Gå til innhold
Arkivverket

[#80417] Hvor i Oslo/Akershus ligger Udsigten?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Emil Jensen er oppført med adresse Udsigten 2 i 1900-tellingen. Er det noen som vet hvor på kant det ligger - og ev. hvilke kirke det hører til? Mvh Kathe T.Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg tror det kanskje er en gateadresse, siden det står nr. 2.Utsikten er en liten vei mellom Valhallveien og Ryenbergveien i Ekebergskråningen. Da jeg vokste opp der, tilhørte området Gamlebyen kirke/Oslo Hospital.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Huset som var nr. 2 ble, såvidt jeg husker, revet på 60-tallet.Her er en oversikt fra DIS over hvilke adresser som hørte til hvilke menigheter/kirker i 1899 i Kristiania: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg tror den gateadressen du tenker på Anne-Lise, er Udsigtsveien, mens Udsigten 1, 2 og 3 var adresser i Aker under gnr 94, som Ketil peker på er Grorud. Ved å sjekke tellekrets 2b Lenke kan en jo feks prøve å lete opp de nærliggende bruksnr av 1900-tallets Udsigten i dagens kartutbud for å lokalisere området til Udsigten anno 1900 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk for oversikten over kirkene i 1899 Anne-Lise. Når man ikke er lokalkjent er sånne oversikter uvurderlige. Jeg tror Kjell har rett med hensyn til adresse. Emil Jensen eller Ludvig Emil som han het var skinnelegger ved jernbanen og så vidt jeg vet var det mange jernbanefolk som bodde på Grorud.Tusen takk begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, jeg tror også Kjell har rett, for jeg ser at veien i Oslo kalles Udsiktsveien i 1900. Det er først senere at den kalles bare 'Utsikten'. Ikke er det noe nummer 2 der heller, så det huset jeg husker nederst i bakken, må ha hatt adresse til Ryenbergveien.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er riktig som Ketil skriver i innlegg 2, det går klart frem av tellingen fra 1900 og matrikkelen fra 1886.Utsikten (også kalt Hanseboligen) var et stort trehus i 3 etasjer med fire leiligheter i hver etasje, hver leilighet var på ett rom og kjøkken. Huset lå like øst for krysset Grorudveien/Trondheimsveien, på sydsiden av Trondheimsveien. Adressen var Trondheimsveien 461. For de som er lokalkjent: like bak doktor Mikkelsens hus hvor Akers Avis Groruddalen har tilhold i dag. Huset skal ha blitt revet på slutten av 1960-tallet eller begynnelsen av 1970-tallet. Utsikten/Hanseboligen er omtalt i to av årbøkene til Groruddalen Historielag (hvor jeg i hovedsak har mine opplysninger fra), nemlig i årboka fra 1991 (s. 49-52) og 2009 (s. 6 -7). Det er bilde av huset i begge bøkene.Emil Jensen og familien hans bodde altså i 'Udsigten 2'. Dette må tolkes som at de bodde i andre etasje i huset, siden det også er oppført en 'Udsigten 1' og 'Udsigten 3' i tellingen under 94/21.Grorud fikk egen kirke i 1902, før dette hørte området til Østre Aker kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk til begge to! Jeg var ikke klar over at det fantes årbøker Gunnar, så dette var artige opplysninger.Ludvig Emil bodde på denne adr. i 1900-tell. sammen med noen av sine barn. I det hele fikk han og hans kone Karen Svendsdatter 12 barn (som jeg har funnet)så jeg vil tro at de flyttet ut rimelig kjapt. Hun døde før 1900 - og med opplysn.fra deg om Ø. Aker kan jeg begynne å lete der. Jeg vil tro at flere av barna også kan være konfirmert der, så takk igjen for nyttig oppl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg fant en datter, Helga Olufine døpt i Ø.Aker krk 6.11.1881. Da er adressen oppført til Lerfaldet ved Grorud. Ligger det i nærheten av Udsigten - Grorud er vel et ganske stort område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, du verden - det er absolutt mulig. Emil Jensen og noen av barna bor jo der i 1900-tellingen. Må nok prøve å få kjøpt det bildet - tusen takk skal du ha Karin - moro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.