Gå til innhold
Arkivverket

[#80421] Oldemor fra Sverige


Gjest Nils Anton Allergodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Anton Allergodt

Min kone har en oldemor fra Sverige. Dette er alt som jeg vet. I folketelling 1900 bodde de i Sannergt 7 i Oslo.Der står det at hun er fra Dalsland Sverige.Vi har hørt at hun var fra Åmål.Hun er født 1860 og ektemannen er Halfdan Hansen født 1863 i Oslo.Har drevet å leitet litt i div Kirkebøker i Oslo uten å finne ut noe om henne. Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg? Har under lagt ut kopi av folketelling 1900 i Oslo.Halfdan Hansen hf g Murer 63 Udraadt Intet Samfunn Elisabet Hansen* hm g Husmor 60 Dalsland SverigeBarn:Emilie Kristine Hansen* 82 Den Lutherske Frimenighed Kristian Theodor Hansen*88 Aksel Fridolf Hansen* 90 Margit Elise Hansen* 93 Halfdan Emanuel Hansen* 96 Sara Alfhilde Hansen* 99 Den Lutherske Frimenighed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dine oldeforeldre her i 1900-tellingen : LenkeOm vi kan finne vielsen ellr barndåpene kan det hende det finnes spor til Hennes forfedre i Åmal?Leter etter vielsen først.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Halfdan Hansen viet Elisabet Betty Eriksdatter 18.05.1884 i Petrus Menighet, Ministerialbok 2 (1881-1896), Ekteviede 1884, side 67 (nederst på siden) Lenke: LenkeMed Vennlig Hilsen, Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så fint at du fant Vielsen i Petrus Mengighet. Lenken virket ikke så jeg prøver å legge inn en ny her: LenkeFint at det også står fedrenes navn her, da kan du sikkert få spesialister på Svenske kilder til å finne familien til Elisabeth Betty i husforhør :Lykke til med leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun står jo som født i Bohus len, men utvandret fra elvsborg 9.11.1883Men dette er eneste kandidat i emibasEriksdotter, Betty Hemmadotter (ogift kvinna)f. 20/10 1860 i Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 9/12 1883 från Bolet, Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 63Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1883 023Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

En stor takk til Gunn og Roar som har greid å sette oss på riktig spor. Vis jeg har tydet riktig er farens navn Gustav Eriksen ( Erikson ) fra Dalslen Bohus. Vi er vel nå litt nord for Gøteborg. Er det noen som har mulighet for å se på husforhør som Gunn skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var fint! Jeg har nemlig bare funnet én Gustav Eriksson i Åmål, som har en datter Elisabeth, men hun er ikke født før i 1866, så det er feil. Den andre Gustav Eriksson har ikke noen datter ved det navnet og giftet seg først i 1865, så det er også bom. Åmål er vel feil sted å lete, så da kan en jo titte i Ånimsskog isteden. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Anne-LiseHun kom til Oslo sammen med en søster etter det vi har hørt. Klarer du å finne navnet på søsteren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det kan være riktig person som Hanne har funnet. Ved vielsen var vel hennes far oppgitt å hete Gustav Eriksen.Hun som Hanne fant blir født den 20/10-1860 på plassen Bolet i Ånimskog. Hennes foreldre var: inh Erik Gustaf Ersson og Lena Olsdotter.Hva tror dere, er det noe å gå videre på ? Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her var det flere innlegg mens jeg lette.Da hun emigrerte, så bodde hun på bolet og bodde sammen med sine foreldre. Jeg skal se om jeg kan finne ut noe om en søster som hun evt emigrerte sammen med. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei flott at Hanne vel også har funnet henne . Mulig det er flere som har tilgang til Husførhørslengder, aå du kan følge slekt bakover.Åmniskog er nok rett sted å lete. Håper du får fortsatt god hjelp her:-) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hun het Kristina Emilia og var født 22.12.1864. Jeg skal forsøke å legge inn et klipp, men har hatt vansker med det i det siste. Foreldrene er Erik Gustav Eriksson arb. i Bolet og hustru Lena Olsdotter.Barn er foruten Betty f. 20.10.1860 og Kristina Emilia som nevnt over, sønnen Theodor, født 09.11.1867. Kilde: [Älvsborg] Ånimskog, AI:23, Husförhör 1871 - 1875, s. 61.Jeg kan se etter dem i senere HF også.Mvh Anne-Lise

bilete9959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå hadde jo Anne Lise mer i innlegg 13. Om jeg tar de navnene som fremkommer der, så ser jeg at søsteren Kristina Emilia også emigrerte til Oslo. Hun og Betty reiste ikke samtidig men Betty i 1883 og søsteren året etter.Her er søsteren Kristina Emilia i emibas:Post 565851Eriksdotter, Kristina Emilia Piga (ogift kvinna)f. 22/12 1864 i Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 30/10 1884 från Lågan, Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 406Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1884 030Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

I neste periode 1881 - 1885, s. 63, er det bare Betty som bor hos foreldrene. Ytterst til høyre står det at hn flytter til Kristiania 9/11-1883, med henvisning til flytteliste s. 65.Da er det vel riktig dame Hanne har funnet da. :-)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Minner om at kan alle få gratis tilgang til svenske kilder denne helgen i anledning slektsforskerdagen i Örebro: Lenke Digital&nr=1&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

En stor takk til Anne-Lene og Anne-Lise også for all hjelp til nå. Skal hilse fra min kone også til dere alle. Hun er helt overveldet. Vis det er mulig å finne mer, så er vi takknemlige for alle opplysninger i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

En stor takk til Hanne også for innlegg og fin bildeserie. Når min kones bestemor døde for ca. 20 år siden. Ble kusinene ( De er 10 kusiner og en fetter på den siden ) enige om å ha et kusinetreff. Og det har vi faktisk hatt vært år siden. Neste år er kusinetreffet lagt til Åmål. Derfor er det artig å grave frem så mye som mulig derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er oldemor også nevnt i mormonerdatabasen: LenkeHyggelig med dine tilbakemeldinger. Håper dere får et flott familietreff i Åmål. Jeg er for tiden ikke langt unna , her jeg sitter i Bengtsfors :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Moro at det er kommet frem så mye ja. Hva er du interessert i mer om ? Aner ? Etterkommere ? Om deres neste kusinetreff er neste år, så har man jo litt tid på seg. Jeg kan godt grave litt mer på det om jeg har litt tid på meg der og forsøke å finne en del. Om du vil at jeg skal så kanskje du sender meg en mail, så jeg har den. Det kan jo være at det er aktuellt å sende deg noen kopier på mail.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Jeg fant ikke mailadr. din. Men min er allergo@online.no Du kan sende meg en tom mail, så kan jeg skrive litt mer. Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Har sendt spørsmål om Theodor og boplassen til Ånimskog hembygdsgren.Har fått beskjed om at Theodor døde i 12 års alder av skarlagensfeber og at plassen er borte. Det var en liten stue med 2 rom. Så da er det nok ingen direkte etterkommere tilbake i Sverige. Men vis noen greier å finne ut noe mer bakover i tid er jeg veldig takknemlig for det. Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.