19 på Rodeløkka står den dag i dag, de er fine, gamle trebygninger, flerfamiliebygninger. Tronheimsveien 64 ble revet og erstattet med nybygg for noen få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Supert Per Håkon, Jeg må få satt på plass alt dette. Kommer nok med flere spørsmål ser jeg :)Blir spennende og se om det løster seg med Hjalmar Peter Sivesind også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.